
Forskarpresentation
Anneli Frelin
Professor i didaktik
Vetenskaplig ledare strategiskt forskningsområde Innovativt lärande
Biträdande vetenskaplig ledare forskningsprogram Morgondagens lärmiljöer
Forskningsämne: Didaktik
Forskningsområde: Utbildningsvetenskap
E-post: anneli.frelin@hig.se
Telefon: 072-011 74 94
Strategiskt forskningsområde Innovativt lärande - läs mer om Innovativt lärande.
Forskningsprogram Morgondagens lärmiljöer (MLM) - läs mer om Morgondagens lärmiljöer.
Forskargrupp Research on Learning Environments (ROLE) - läs mer om forskargruppen ROLE.
AKTUELL FORSKNING
- Framgångsfaktorer för funktionella förskolelokaler Finansiär: Kommunernas FoU-fond
- En testbädd för utvärdering av LED-belysning i lärmiljö bortom eftermontering Finansiär: Energimyndigheten
- Forskningsstudie om lärmiljöer Finansiär: Kommunernas FoU-fond
- CoReD - Collaborative Redesign with Schools Finansiär: ERASMUS+
LÄS MER OM
Utbildningsmiljö, lärmiljö, rumsliga dimensioner och teori, didaktisk teori, lärares arbete, professionalism och professionalitet, särskilt den relationella dimensionen, lärares ledarskap, policy, skolutveckling, lärares demokratiarbete och andra frågor kopplade till social rättvisa.
Avslutade forskningsprojekt
- Multifunktionshus Södra Hemlingby (förstudie) Finansiär: GavleFastigheter.
- Från design till praktik - Skolmiljöer ur ett Nordiskt perspektiv Finansiär: VR
- Laborativ aktivitetsanpassad skolmiljö i Hudiksvall/ Vässa skolan - Projektet Vässa skolan följer lärare under processen när aktivitetsbaserade lärmiljöer introduceras. Se en kort film som visar miljön Finansiär: Vinnova
- Bygga skola- I projektet, som var i samarbete med arkitekten Suzanne de Laval, utvärderades skolmiljöer från olika tidsperioder.
- Se en kort film om projektet Finansiär: Ifous
- Hur byggs en hållbar utbildningsmiljö - I pilotprojektet studerades en nyöppnad skola som syftade till att minska segregation.
- Skolans mellanrum - I projektet undersöktes relationsarbete för att åstadkomma en trygg skola för eleverna i en nyligen ombyggd skola.