Forskarpresentation
Erika Eriksson
Universitetslektor
Forskningsämne: Pedagogik
Forskningsområde: Utbildningsvetenskap
E-post: erika.eriksson@hig.se
Telefon: 026-64 82 26
Erika Eriksson är filosofie doktor och universitetslektor i pedagogik. Hennes intresseområden fokuserar utbildning, lärande, medborgarskap och hälsa.
AKTUELL FORSKNING
Forskningsintresset handlar om hälsofostran, exempelvis hur talet om utbildning och hälsa flätas samman och träder fram som önskvärt inom diskursen om förbättring.
LÄS MER OM
Artiklar
Vetenskapliga artiklar, refereegranskade
Åkerblom, E. (2020). Governing of the nation : Generation Pep as a biopolitical strategy. Sport, Education and Society, 25 (7), 752-763. 10.1080/13573322.2019.1664449
[Mer information]
Åkerblom, E. (2020). The will to include - education for becoming a desirable citizen. Pedagogy, Culture & Society, 28 (3), 351-366. 10.1080/14681366.2019.1643400
[Mer information]
Åkerblom, E. (2019). Discourses of lifelong learning : health as a governing technique in the shaping of the Swedish population. International Journal of Lifelong Education, 38 (3), 287-300. 10.1080/02601370.2019.1592252
[Mer information]
Åkerblom, E. & Fejes, A. (2017). Constructing a healthy, knowledgeable and well-educated citizen : motivational interviews and physical activity on prescription. Studies in Continuing Education, 39 (3), 320-332. 10.1080/0158037X.2017.1334641
[Mer information]
Doktorsavhandling
Eriksson, E. (2019). Utbildning och hälsa i nationens intresse : Styrningsteknologier och formering av en förädlad befolkning. Diss. (sammanfattning), 2019Linköping University Electronic Press. 82 s. (Linköping studies in behavioural science 219)
Länk
[Mer information]
Konferensbidrag
Åkerblom, E., Florin, K. & Hedlund, E. (2017). The desirable University in a Knowledge Economy society. .
[Mer information]
Åkerblom, E. & Fejes, A. (2016). Constructing the healthy citizen. NERA 2016 Social Justice, Equality and Solidarity in Education : Book of abstracts. S. 234-234.
Länk
[Mer information]
Florin, K., Hedlund, E. & Åkerblom, E. (2015). Differentiation And Access to Higher Education. .
Länk
[Mer information]
Florin, K., Åkerblom, E. & Hedlund, E. (2014). Lifelong learning for all?. International conference on interdisciplinary research in education : New trends in interdisciplinary education.
[Mer information]