Cresantus Biamba

 

Fil. Dr, Universitetslektor i didaktik

Akademin för utbildning och ekonomi

E-post: cresantus.biamba@hig.se

Telefon:
 026-64 85 43

Aktuell forskning

Cresantus Biamba har omfattande forskningskompetens och ett aktivt intresse inom områdena ledarskap och management, organisatoriska förändringar och kultur, skolans effektivitet och förbättring, kompetensutveckling för lärare, utbildning för hållbar utveckling. Han intresserar sig också för hur lärare gör sina bedömningar och hur policyer inom högre utbildning formuleras. Cresantus har en doktorsexamen i internationell och jämförande pedagogik från Stockholms universitet, en masterutbildning (M. Phil.) i filosofi och utveckling från Oslo Universitet, Norge och M. Ed från Manchester University, i England.

Senaste publikationer

Biamba, C. (2017). Developing Teaching and Learning in a Management Education Course: Key Issues, Effective Strategies. International Journal for Innovation Education and Research, 5. [In press] [Mer information]
Biamba, C. (2017). Integration and education of immigrant children at Swedish schools: A case study of two schools. . [Submitted] [Mer information]
Biamba, C. (2016). Inclusion and Classroom Practices in a Swedish school : A case study of a school in Stockholm. Journal of Education and Practice, 7 (3), 119-124. Länk [Mer information]
Biamba, C. & Odero, J. (2016). A policy review of school leadership in sub-saharan Africa. Leading better learning: School leadership and quality in the Education 2030 agenda : Regional reviews of policies and practices: UNESCO Education Sector. S. 111-136. [Mer information]
Biamba, C. (2014). Education for Sustainable Development in higher education : A study examining the challenges and opportunities for a teacher training programme. . [Mer information]
Publicerad av: Zara Lindahl Sidansvarig: Svante Brunåker Sidan uppdaterades: 2017-09-06
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)