Forskarpresentation

Lena O Magnusson

Forskarpresentation

Lena O Magnusson

Universitetslektor

Ämnesansvarig i ämnet Bildpedagogik

Forskningsämne: Bildpedagogik

Lena O Magnusson är fil.dr i Estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap och är anställd som lektor i Bildpedagogik. Magnusson tillhör forskargrupperna ECE (Early Childhood Education) och ROLE (Research On Learning Environments). Hon är aktiv inom praktiknära förskoleforskning med särskilt fokus på fotografi, dokumentation, etik, visuell kultur och digital teknik. Hennes forskningsintressen rör sig inom ramen för utbildningsvetenskap och riktar sig särskilt mot estetiska (lär)processer och estetiska uttrycksformer och deras kapacitet inom förskola och lärarutbildning i relation till lärande. Hennes avhandling: Treåringar, kameror och förskola – en serie diffraktiva rörelser, (2017) används som underlag för diskussioner som berör praktiskt arbete med fotografisk dokumentation och etik i förskolan. Den är också kurslitteratur i förskollärarutbildning.

AKTUELL FORSKNING

Magnusson har just nu två pågående forskningsprojekt. Ett av dem är Digitala rörelser en praktiknära forskningsstudie där fokus ligger på förskolebarns användande av digital teknik. Syftet med studien är bland annat att undersöka visuella och estetiska möjligheter i barns brukande av digital teknik i förskolans ateljé. Projektet beräknas vara i mål under 2021. Projektet finansieras med interna meriteringsmedel. Tillsammans med Kerstin Bäckman är Magnusson också delaktig i en pilotstudie under 2020 med fokus på undervisning i förskolan. Syftet med studien är att undersöka hur undervisning organiseras i åldershomogena kontra åldersheterogena barngrupper i förskolan. Magnusson har nyss avslutat en mindre studie inom ramen för ett Bokstartprojekt i regionen. Fokus ligger här dels på yngre barns tillgång till litteratur och läsande och dels på deras möjlighet till inflytande i relation till läsmiljöer i förskolan. Projektet finansieras i sin helhet av Statens kulturråd och en rapport från projektet publiceras i augusti 2020.

LÄS MER OM


Artiklar


Vetenskapliga artiklar, refereegranskade

Magnusson, L. (2020). Visual research material and diffractive readings – a relational research story. QSE. International journal of qualitative studies in education. 10.1080/09518398.2020.1735564 [Mer information]
Magnusson, L. (2018). Photographic agency and agency of photographs : Three-year-olds and digital cameras. Australasian Journal of Early Childhood, 43 (3), 34-42. 10.23965/AJEC.43.3.04 [Mer information]

Böcker

Bäckman, K., Elm, A. & Magnusson, L. (red.) (2020). Förskola, barn och undervisning : Didaktik i förskolan. Stockholm: Liber. 196 s. [Mer information]
Magnusson, L., Bendroth Karlsson, M. & Karlsson Häikiö, T. (2018). Skapande verksamhet i förskolan – kreativt arbete med analoga och digitala redskap. Lund: Studentlitteratur AB. 192 s. [Mer information]

Doktorsavhandling

Magnusson, L. (2017). Treåringar, kameror och förskola – en serie diffraktiva rörelser. Diss. , 2017. Göteborg: Göteborgs universitet. 286 s. (ArtMonitor 64) Länk [Mer information]

