Gå till eugreenalliance
Sök

Information under sommaren - FAQ

Avdelningen för utbildningsstöd bemannas hela sommaren, men har begränsad bemanning under vissa veckor. Svarstiden på mejl kan därför vara något längre än normalt. Vi hoppas du har överseende med detta.

Vanliga frågor och svar

För att hjälpa dig på bästa sätt har vi sammanställt svar på de vanligaste frågorna, förhoppningsvis kan du hitta svaret här.
Klicka på det ämnesområde du har frågor om.

Viktiga datum


12 juli
Antagningsbesked med svarskrav.

21 juli
Sista svarsdag.

27 juli
Andra antagningsbeskedet.


16 augusti
Start för insparken - en minnesvärd vecka!
Insparken med Gefle Studentkår


25 augusti
Introduktionsdag för alla nya studenter med välkomstceremoni, guidad rundtur, programintroduktion och mycket mer.
Introduktionsdag för nya studenter


28 augusti
Terminsstart
Terminstider och tentaveckor

 

För vissa utbildningar gäller andra datum

Anmälan och antagning

Anmälan och antagning

  • Allmänna antagningsfrågor
    Om du har frågor om din anmälan, ditt konto på antagning.se eller andra allmänna antagningsfrågor ska du kontakta Antagningsservice. Telefon 0771-550 720.

  • När får jag besked om jag kommit in?
    Du får besked i ditt antagningsbesked. Första skickas ut i mitten av juli och det andra i slutet av juli. Glöm inte att titta i din skräppost om du inte hittar mejlet från antagning.se. Du kan också logga in på antagning.se för att läsa meddelandet.
    Läs mer om viktiga datum på antagning.se

  • Jag är reserv till en kurs. När får jag besked om jag kommit in?
    Vi kan tyvärr inte svara på hur stor sannolikhet det är att du kommer in på din utbildning om du står som reservplacerad. Efter andra urvalet samt strax efter kursstart meddelas de reserver som antagits vid respektive tillfälle. Antalet reserver som antas beror bland annat på hur många som tackar nej till kursen. Du kan själv se när reservantagning startar och avslutas för just din utbildning på antagning.se.

  • När måste jag senast svara på mitt antagningsbesked?
    Om du blivit antagen senare behöver du inte svara på antagningsbeskedet men om du inte tänker påbörja din utbildning är det viktigt att du lämnar återbud, så att vi kan kalla in reserver. Det gör du enklast på antagning.se
    Viktiga datum att hålla koll på (antagning.se)

  • Jag har glömt att svara JA på mitt antagningsbesked. Vad gör jag?
    Alla sökande som varit behörig till ett sökalternativ men blivit struken på grund av missat ja-svar eller blivit "TAK-struken" (maxtak att bli antagen är 45 högskolepoäng per termin) kan göra en återanmälan. Om inte sökalternativet är stängt för sen anmälan behandlas den nya anmälan som en sen anmälan. Det datum då du anmäler dig igen blir ditt könummer för en ledig plats eller reservplats.
    Instruktioner om hur du anmäler dig igen finns på antagning.se.

  • Jag har gjort en sen anmälan. När får jag besked om jag kommit in?
    Anmälningar som gjorts efter den 15 april, så kallade sena anmälningar, behandlas efter de ansökningar som inkommit i tid. Ansökningarna behandlas i datumordning och handläggs så snabbt som möjligt. Var uppmärksam om din anmälan hinner handläggas inför urval 1 och du kan komma att behöva svara på det första antagningsbeskedet för att behålla din plats. Handläggs din anmälan inför urval 2 får du besked tidigast den 28 juli. Sena anmälningar som du gör efter urval 2 handläggs löpande med en handläggningstid på cirka en vecka.

  • Jag skickade in mina meriter för sent (efter sista kompletteringsdag). Vad gör jag?
    En sent inskickad komplettering behandlas inte automatiskt. Den sökande måste själv meddela Antagningsservice (tel 0771-550 720) att en komplettering skickats in och sedan få hjälp med en ny anmälan.
    Du kan också kontakta oss på studentsupport@hig.se.

  • Jag har blivit villkorligt antagen. Vad innebär det?
    Det innebär att vid granskningen av din ansökan fanns en registrering på en behörighetskrävande kurs, men kursen var inte avslutad. Du som är villkorligt antagen måste vid kursstart visa upp att du uppfyllt villkoren för antagning. Du kan inte själv registrera dig på din kurs utan måste, under registreringsperioden för aktuell utbildning, kontakta studentsupport@hig.se för hjälp med registrering.

  • Finns det platser kvar på utbildningen?
    Om utbildningen är öppen för sen anmälan på Antagning.se, så har den en välj-knapp och du kan fortfarande skicka in din anmälan. Detta är dock ingen garanti för att du får en plats på utbildningen.

  • Jag vill anmäla mig till en kurs, men det finns ingen välj-knapp?
    Om en utbildning saknar välj-knapp är den stängd för sen anmälan och det finns inga lediga utbildningsplatser kvar. En sen anmälan kan bara göras på kurser som fortfarande är öppen för sen anmälan och därmed har en välj-knapp.

