Gå till eugreenalliance
Sök

SLEC - Swedish Learner English Corpus

Projektet SLEC är en stor insamling (korpus) av argument­erande texter skrivna av svenska högstadie- och gymnasie­elever.

Datainsamling med 1 000 texter

SLEC innehåller 1 000 texter som omfattar ungefär 400 000 ord. Förutom ett stort antal inlärningstexter tillhandahåller SLEC rik information om inlärarnas bakgrund, vilket gör det möjligt att avslöja empiriska kopplingar mellan de språkliga egenskaperna hos inlärande texter och olika uppgifter, inlärare och andra extralingvistiska variabler. I synnerhet innehåller SLEC detaljerad information om elevernas extramurala engelska (EE) aktiviteter (det vill säga engelskspråkiga aktiviteter som elever deltar i utanför klassrummet; se Sundqvist, 2009).

Mer specifikt innehåller korpusen information om hur många timmar per vecka elever

  1. läser på engelska
  2. tittar på tv-program eller filmer på engelska
  3. deltar i konversationer på engelska
  4. spenderar tid på sociala medier med Engelskt innehåll
  5. kommunicera på engelska medan du spelar dator/videospel.

Vidare, i sammanställningen av SLEC, för att ge en mer exakt indikation på elevernas färdighetsnivåer, väljer vi en textcentrerad metod, nämligen att alla texter i SLEC betygsätts enligt sexnivåskalan (A1 – C2) som anges i den gemensamma europeiska referensramen för språk (CEFR) som en gemensam standard mot vilken bedömningen av språkkunskaper kan hänvisas till.

Översikt av metadata i SLEC

Metadata från engelska projektet SLEC
Kontakt

Henrik Kaatari, lektor i engelska

E-post: henrik.kaatari@hig.se

Publicerad av: Camilla Haglund Sidansvarig: Annika Elm Sidan uppdaterades: 2022-05-02
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)