
Forskarpresentation
Daniel Pettersson
Professor
Forskningsämne: Pedagogik
Forskningsområde: Utbildningsvetenskap
E-post: daniel.pettersson@hig.se
Telefon: 070-258 46 19
AKTUELL FORSKNING
Forskar om internationella kunskapsmätningar, jämförelsernas hegemoni och early leavers.
LÄS MER OM
Född 1 November 1972, Göteborg, Sverige
Akademiska examina
1995, Grundskollärarexamen 1-7 sv/so. Högskolan i Jönköping
1995, Filosofie kandidatexamen, pedagogik med didaktisk inriktning Högskolan i Jönköping
1997, Filosofie magisterexamen, historia. Uppsala universitet
2001, Specialpedagogexamen med inriktning komplicerad inlärning — grundskolan. Umeå universitet
Fil.dr. 2008 (2008-10-03) Uppsala universitet
Anställningar
Grundskollärare 1-3, 1995-1997 Uppsala kommun
Grundskollärare på särskola 1-6, 1997-2002 Hudiksvalls kommun
Doktorand 2002-2008, Uppsala Universitet
Adjunkt 2006-2008, Högskolan i Gävle
Lektor 2008-, Högskolan i Gävle
Handledare av examensarbeten SYV-programmet, 2004-2006 Stockholms universitet
Co-editor E-Journal: Studies in Educational Policy and Educational Philosophy 2004:2
Ordförande för Omsorgsnämnden, Hudiksvall 2002-2006
Kommunalråd, Hudiksvall 2005-2010
Styrelseuppdrag
Ordförande för Hälsingeutbildning Ekonomisk Förening 2006-2010
Ordförande för IF Team Hudik 2008-
Styrelsemedlem i Företagsutbildarna 2008-2011
Styrelsemedlem i Coompanion Gävleborg 2008-
Deltagande i forskningssamarbete
Ingår i en forskningsmiljö uppbyggd av professor emeritus Ulf P Lundgren vid Uppsala universitet kallad STEP — Studies in Educational Policy and Educational Philosophy. Forskningsgruppen har under nästan tio års tid intresserat sig för utbildningspolitik, utvärdering, bedömning och nationella och internationella kunskapsmätningar. Sökandets bidrag inom denna grupp har främst handlat om de internationella kunskapsmätningarnas påverkan på styrningen av nationella utbildningssystem, men också hur internationella samarbetsorganisationer påverkar utbildningssystem och skapar en internationell ideologi kring utbildningens mål, innehåll och utförande. Inom gruppen har ett omfattande nationellt och internationellt nätverk byggts upp vilket bland annat getts uttryck i en e-tidsskrift som forskningsgruppen drivit under ett flertal år.
Ingår också i det av Vetenskapsrådet finansierade forskningsnätverket — STUP, Nätverk för studier av utbildningsområdets politik - lett av professor Sverker Lindblad vid Göteborgs universitet. I nätverket ingår forskningsmiljöer från Göteborgs universitet, Umeå universitet, Uppsala universitet, pedagogiska institutionen och företagsekonomiska institutionen samt Linköpings universitet, vilka alla intresserar sig för internationella trender och idéers påverkan för den nationella styrningen på utbildningsområdet. Nätverket är formerat i fem olika grupper vilka benämns: profession och professionalitet, internationella jämförelser och rankinglistornas politik, utbildningssystem och omorganiseringens politik, lärandets politik, och marknadsutsättningens och resultatstyrningens politik inom utbildning.