Karin Lövgren

Karin Lövgren

Universitetslektor, Fil dr.

Medie- och kommunikationsvetenskap
Avdelningen för Humaniora
Akademin för utbildning och ekonomi

E-post: karin.lovgren@hig.se

Telefon:
Mobil: 070-453 65 81

Disputerade 2009 på en avhandling "Se lika ung ut som du känner dig": kulturella föreställningar om ålder och åldrande i populärpress för kvinnor över 40. I avhandlingen analyserades tidskrifter som vänder sig till medelålders och äldre kvinnor, med ålder som försäljningsargument.

Karin Lövgrens forskning är inriktad på hur åldrande representeras i medier och populärkultur. Lövgren har medverkat i flera publikationer, och arbetat med att tillgängliggöra forskning om ålder och åldrande för en bred publik.

Senaste publikationerna

Lövgren, K. (red.) (2016). Att konstruera en kvinna : berättelser om normer, flickor och tanter. Lund: Nordic Academic Press. 168 s. [Mer information]
Lövgren, K. & Sjöberg, J. (2017). Att göra ålder i distansförsäljning. Introduktion till kritiska åldersstudier. Lund: Studentlitteratur. S. 197-210. [Mer information]
Lövgren, K. (2016). Att göra kvinnlighet och ålder i bloggosfären. Att konstruera en kvinna : Berättelser om normer, flickor och tanter. Lund: Nordic Academic Press. S. 115-144. [Mer information]
Lövgren, K. (2016). Att köpa kläder när man blir äldre, det är hopplöst : Konsumtion, mode och åldrande. À la mode. Mode mellan konst, kultur och kommers. Göteborg / Stockholm: Makadam Förlag. S. 207-226. [Mer information]
Lövgren, K. (2017). Old age in advertisements for garments. Cultural narratives, processes and strategies in representations of age and aging : Cultural gerontology. [Mer information]
Publicerad av: Zara Lindahl Sidansvarig: Svante Brunåker Sidan uppdaterades: 2017-02-15
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)