Gå till eugreenalliance
Sök

Laborativ aktivitetsanpassad skolmiljö i Hudiksvall

En studie av förändringsprocesser i den fysiska skolmilön i Hudiksvall. Projektet löpte 2017-2019 och finansiär var Vinnova.

Didaktikforskarna Anneli Frelin och Jan Grannäs studerade förändringsprocesser i den fysiska skolmiljön i Hudiksvall, som en del av projektet Laborativ aktivitetsanpassad skolmiljö i Hudiksvall. Projektet var ett samarbete mellan Hudiksvalls kommun, Högskolan i Gävle och RISE Acreo. Forskarna följde arbetet med att förändra utbildningsmiljöer i tre av kommunens skolor, när lokaler byggdes om för att göra den mer aktivitetsbaserad.

- Det är intressant att se till miljön som helhet, för den påverkas både av lärare, elever, den fysiska skolmiljön och andra faktorer, säger Anneli Frelin. Ingen miljö är optimal för alla syften i skolan, men det finns en potential att förbättra utbildningsmiljön så att den passar morgondagens skola och arbetsliv bättre.

I andra delar av projektet testades andra aspekter av hur en god utbildningsmiljö kan se ut. Bland annat har sensorer installerats som mäter till exempel ljus och luftkvalitet.

Eftersom det är dyrt att bygga om och att köpa nytt, finns mycket att vinna på att skapa en laborativ miljö där olika lösningar kan testas innan de sjösätts, säger Jan Grannäs.
Projektet pågick fram till 2019. För mer information, kontakta jan.grannas@hig.se eller anneli.frelin@hig.se

Läs även artikel från projektet.

Läs mer om projektet:

Pressmeddelande Högskolan i Gävle

Hemsida Vässa skolan

Byggkontakt

Expertsvar

IT-pedagogen


Kontakt

Anneli Frelin, professor i Didaktik
E-post: anneli.frelin@hig.se


Jan Grannäs, docent i Didaktik
E-post: jan.grannas@hig.se

Publicerad av: Anneli Frelin Sidansvarig: Sara Perttunen Sundberg Sidan uppdaterades: 2022-12-15
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)