
Forskarpresentation
Jan Grannäs
Universitetslektor och docent
Forskningsämne: Didaktik
Forskningsområde: Utbildningsvetenskap
E-post: jan.grannas@hig.se
Telefon: 026-64 84 97
Mobil: 072-253 44 13
LÄS MER OM
Doktorsavhandling
Grannäs, J. (2011). Framtidens demokratiska medborgare : Om ungdomar, medborgarskap och demokratifostran i svensk skola. Diss. , 2011. Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis. 220 s. (Studia didactica Upsaliensia 5)
[Mer information]
Kapitel i böcker
Frelin, A. & Grannäs, J. (2021). Students’ Digital Photo Stories about School Spaces for Safety and Learning. Pedagogy - Challenges, Recent Advances, New Perspectives, and Applications [Working Title]. InTech. 10.5772/intechopen.101195
[Mer information]
Frelin, A. & Grannäs, J. (2019). Konflikthantering i skolan : Ett ekologiskt perspektiv. Skolans konflikter : Vad varje lärare bör veta. Lund: Studentlitteratur AB. S. 75-92.
[Mer information]
Grannäs, J. & Ljungquist, S. (2015). Berättelsen som forum för kontroversiella frågor. Kontroversiella frågor : Om kunskap och politik i samhällsundervisningen. Lund: Gleerups Utbildning AB. S. 149-168.
[Mer information]
Frelin, A. & Grannäs, J. (2014). Navigating middle ground : a spatial perspective on the borderlands of teacher-student relationships in secondary school. Interpersonal Relationships in Education : From Theory to Practice. Rotterdam: Sense Publishers. S. 57-70.
Länk
[Mer information]
Grannäs, J. (2006). En för alla, alla för en : ungdomar om tolerans och solidaritet i olika gruppers sociala dynamik. Den mångtydiga skolan : utbildning i det postmoderna samhället. Lund: Studentlitteratur. S. 135-150.
Länk
[Mer information]
Grannäs, J. (2003). Centrala begrepp - i praktiken. Lek, musik, könsroller och centrala begrepp : Fyra exempel på sociala konstruktioner. Stockholm: HLS Förlag. S. 58-71.
[Mer information]