  • Var hittar jag antagningsstatistik?
    UHR (Universitets- och högskolerådet) ansvarar för statistik gällande lägsta antagningspoäng, antal sökande och antal antagna.
    UHRs statistiksidor
Inför terminsstarten

Inför terminsstarten

  • När börjar terminen?
    Terminen startar 28 augusti och den 25 augusti bjuder vi in till en introduktionsdag för alla nya studenter.
    Här hittar du terminstiderna


  • Hur hittar jag mitt schema?
    Du kan hitta ditt personliga schema via vår schema-app Kronox eller via högskolans schemasök på webben.
    Hitta ditt schema

  • Hur vet jag vilken kurslitteratur jag behöver?
    I anslutning till kursplanen finns kursens litteraturlista. Kursplanen hittar du i din välkomstinformation men du kan också söka fram din kursplan via kursplanedatabasen. Sök på kursens namn eller kurskoden.
  • Hur får jag information om min utbildning?
    Här hittar du information om din utbildning och annat bra att veta

  • Hur söker jag studentbostad?
    Det är bra att börja leta efter bostad så tidigt som möjligt och för att samla ködagar är det bra om du ställer dig i bostadskö redan innan du är antagen.
    Här hittar du information om studentbostäder

  • Jag har blivit reservplacerad, kan jag gå på uppropet?
    Nej, endast de som är antagna får medverka på uppropet. Högskolan i Gävle kallar reserver till program och kurser i strikt turordning utifrån urvalsresultatet. Vi kontaktar dig om du blir erbjuden en plats.

  • När kan jag aktivera mitt användarkonto?
    Du kan tidigast aktivera ditt användarkonto två veckor innan terminsstart. Om du gjort en sen anmälan/efteranmälan kan du aktivera ditt användarkonto tidigast dagen efter antagningsbeskedet.

  • När kan jag registrera mig på mina kurser?
    Du kan registrera dig två veckor före kursstart. Du hittar mer information om kursregistrering i din välkomstinformation.

Kursfrågor

Kursfrågor

  • Vart ska jag vända mig med frågor om min kurs, kursregistrering eller inrapportering av resultat?
    För hjälp med allmänna frågor om din kurs, kursregistrering eller inrapportering av resultat, mejla studentsupport@hig.se eller ring 026–64 81 00.

  • Hur gör jag ett studieuppehåll/studieavbrott?
    Information och ansökningsformulär finns på sidorna nedan. Du kan inte ansöka om studieuppehåll för studier på fristående kurser utan endast inom ett program.
    Studieuppehåll
    Studieavbrott


International Office

Utbytesstudier, Erasmuspraktik och MFS

Studievägledning

Studievägledning

  • Jag vill boka tid hos en studievägledare.
    Se studievägledningens webbsida för tider och kontaktuppgifter under sommaren.
    Kontaktuppgifter till Studievägledningen
  • Vart ska jag vända mig med frågor om min kurs, kursregistrering eller inrapportering av resultat?
    För hjälp med allmänna frågor om din kurs, kursregistrering eller inrapportering av resultat, mejla studentsupport@hig.se
  • Jag har frågor om en utbildning jag sökt. Vart vänder jag mig?
    Om du har frågor om den utbildning du sökt hittar du mer information i din välkomstinformation.
Studenthälsa

Studenthälsan

Jag vill komma i kontakt med Studenthälsan.
Under perioden 10 juli - 30 juli har Studenthälsan sommarstängt. Övriga sommarveckor finns vi tillgängliga för dig som student. Välkommen att höra av dig!

Kontaktuppgifter till Studenthälsan

Information om var du vänder dig om du blir sjuk

Pedagogiskt stöd

Pedagogiskt stöd för studenter med funktionsnedsättning

  • Hur går jag tillväga om jag har en funktionsnedsättning och behöver pedagogiskt stöd?
    1. Du ansöker om pedagogiskt stöd via systemet NAIS. Du behöver bifoga ett intyg som styrker din funktionsnedsättning. Det går bra att ladda upp ett foto av intyget med telefonen.

    2. Samordnaren kontaktar dig för att boka en tid för samtal om stödåtgärder. Ansöker du om pedagogiskt stöd under sommaren så kan den första kontakten dröja något.

    3. Samordnaren utfärdar ett beslut där stödåtgärderna beskrivs. Detta beslut behöver du sedan visa upp för dina lärare och examinatorer när ni pratar om vilket stöd du behöver.

  • Hur når jag samordnaren för studenter med funktionsnedsättning? 
    Du kan skicka ett mejl till ps@hig.se. Notera dock att under sommaren har vi begränsad bemanning. Se information på webbsidan nedan om aktuella telefontider och öppettider under sommaren. 
    Stöd vid funktionsnedsättning
Tentamensutlämning

Tentamensutlämning

  • När kan jag hämta ut min salstenta?
    När examinator rättat din tentamen och resultatet rapporterats in skickar vi hem din tentamen med post till den adress som finns registrerad i Ladok. Kontrollera att din postadress i Ladok stämmer, om du uppgett en tillfällig adress eller om du inte bor på din folkbokföringsadress. Du ändrar din adress under "Mina uppgifter" i Ladok. Alla salstentamina kommer att skickas hem per post till din folkbokföringsadress. 
Examen

Examen och intyg

  • Hur ansöker jag om examen och hur lång är handläggningstiden?
    När du är klar med dina studier och vill ta ut din examen är det du själv som ansöker om den.
    Information om hur du ansöker om ditt examensbevis
  • Hur får jag ut ett studie- eller registreringintyg?
    Du kan skriva ut intyg själv via Ladok.
Fler frågor

Fler frågor?

Om du inte hittat svar på dina frågor här, titta gärna igenom våra andra FAQ- och informationssidor.

Om du är ny student hittar du svar på de flesta av dina frågor på hig.se/nystudent.

Kontakt

E-post
studentsupport@hig.se

Telefon 
026-64 81 00

Telefontid
Måndag - torsdag 09.00–10.00

Publicerad av: Satu Moberg Sidansvarig: Maria Strand Sidan uppdaterades: 2023-06-16
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)