Johan Liljestrand

Johan Liljestrand

Docent, Lektor i pedagogik

E-post: johan.liljestrand@hig.se 

Telefon: 026-64 84 51


Aktuell forskning

Lärarstudenter och skolans demokratiuppdrag

Nytt bokkapitel med Silvia Edling i kommande volym: Raiker, A et al (ed) Teacher education and the development of democratic citizenship in Europe. Taylor & Francis, 2019.

Ungdomar i mångkulturella miljöer

Tillsammans med Teol Dr Linda Vikdahl, Högskolan i Södertörn och professor Geir Skeie, Universitetet i Stavanger.

Framställningen av kristendom i grundskolans religionskunskap

Tillsammans med gruppen för Religionsdidaktik i Gävle, ReDiG och medlemmarna David Carlsson och Peder Thalén.

Förskollärare om relationen till det skol-liknande uppdraget

Hur ska man förstå att förskollärare ska utgå från ämnesmål och samtidigt utgå från barnens intressen och aktiviteter? Intervjubaserat projekt med läroplansteoretiska och didaktiska ansatser.

DesDiNaTe

Design och didaktik inom naturvetenskap och teknik i förskolan. Med fokus på relationen förskolans styrning och professionell utveckling. 

Tillsammans med Dr Annika Elm, Högskolan i Gävle

Vad är en innovativ lärare?

Projekt inom ATEE-nätverket, https://atee.education/rd-communities/professional-development-of-teachers/

 

Senaste publikationerna

Edling, S. & Liljestrand, J. (2019). Let’s talk about teacher education! : Analysing the media debates in 2016-2017 on teacher education using Sweden as a case. Asia-Pacific Journal of Teacher Education. 10.1080/1359866X.2019.1631255 [Mer information]
Edling, S. & Liljestrand, J. (2019). “Democracy for me is saying what I want”: The teaching profession on free speech, democratic mission and the notion of political correctness in a Swedish context. Teacher education and the development of democratic citizenship in Europe. Taylor & Francis. [Mer information]
Liljestrand, J. (2019). Förskollärares professionella undervisningskunskap. Förskola, barn och lärande – didaktik i förskolan. Liber. [Mer information]
Liljestrand, J., Carlsson, D. & Thalén, P. (2019). Images of Christianity in teaching materials for the Swedish compulsory school. . [Mer information]
Liljestrand, J., Elm, A., Johansson, U. & Mårtensson, K. (2019). Introducing and exploring student teachers use of digital tools – preliminary results from a development project. . [Mer information]
Publicerad av: Sara Perttunen Sundberg Sidansvarig: Svante Brunåker Sidan uppdaterades: 2019-08-21
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)