Foto: Jonas Boustedt

Jonas Boustedt

Lärare i datavetenskap
Akademin för teknik och miljö

E-post: jbt@hig.se

Telefon:
Mobil: 070 191 45 25
Direkt: 026 64 87 72
Växel: 026 64 85 00

Jag undervisar och forskar i datavetenskap. Efter några år (87-92) som ingenjör inom elektronik och inbäddade system utbildade jag mig till lärare i datavetenskap och matematik. Jag har varit anställd vid HiG sedan 1998 och disputerade 2010 i datavetenskap med inriktning mot datavetenskapens didaktik.​

Forskning

Mina forskningsprojekt inriktar sig mot lärande och undervisning i datavetenskap, främst inom programmering och utveckling av programvara. Bland annat är jag intresserad av studenters förståelse av centrala koncept, tröskelbegrepp och designprocesser. Ett annat spännande område är att studenter i datavetenskap och yrkesverksamma i stor utsträckning tycks ”lära sig på egen hand” (self-directed learning). Jag är en av medlemmarna i ”Sweden Group”, en internationell forskargrupp med medlemmar från Sverige, England och USA.

» Publikationer

Undervisning

Jag undervisar blivande ingenjörer, datavetare, lärare och andra intresserade i programmering och andra kurser inom datavetenskap. Mina favoritämnen är objektorienterad programmering och hårdvarunära programmering, men jag har även undervisat i bland annat kompilatorteknik, projektmetodik, programvaruutveckling och ämnesdidaktik.

» Undervisningsområden

Senaste publikationerna

Thomas, L., Boustedt, J., Eckerdal, A., McCartney, R., Moström, J., Sanders, K. & Zander, C. (2017). In the liminal space : software design as a threshold skill. Practice and Evidence of the Scholarship of Teaching and Learning in Higher Education, 12 (2), 333-351. Länk [Mer information]
McCartney, R., Boustedt, J., Eckerdal, A., Sanders, K., Thomas, L. & Zander, C. (2016). Why computing students learn on their own : motivation for self-directed learning of computing. ACM Transactions on Computing Education, 16 (1), 2:1-2:18. 10.1145/2747008 [Mer information]
McCartney, R., Boustedt, J., Eckerdal, A., Sanders, K. & Zander, C. (2017). Folk pedagogy and the geek gene : geekiness quotient. Proceedings of the 2017 ACM SIGCSE Technical Symposium on Computer Science Education. NY, USA: ACM Digital Library. S. 405-410. 10.1145/3017680.3017746 [Mer information]
Sanders, K., Boustedt, J., Eckerdal, A., McCartney, R. & Zander, C. (2017). Folk Pedagogy: Nobody Doesn't Like Active Learning. Proceedings of the 2017 ACM Conference on International Computing Education Research (ICER 17). Tacoma, Washington, USA: ACM Publications. S. 145-154. 10.1145/3105726.3106192 [Mer information]
Thomas, L., Boustedt, J., Eckerdal, A., McCartney, R., Moström, J., Sanders, K. & Zander, C. (2014). A broader threshold : Including skills as well as concepts in computing education. Threshold Concepts: From personal practice to communities of practice : Proceedings of the National Academy’s Sixth Annual Conference and the Fourth Biennial Threshold Concepts Conference. Cork, Ireland: NAIRTL. S. 154-158. Länk [Mer information]
Publicerad av: Jonas Boustedt Sidansvarig: Gunilla Mårtensson Sidan uppdaterades: 2018-06-23
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)