SLEC - Swedish Learner English Corpus
Projektet SLEC är en stor insamling (korpus) av argumenterande texter skrivna av svenska högstadie- och gymnasieelever.
Projektet SLEC är en stor insamling (korpus) av argumenterande texter skrivna av svenska högstadie- och gymnasieelever.
SLEC innehåller 1 000 texter som omfattar ungefär 400 000 ord. Förutom ett stort antal inlärningstexter tillhandahåller SLEC rik information om inlärarnas bakgrund, vilket gör det möjligt att avslöja empiriska kopplingar mellan de språkliga egenskaperna hos inlärande texter och olika uppgifter, inlärare och andra extralingvistiska variabler. I synnerhet innehåller SLEC detaljerad information om elevernas extramurala engelska (EE) aktiviteter (det vill säga engelskspråkiga aktiviteter som elever deltar i utanför klassrummet; se Sundqvist, 2009).
Mer specifikt innehåller korpusen information om hur många timmar per vecka elever
Vidare, i sammanställningen av SLEC, för att ge en mer exakt indikation på elevernas färdighetsnivåer, väljer vi en textcentrerad metod, nämligen att alla texter i SLEC betygsätts enligt sexnivåskalan (A1 – C2) som anges i den gemensamma europeiska referensramen för språk (CEFR) som en gemensam standard mot vilken bedömningen av språkkunskaper kan hänvisas till.
Henrik Kaatari, lektor i engelska
E-post: henrik.kaatari@hig.se