Integrering av nyanlända elever och vårdnadshavare i ny skolkontext

Välkomna till vårt pedagogiska café den 18 november 2021 som leds av Kia Kimhag.

Hur kan nyanlända förstå svensk skolkultur? Hur kan lärares synsätt på individen påverka inlärning? Hur kan nyanlända elever och deras
vårdnadshavare stödjas?

Kia Kimhag, adjunkt på Högskolan i Gävle, berättar om erfarenheter och resultat från två EU projekt, ENABLE[1] och PARENTable[2]. Projekten har skett i samarbete med volontärer, studiehandledare, lärare från Sverige, Tyskland, Turkiet och Italien i syfte att förbättra integration av nyanlända elever i lokala skolkontexter samt öka förståelsen mellan lärare och vårdnadshavare genom att de möts i en utbildningsinsats.

[1] ENABLE self-learning for Arabic refugee children – Buildning a concept for mother-tongue trainers and teachers.

[2] PARENTable - Communicating with parents of newly migrated children.

Målgrupp: Förskollärare och lärare.

Inbjudan som PDF

När: 18 november 2021
Tid: 14:30 – 16:30
Plats: Via zoom

En zoomlänk skickas till den e-postadress du angivit i anmälan när anmälan stängt.

Varmt välkommen med din anmälan via formuläret senast den 15 november.

Publicerad av: Ann-Charlotte Wikström Sidansvarig: Camilla Niss Sidan uppdaterades: 2021-06-03
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)