Forskarpresentation

Iiris Attorps

Iris Attorps är professor i matematikdidaktik vid HiG sedan 2016. Bedriver aktionsforskning inom den praktiska verksamheten.

Forskarpresentation

Iiris Attorps

Professor i matematikdidaktik, Docent vid Helsingfors universitet

Forskningsämne: Matematik

AKTUELL FORSKNING

Vid Högskolan i Gävle bedrivs sedan 2006 praxisnära forskning i matematikdidaktik från perspektivet förskola till högskola. Vår forskning kan beskrivas som en form av aktionsforskning, som tar sin utgångspunkt i den praktiska verksamheten.

Aktionsforskning kan ses som ett sätt att få kunskap om sin egen praktik och därigenom förutsättningar för att förändra densamma. Vår forskning har fokus på lärandesvårigheter i matematik speciellt kopplade till matematisk begreppsbildning och begreppsdefinition. Vi är också intresserade av att utveckla matematikundervisning med hjälp av olika pedagogiska verktyg och modeller.

"Learning Studies — Praxisnära forskning i matematik" vid Högskolan i Gävle är en forskningsmiljö som samordnar de flesta av de forskare, adjunkter och yrkesverksamma lärare som bedriver forskning inom vårt forskningsfält. För närvarande har vi tre aktiva forskare och en forskarstuderande i matematikdidaktik i vår grupp.

LÄS MER OM

Böcker

Attorps, I. & Kellner, E. (red.) (2008). Conceptions and beliefs in mathematics and science education including MAVI XIII. Gävle: University of Gävle. 97 s. [Mer information]

Doktorsavhandling

Attorps, I. (2006). Mathematics teachers' conceptions about equations. Diss. , 2006. Helsinki: University of Helsinki. 233 s. (Research report / University of Helsinki, Department of Applied Sciences of Education 266) [Mer information]

Kapitel i böcker

Kellner, E. & Attorps, I. (2016). Kollegialt lärande : aktionsforskning i biologi- och matematikundervisning. Ämnesdidaktiska utmaningar - inom matematik, naturvetenskap och teknik. Gävle: Gävle University Press. S. 61-74. Länk [Mer information]
Attorps, I. & Radic, M. (2016). Variationsteoretiskt perspektiv på matematikundervisningen. Ämnesdidaktiska utmaningar - inom matematik, naturvetenskap och teknik. Gävle: Gävle University Press. S. 15-26. Länk [Mer information]
Gullberg, A., Kellner, E., Attorps, I., Thorén, I. & Tärneberg, R. (2007). Lärarstudenters uppfattning om elevers begrepp om gas. Resultatdialog 2007 : forskning inom utbildningsvetenskap. Stockholm: Stockholm. S. 52-58. Länk [Mer information]
Gullberg, A., Kellner, E., Attorps, I., Thorén, I. & Tärneberg, R. (2007). Lärarstudenters uppfattning om elevers begrepp om gas. Ämnesdidaktik ur ett nationellt och internationellt perspektiv : rapport från Rikskonferensen i ämnesdidaktik 2006. Kristianstad: Kristianstad University Press. S. 133-142. [Mer information]
Attorps, I. (2007). Mathematics teachers' conceptions about concept learning in algebra. Current state of research on mathematical beliefs XII : proceedings of the MAVI-7 [i.e. MAVI-12] Workshop, May 25-28, 2006. Helsinki: University of Helsinki. [Mer information]
Publicerad av: Camilla Haglund Sidansvarig: Gunilla Mårtensson Sidan uppdaterades: 2019-12-04
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)