Digitaliseringens förutsättningar och kritiska faktorer - DigIT
Förutsättningar och kritiska faktorer för digitalisering i SMEs internationella närvaro och frågan om svenska företags digitala mognad i internationalisering är viktig.
Förutsättningar och kritiska faktorer för digitalisering i SMEs internationella närvaro och frågan om svenska företags digitala mognad i internationalisering är viktig.
Digitalisering lyfts fram som den största omvärldsförändringen sedan den industriella
revolutionen. Samtidigt som det är många företag som inte har kunskap om vilka möjligheter som digitala affärsmodeller kan bidra med. Företagen behöver utveckla sin kunskap om vad digitalisering innebär i form av t ex nya marknadsföringsstrategier för produkter och tjänster, nya sätt att leda och organisera av företag, nya affärsmöjligheter och samarbetsformer, etc. Tillsammans med SMEs syftar projektet till att utveckla en affärsmodell som kan stärka konkurrenskraften i affärsprocesserna. Genom affärsmodellen får företagen möjlighet att reflektera över kritiska frågor som rör den egna produktions- och innovationsförmågan, men också om hur samarbete över organisationsgränserna kan underlätta hanteringen av en dynamisk omvärld.
Genom DigIT får SMEs:
Forskargruppen inom DigIT består av:
Aihie Osarenkhoe är professor i företagsekonomi. Aihie är forskningsansvarig för HARira projektet.
E-post: Aihie.Osarenkhoe@hig.se
Daniella Fjellström är universitetslektor i företagsekonomi.
E-post: Daniella.Fjellstrom@hig.se