Gå till eugreenalliance
Sök

Forskarpresentation

Lena O Magnusson

Lena O Magnusson

Forskarpresentation

Lena O Magnusson

Universitetslektor
Ämnesansvarig i ämnet bildpedagogik

Forskningsämne: Bildpedagogik
Forskningsområde: Utbildningsvetenskap

Lena O Magnusson är filosofie doktor i Estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap och är anställd som lektor i bildpedagogik. Magnusson är projektledare för forskargruppen ECE (Early Childhood Education) samt delaktig i forskargruppen ROLE (Research On Learning Environments). Hon är aktiv inom praktiknära förskoleforskning med särskilt fokus på digital teknik, litteracitet, utbildningsmiljö och visuell kultur. Hennes forskningsintressen rör sig inom ramen för utbildningsvetenskap och riktar sig särskilt mot estetiska [lär]processer och estetiska uttrycksformer och deras kapacitet inom förskola och lärarutbildning i relation till lärande.

AKTUELL FORSKNING

Magnusson är involverad i ett större forskningsprojekt. Det är ett VR finansierat projekt, STEAM-undervisning i förskolan, som pågår mellan 2023-2026 och är ett samarbete mellan Gävle Högskola, Stockholms Universitet och Umeå Universitet (läs mer om projektet).

LÄS MER OM

Brödtext

Konferensbidrag

Günther-Hanssen, A., Areljung, S., Magnusson, L. & Lindqvist, A. (2024). Transdisciplinary STEAM education – opportunities for thinking, doing and being beyond the already known?. . [Mer information]
Magnusson, L., Ilje-Lien, J. & Kaihovirta, H. (2023). Re-visioning the artographer: undisciplined polyphonic voices as echoes for the future. . [Mer information]
Magnusson, L. (2022). 'The rug is my best place' – in the entangled intersection of children's and educators' views of the educational environment in preschool. . [Mer information]
Magnusson, L. & Åkerblom, A. (2021). Photography, time, place and space in early childhood education. . [Mer information]
Magnusson, L. (2021). STEAM, STEM and the atelier of preschool – a meta-approach. . Länk [Mer information]
Magnusson, L. & Åkerblom, A. (2020). The visual construction of childhood in Swedish preschool institutions through the photographic gaze of children. Nordic childhoods in contemporary times. [Mer information]
Magnusson, L. (2019). I rörelse med en balaklava – att dela estetiska erfarenheter i högre utbildning. . [Mer information]
Magnusson, L. & Bäckman, K. (2019). STEM and STEAM - in the intercept of teacher's perspective and children's perspective. . [Mer information]
Magnusson, L. (2019). Visual research data and diffractive readings. . [Mer information]
Magnusson, L. (2018). Digitalization - play and aesthetics in preschool. . [Mer information]
Magnusson, L. (2018). “– It was good because you had to think a lot” – making movies as an intervention among fifth graders. . [Mer information]
Magnusson, L. (2018). Photographic agency and agency of photographs – three-year-olds and cameras. . [Mer information]
Magnusson, L. (2017). Aesthetic expression and democratic voices - three year olds and digital cameras. . [Mer information]
Magnusson, L. (2017). Att utveckla seende och att göra synligt – treåringar och fotografi. . [Mer information]
Magnusson, L. (2017). Children's perspectives, ethics and theory. . [Mer information]
Magnusson, L. (2016). Aesthetic aspects and photographic consequences in young children's use of digital cameras in preschool. . [Mer information]
Magnusson, L. (2016). Aesthetic aspects and photographic opportunities in young children´s use of digital camera. . Länk [Mer information]
Magnusson, L. (2015). Det teoretiska perspektivets potential - eller, teorierna och materialets möjlighet. . [Mer information]
Magnusson, L. (2015). Digitalkameran som möjlighet - estetiska aspekter av små barns användande av digitalkameror i förskolan. . [Mer information]
Magnusson, L. (2015). Estetiska tilltal och estetiskt fokus : fotografiska sam-handlingar mellan treåringar och digitalkameror. Bildlärarutbildningarnas nätverkskonferens. [Mer information]
Magnusson, L. (2013). Att höra, se och synliggöra – att vara tre år och få tillgång till en fotografisk visuell röst. . Länk [Mer information]
Magnusson, L. (2013). Between the known and the unknown : What can be hidden in-between the child's and the adult's perspectives on everyday life in the Swedish preschool. . [Mer information]
Magnusson, L. (2013). Kameran kan titta: visuella händelser i förskolan. . [Mer information]
Publicerad av: Sara Perttunen Sundberg Sidansvarig: Sara Perttunen Sundberg Sidan uppdaterades: 2020-02-04
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)