
Forskarpresentation
Björn Haglund
Universitetslektor
Forskningsämne: Didaktik
Forskningsområde: Utbildningsvetenskap
E-post: bjorn.haglund@hig.se
Telefon: 073-98 35 713
Björn Haglund är universitetslektor i Didaktik och docent i Barn- och ungdomsvetenskap.
AKTUELL FORSKNING
Haglund är projektledare för forsknings- och utvecklingsprojektet Fritidshemmets pedagogiska uppdrag som syftar till att med stöd av forskning utveckla kvalitet och likvärdighet i fritidshemmens verksamhet.
LÄS MER OM
Böcker
Haglund, B., Gustafsson Nyckel, J. & Lager, K. (2020). Fritidshemmets pedagogik i en ny tid. Malmö: Gleerups Utbildning AB.
[Mer information]
Klerfelt, A. & Haglund, B. (red.) (2011). Fritidspedagogik. Fritidshemmets teorier och praktiker. Stockholm: Liber. 246 s.
[Mer information]
Doktorsavhandling
Haglund, B. (2004). Traditioner i möte : en kvalitativ studie av fritidspedagogers arbete med samlingar i skolan. Diss. , 2004. Göteborg: Göteborg University. 251 s. (Gothenburg studies in educational sciences / Acta Universitatis Gothoburgensis 224)
[Mer information]
Kapitel i böcker
Boström, L. & Haglund, B. (2020). Att leda fritidshemmets verksamheter. Lärare som ledare – i och utanför klassrummet. Lund: Studentlitteratur AB. S. 309-326.
[Mer information]
Haglund, B. (2020). Från fritidspedagog till lärare i fritidshem. Fritidshemmets pedagogik i en ny tid. Malmö: Gleerups Utbildning AB.
[Mer information]
Klerfelt, A., Haglund, B., Andersson, B. & Kane, E. (2020). Swedish school-age educare: a combination of education and care. <em>International Developments in Research on Extended Education: Perspectives on extracurricular activities, after-school programs, and all-day schools.</em>. Opladen: Verlag Barbara Budrich. S. 173-192.
[Mer information]
Haglund, B. (2017). Fritidshemmets vardagspraktik - konstruktion och omkonstruktion av ett ständigt pågående arbete. <em></em>Teori som praktik i fritidshemmet. Malmö: Gleerups Utbildning AB. S. 117-139.
[Mer information]
Haglund, B. (2011). Fritidshemmet – en arena för omsorg och lärande. Lära, leva utvecklas : Aspekter på fritidspedagogik och lärande. Stockholm: Lärarförbundet. S. 25-31.
[Mer information]
Klerfelt, A. & Haglund, B. (2011). Samtalspromenader – barns berättelser om meningen med fritids. Fritidspedagogik: Fritidshemmets teorier och praktiker. Stockholm: Liber.
[Mer information]