Kapitel i böcker

Magnusson, L. (2020). Analoga och digitala lekar i ateljén. Digitalt meningsskapande i förskolan. Stockholm: Lärarförlaget. S. 149-163. [Mer information]
Magnusson, L. (2020). Bild och bildskapande som didaktiska verktyg i förskolan - potential och möjlighet. Förskola, barn och undervisning – didaktik i förskolan. Stockholm: Liber AB. S. 53-70. [Mer information]
Magnusson, L. & Ivarsson, A. (2020). Den digitala tekniken i förskolans verksamhet: möjligheter och förhållningssätt med fokus på programmering. Förskola, barn och undervisning – didaktik i förskolan. Stockholm: Liber AB. S. 107-122. [Mer information]
Bäckman, K., Elm, A. & Magnusson, L. (2020). Didaktik i förskolan : - förskolans didaktik. Förskola, barn och undervisning : Didaktik i förskolan. Stockholm: Liber. S. 189-196. [Mer information]
Magnusson, L. (2018). Camera, Aesthetics, Democracy, and Pre-school: in a Photographic World with Three-year-olds. Art-Based Education: An Ethics and Politics of Relations. Gothenburg: HDK - Academy of Design and Crafts, University of Gothenburg. S. 37-54. [Mer information]
Magnusson, L. (2016). Förskolebarn lär tillsammans med ting - treåringar och digitalkameror. Praktiknära forskning : Barn, lärare och lärande. Lund. S. 215-234. [Mer information]
Magnusson, L. (2014). Benämning, plats och visuell röst - tre blickar på svensk förskola. Visuella arenor och motsägelsefulla platser : Tio texter om transformativt lärande, identitet och kulturell förändring. Göteborg: Daidalos. S. 53-81. [Mer information]
Magnusson, L. (2014). Digitalkameran som agent i förskolans verksamhet. Bild, konst och medier för yngre barn: kulturella redskap och pedagogiska perspektiv. Lund: Studentlitteratur AB. S. 119-132. [Mer information]

Konferensbidrag

Magnusson, L. & Åkerblom, A. (2020). The visual construction of childhood in Swedish preschool institutions through the photographic gaze of children. Nordic childhoods in contemporary times. [Mer information]
Magnusson, L. (2019). I rörelse med en balaklava – att dela estetiska erfarenheter i högre utbildning. . [Mer information]
Magnusson, L. & Bäckman, K. (2019). STEM and STEAM - in the intercept of teacher's perspective and children'sperspective. . [Mer information]
Magnusson, L. (2019). Visual research data and diffractive readings. . [Mer information]
Magnusson, L. (2018). Digitalization - play and aesthetics in preschool. . [Mer information]
Magnusson, L. (2018). “– It was good because you had to think a lot” – making movies as an intervention among fifth graders. . [Mer information]
Magnusson, L. (2018). Photographic agency and agency of photographs – three-year-olds and cameras. . [Mer information]
Magnusson, L. (2017). Aesthetic expression and democratic voices - three year olds and digital cameras. . [Mer information]
Magnusson, L. (2017). Att utveckla seende och att göra synligt – treåringar och fotografi. . [Mer information]
Magnusson, L. (2017). Children's perspectives, ethics and theory. . [Mer information]
Magnusson, L. (2016). Aesthetic aspects and photographic consequences in young children's use of digital cameras in preschool. . [Mer information]
Magnusson, L. (2016). Aesthetic aspects and photographic opportunities in young children´s use of digital camera. . Länk [Mer information]
Magnusson, L. (2015). Det teoretiska perspektivets potential - eller, teorierna och materialets möjlighet. . [Mer information]
Magnusson, L. (2015). Digitalkameran som möjlighet - estetiska aspekter av små barns användande av digitalkameror i förskolan. . [Mer information]
Magnusson, L. (2015). Estetiska tilltal och estetiskt fokus : fotografiska sam-handlingar mellan treåringar och digitalkameror. Bildlärarutbildningarnas nätverkskonferens. [Mer information]
Magnusson, L. (2013). Att höra, se och synliggöra – att vara tre år och få tillgång till en fotografisk visuell röst. . Länk [Mer information]
Magnusson, L. (2013). Between the known and the unknown : What can be hidden in-between the child's and the adult's perspectives on everyday life in the Swedish preschool. . [Mer information]
Magnusson, L. (2013). Kameran kan titta: visuella händelser i förskolan. . [Mer information]
Publicerad av: Lena O Magnusson Sidansvarig: Camilla Niss Sidan uppdaterades: 2020-07-06
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)