Böcker


Doktorsavhandling

Ljungquist, S. (2001). Den litterära utopin och dystopin i Sverige 1734-1940. Diss. , 2001. Hedemora: Gidlund. 319 s. [Mer information]

Kapitel i böcker

Ljungquist, S. (2017). Lisbeth Salander - en konstruktion av en feministisk hjälte?. Kunskap Motstånd Möjlighet : Humanistisk forskning i dag. Halmstad: Molin & Sorgenfrei. S. 383-403. [Mer information]
Serrander, U. & Ljungquist, S. (2017). Vems röst om Sverige? : En normkritisk läsning av ett läromedel i svenska som främmande språk. Kunskap, motstånd, möjlighet : Humanistisk forskning idag. Halmstad: Molin & Sorgenfrei. S. 149-170. [Mer information]
Ljungquist, S. (2015). And this feeling of shame silenced me : Women´s Self-blame and the Patriarchal Society´s View on Rape. Gender in a Changing World. Hyderabad, India: Academic Publishing House of the University of Hyderabad. S. 216-228. [Mer information]
Grannäs, J. & Ljungquist, S. (2015). Berättelsen som forum för kontroversiella frågor. Kontroversiella frågor : Om kunskap och politik i samhällsundervisningen. Lund: Gleerups Utbildning AB. S. 149-168. [Mer information]
Ljungquist, S. (2011). Förord till Margaret Cavendishs Den lysande världen. Den lysande världen. Umeå: H:ström - text & kultur. S. 7-15. [Mer information]
Ljungquist, S. (2007). Efterord till Niels Klims underjordiska resa. Niels Klims underjordiska resa. Umeå: H:ström - Text & kultur. S. 269-279. [Mer information]
Ljungquist, S. (2004). Ångest och framtidspessimism i den svenska dystopin efter 1960, med särskilt fokus på dystopi och kön. Fortællingen i Norden efter 1960. Aalborg: Aalborg Universitetsförlag. S. 342-349. [Mer information]
Ljungquist, S. (1998). Försakelse och viljetvingare - bilder från år 2378 : Om emancipationsfrågan i en tidsutopi. Nordisk litteratur og mentalitet. Torshavn: Foroya Frodskarfelag. S. 366-375. [Mer information]
Ljungquist, S. (1998). Mappa Geographica Scelestinae som den kända världens spegelbild : Om en 1700-talsutopi. Opplysning i Norden : Texte und Untersuchungen zur germanistik und skandinavistik. Bonn: Peter Lang. S. 341-349. [Mer information]
Ljungquist, S. (1995). Vikten av textseminarier : Exemplet litteraturvetenskap. Kvalitéer i studier och utbildning : universitetspedagogisk konferens i Umeå den 15-16 februari 1995. Umeå: Personalutvecklingsenheten och Undervisningscentret, Umeå universitet. S. 207-212. [Mer information]
Publicerad av: Zara Lindahl Sidansvarig: Svante Brunåker Sidan uppdaterades: 2016-12-08
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)