
Forskarpresentation
Annie Hammarberg
Universitetslektor
Forskningsämne: Didaktik
Forskningsområde: Utbildningsvetenskap
E-post: annie.hammarberg@hig.se
Telefon: 026-64 82 03
Annie Hammarberg tillhör forskargruppen ECE och är främst aktiv inom förskollärares yrkesprofession och intresserar mig bland annat för dokumentation i förskolan.
AKTUELL FORSKNING
Just nu är Annie Hammarberg engagerad i ett forskningsprojekt om matematik, naturkunskap och teknik i förskolan tillsammans med Kerstin Bäckman, Anne-Maj Johansson (Högskolan i Falun) och Anders Arnqvist (Uppsala universitet).
LÄS MER OM
Artiklar
Vetenskapliga artiklar, refereegranskade
Liljestrand, J. & Hammarberg, A. (2017). The social construction of the competent, self-governed child in documentation : panels in the Swedish preschool. Contemporary Issues in Early Childhood, 18 (1), 39-54. 10.1177/1463949117692270
[Mer information]
Kapitel i böcker
Bäckman, K., Hammarberg, A. & Eriksson, A. (2016). Barns lärare och deras professionskunskaper - exemplet matematik. Praktiknära forskning : Barn, lärare och lärande. Lund: Studentlitteratur. S. 27-44.
[Mer information]
Hammarberg, A. (2012). Att utmana studenters föreställningar : med genus som exempel. I mötet mellan vetenskap och lärande : 13 högskolepedagogiska utmaningar. Gävle: Gävle University Press. S. 67-79.
[Mer information]
Konferensbidrag
Hammarberg, A. & Bäckman, K. (2017). Preschool teachers pedagogical content knowledge in Mathematics, Science and Technology : What is possible to teach?. 27th EECERA Annual conference 'Social justice, solidarity and children's rights' : Abstract book. Bologna: EECERA. S. 139-140.
Länk
[Mer information]
Bäckman, K., Hammarberg, A. & Eriksson, A. (2015). Preschool teachers and their professional knowledge : teaching mathematics in preschool. 25th EECERA Annual conference 'Innovation, experimentation and adventure in early childhood' : Abstract Book. S. 272-272.
[Mer information]
Bäckman, K. & Hammarberg, A. (2014). The importance of preschool teachers’ knowledge for quality in early childhood education. 24th EECERA annual conference ’Us, Them and Me: Universal, Targeted or Individuated Early Childhood Programmes’ : Abstract Book. S. 54-54.
[Mer information]
Bäckman, K., Hammarberg, A. & Bose, K. (2013). Different Cultures, Different Contexts : Teaching Mathematics and Science in Botswana and Sweden. .
[Mer information]
Bäckman, K., Hammarberg, A. & Iller Gesell, M. (2013). Matematikundervisning i förskolan : Vad då undervisning!?. .
[Mer information]
Bäckman, K., Hammarberg, A. & Bose, K. (2013). Teaching Mathematics And Science In Botswana And Sweden : A Comparative Account. <em> </em>.
[Mer information]
Hammarberg, A. & Liljestrand, J. (2013). The Construction of the Child on Documentation Panels in the Swedish Pre-School. .
[Mer information]
Bäckman, K., Hammarberg, A. & Iller Gesell, M. (2012). Matematikundervisning i förskolan<em> </em> : Vad då undervisning!?. .
[Mer information]