Forskarpresentation

Mikael Björling

Mikael Björling är docent i kemi vid ATM.

Forskarpresentation

Mikael Björling

Docent i fysikalisk kemi, universitetslektor

Forskningsämne: Kemi
Forskningsområde: Miljöteknik

Mikael Björling tillhör forskargruppen miljöteknik och intresserar sig bland annat för luftkvalitet. Mikael forskar även inom ämnesdidaktik och lärande av naturvetenskapliga ämnen.

AKTUELL FORSKNING

Just nu är Mikael Björling engagerad i ett forskningsprojekt om ventilation och bevarande i samarbete med Oslo Universitet inför ombyggnaden av Vikingaskepsmuseét i Oslo samt ett projekt om ventilation i skolor på Nya Zeeland i samarbete med Universitet i Auckland. Mikael är också huvudhandledare för Dan Wahlborg som forskar om frisättning av allergener från björkpollen.

LÄS MER OM

Böcker

Björling, M. (red.) (2016). Ämnesdidaktiska utmaningar inom matematik, naturvetenskap och teknik. Gävle: Gävle University Press. 153 s. (Lärarutbildningens skriftserie 7) Länk [Mer information]

Doktorsavhandling

Björling, M. (1991). Polymers at interfaces : or statistical thermodynamics for chain molecules subjected to constraints. Diss. (sammanfattning), 1991. Lund: University of Lund. 52 s. [Mer information]

Kapitel i böcker

Steen Englund, J., Akander, J., Björling, M. & Moshfegh, B. (2017). Assessment of Airflows in a School Building with Mechanical Ventilation Using Passive Tracer Gas Method. Mediterranean Green Buildings & Renewable Energy: Selected Papers from the World Renewable Energy Network’s Med Green Forum. Springer. S. 619-631. 10.1007/978-3-319-30746-6_47 [Mer information]
Björling, M. (2017). Sustainable science policy - in whom shall we trust?. A good life for all : Essays on sustainability celebrating 60 years of making life better. Mjölby: Atremi AB. S. 21-43. [Mer information]
Björling, M. (2016). Kemi för de yngre åren. Ämnesdidaktiska utmaningar inom matematik, naturvetenskap och teknik. Gävle: Gävle University Press. S. 109-132. Länk [Mer information]
Björling, M. (2016). Ämnesdidaktiska utmaningar inom matematik, naturvetenskap och teknik. Ämnesdidaktiska utmaningar– inom matematik, naturvetenskap och teknik. Gävle: Gävle University Press. S. 9-14. Länk [Mer information]
Björling, M. (2012). Att ändra sin förståelse : exemplet faser och fasövergångar. I mötet mellan vetenskap och lärande : 13 högskolepedagogiska utmaningar. Gävle: Gävle University Press. S. 195-216. [Mer information]
Publicerad av: Camilla Haglund Sidansvarig: Gunilla Mårtensson Sidan uppdaterades: 2019-12-03
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)