Gå till eugreenalliance
Sök

Caroline Sims

Doktorand

Forskningsämne: Pedagogik

E-post: caroline.sims@hig.se
Telefon: 026-64 81 38

Caroline Sims är doktorand i pedagogik. Fokus för hennes forskning ligger på begreppet särskild begåvning och hur det hanteras som policyfråga i utbildning i en svensk kontext. Hennes ingång i studiet är från ett utbildningsfilosofiskt håll med exempel både från styrdokument och lärarpraktik i tre olika klassrum, där uttalade satsningar för särskild begåvning görs, inom International Baccalaureate och spetsutbildning.

Sims leder också forskarcirklar och uppdragsutbildning inom särskild begåvning. Hon är redaktör för och medförfattare i antologin Särskild begåvning i praktik och forskning (2021).

Sims representerar även Sverige i det internationella nätverket World Council for Gifted and Talented Children (WCGTC) och är medlem i ECHA, det europeiska nätverket för high ability. Hon är även med i formeringen av ett nordiskt nätverk för forskning inom särskild begåvning tillsammans med forskare från Norge, Danmark, Finland och Island.

Senaste publikationer

Sims, C. (red.) (2021). Särskild begåvning i praktik och forskning. Lund: Studentlitteratur AB. 259 s. [Mer information]
Sims, C. (2021). Att stimulera och utmana genom kreativt skrivande. Särskild begåvning i praktik och forskning. Lund: Studentlitteratur AB. S. 235-254. [Mer information]
Sims, C. (2021). Begreppet särskild begåvning. Särskild begåvning i praktik och forskning. Lund: Studentlitteratur AB. S. 25-42. [Mer information]
Sims, C. (2019). A Review of Educational Interventions : Findings, Methodological Shortcomings and Implications for Future Research. . [Mer information]
Sims, C. (2019). Dilemmas of Inclusion and Giftedness : What are the prerequisites in Swedish Educational Policy?. . [Mer information]
Publicerad av: Camilla Haglund Sidansvarig: Annika Elm Sidan uppdaterades: 2022-04-11
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)