ROLE - Research On Learning Environments

ROLE undersöker utbildningsmiljöer utifrån relationella rumsliga perspektiv med målet att bidra till forskning om goda villkor för undervisning, lärande och social hållbarhet.

Studierna fokuserar till exempel på didaktiska och pedagogiska aspekter i relationen mellan (a) design och utnyttjande av skolor och förskolor och deras uteområden, artefakter såsom inredning och teknologi, (b) föreställningar om utbildning och dess syften hos elever, skolpersonal och ledning, och (c) de sociala utbildningspraktikerna – relationer i skola, förskola och fritidshem.


    • Pågående forskningsprojekt
    CoRed-logo

    CoReD - Collaborative Redesign with Schools

      • Finansiär: ERASMUS+
        • Forskningsstudie om lärmiljöer
        • Finansiär: SKR
          • Hållbar relationell professionalitet (avhandlingsprojekt)

          Medlemmar

          Medlemmar

          Annika Elm, universitetslektor Annika.Elm@hig.se

          Tobias Fredlund, universitetslektor Tobias.Fredlund@hig.se

          Johan Liljestrand, docent Johan.Liljestrand@hig.se

          Lena O Magnusson, universitetslektor Lena.O.Magnusson@hig.se

          Ingrid Nordqvist, universitetsadjunkt Ingrid.Nordqvist@hig.se

          Wenche Mörck Riekki, universitetsadjunkt Wenche.Morck.Riekki@hig.se

          Anna Wistrand, doktorand Anna.Wistrand@hig.se

          Therese Östlin, universitetsadjunkt Therese.Ostlin@hig.se


          Sociala medier

          Vi finns på följande sociala medier

           

          Twitter logotyp

          Twitter: @ILEHIGSE1

          Exempel på undervisningsmiljö

          Exempel på utbildningsmiljö Foto: Anneli Frelin

          Avslutade forskningsprojekt

          Avslutade forskningsprojekt

          Forskningsseminarier


          VT 2020

          Januari

          Text:

           

          Forskningsseminarier tidigare terminer

          HT 2019

          10 september

          Text: Ricken, M (2018) Samspil mellem læringsaktiviteter og fysiske rum

          7 OKTOBER

          Text: Jucker et al (2018) Doing space in face-to-face interaction and on interactive multimodal platforms

          11 november

          Text: Fenwick (2015) Sociomateriality and learning - a critical approach

          10 DECEmber

          Gäster: Maria Rönnlund och Aina Tollefsen, Umeå Universitet

          Text: Rönnlund & Tollefsen (2016) RUM - samhällsvetenskapliga perspektiv

          VT 2019

          13 februari

          Text: Gislason, Neil (2010) Architectural design and the learning environment: A framework for school design research.

          21 mars

          Text: Frelin, Anneli & Grannäs, Jan (2017). Skolans mellanrum. Ett relationellt och rumsligt perspektiv på utbildningsmiljöer.

          28 maj

          Gäst: Staffan Selander , Stockholms Universitet

          Text: Selander, Staffan (2008) Designs for learning and ludic engagement.

          Publikationer från medlemmar

          Aktuella publikationer

          Refereegranskade artiklar

          Frelin, A. & Fransson, G. (2019). Principals’ experiences of changes in relationships with newly qualified teachers resulting from a teacher registration reform. International Journal of Educational Management, 33 (4), 556-568. 10.1108/IJEM-02-2018-0076 [Mer information]

          Bokkapitel

          Grannäs, J. & Frelin, A. (2020). Safe and unsafe school environments through the eyes of the students. Understanding European School Buildings : Policies, People and Practices. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. [Mer information]
          Frelin, A. & Grannäs, J. (2019). Konflikthantering i skolan : Ett ekologiskt perspektiv. Skolans konflikter : Vad varje lärare bör veta. Lund: Studentlitteratur AB. S. 75-92. [Mer information]

          Konferensbidrag

          Grannäs, J. & Frelin, A. (2020). Secondary School Teachers’ Virtual 3D Pre-occupancy Evaluation of a Flexible Learning Environment. . [Mer information]
          Frelin, A. (2019). Comparisons Across Borders : The Professional Territories of Teachers and Social Pedagogues. . [Mer information]
          Grannäs, J. & Frelin, A. (2019). Digital surveillance of students in educational spaces. . [Mer information]
          Frelin, A. & Grannäs, J. (2019). Policy enactment in an era of transition from compensation to competition. rg, Ger. [Mer information]
          Frelin, A., de Laval, S. & Grannäs, J. (2019). Practice oriented multidisciplinary post occupancy evaluation as a tool for planning and remodeling of school facilities. . [Mer information]
          Elm, A. & Liljestrand, J. (2019). Preschool Teachers’ Design for Learning Physics in Early Childhood Science Education. . [Mer information]

          Rapporter

          de Laval, S., Frelin, A. & Grannäs, J. (2019). Ifous fokuserar: Skolmiljöer - Utvärdering och erfarenhetsåterföring i fysisk skolmiljö. Stockholm: 67 s. (Ifous rapportserie 2019:2) Länk [Mer information]
          Publicerad av: Sara Perttunen Sundberg Sidansvarig: Camilla Niss Sidan uppdaterades: 2020-02-26
          Högskolan i Gävle
          www.hig.se
          Box 801 76 GÄVLE
          026-64 85 00 (växel)