Välkommen till kursen Arbetshälsovetenskap 15hp!

På denna sida kan du läsa mer om kursregistrering, kursupplägg med mera. Här hittar du även länkar till din kursplan och kursens schema. Kom ihåg att tacka ja till din plats via antagning.se!

Kursinformation

Kursen ges på halvfart distans 36-02.

Kursnamn

 Arbetshälsovetenskap

Kurskod

 AHA005

Anmälningskod

14503

Ansvarig akademi

Akademin för Hälsa och arbetsliv

Kursansvarig lärare

Namn: Marina Heiden

Epost: marina.heiden@hig.se

Tel: 070-485 73 47

Kursadministration

Namn: Lena Hjelm

Epost: studentsupport@hig.se

Registrera dig på kursen!

För att kunna registrera dig på din kurs behöver du först skapa ditt användarkonto. Läs mer om hur du gör i våra "fem steg för att komma igång".

Om du inte registrerar dig på kursen i tid, mister du din plats. Kontakta din kursadministratör innan registreringsperioden löpt ut om du har problem med kursregistrering.

Om du är antagen med villkor kan du inte själv registrera dig på din kurs.

Period för kursregistrering: 17 augusti – 30 augusti

Om kursen

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursplan

litteraturlista

  • Kursens schema
  • Schemat finns tillgängligt senast 4 veckor innan kursstart
Kursupplägg och kommunikationssätt

Kursupplägg

Kursen startar tisdagen den 1 september på distans. Då ges de första uppgifterna på kursen. Med anledning av Corona-pandemin kommer campusträffarna på kursen att genomföras på distans. Datum för dessa tillfällen är 21-23 september och 18-20 november. Utöver dessa tillfällen förekommer flera webbaserade undervisningstillfällen under kursen.

All information om kursen finns på dess kurssida på vår webbaserade lärplattform Canvas. Där finns schema, studiehandledning mm. Vi rekommenderar att du läser studiehandledningen tidigt, så att du kan planera dina studier på ett bra sätt. Kontakt med dig sker via den e-postadress som du har registrerat som din studentadress. Där hamnar till exempel aviseringar från Canvas när något nytt läggs till kurssidan.


Kommunikationssätt

Undervisningen är på distans och du kommer även att arbeta i grupp på distans, därför behöver du följande utrustning och program:
Dator med internetuppkoppling som har god överföringshastighet och ett head-set. Dessutom behöver du program för att redigera Microsoft Word- och Excelfiler.  

Canvas
Canvas är det huvudsakliga verktyget för kommunikation inom kursen. På Högskolans webb finns information om hur Canvas fungerar, se:
https://www.hig.se/Ext/Sv/Logga-in-i-Canvas.html

Zoom
För distansmöten/seminarier kommer vi att använda Zoom. Det kräver ingen särskild mjukvara utan bara en webbläsare. Information om Zoom finns här:
https://www.hig.se/Ext/Sv/Biblioteket/Learning-Center/Webbkonferensverktyg/Webbmoten-via-Zoom.html

Bra att veta om tentamen

Bra att veta om tentamen

Det är obligatoriskt att anmäla sig till salstentamen och omtentamen på Högskolan i Gävle. Till salstentamen på campus ska du anmäla dig via Ladok senast tio dagar före tentamensdagen. Om du missar att anmäla dig får du endast skriva tentamen i mån av plats.

Om du läser en kurs på distans och har behov av att skriva tentamen på annan ort måste du ansöka om detta i förväg. Ansökan ska vara inlämnad senast tre veckor före tentamensdagen.

Kursvärdering

Kursvärdering

Efter att din kurs har avslutats kommer du att få en webbaserad kursvärderingsenkät skickad till din e-postadress. Dina svar i kursvärderingen är mycket värdefulla och synpunkterna hjälper oss att förbättra och utveckla kursen. Alla studenter som har läst kursen får sedan en rapport där alla synpunkter finns sammanställda.

Särskilt pedagogiskt stöd

Behöver du ansöka om särskilt pedagogisk stöd?

Om du behöver pedagogiskt stöd på grund av en funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan kursen börjar. Ansök gärna direkt när du har blivit antagen.

Återbud och avbrott på kurs

Återbud och avbrott på kurs

Om du inte tänker läsa kursen är det viktigt att du lämnar återbud så snart som möjligt. På så sätt kan platsen erbjudas till någon annan. Om du inte ännu registrerat dig så lämnar du återbud via ”Mina sidor” på antagning.se.

Om du vill avbryta kursen efter att du registrerat dig, så gör du det i Ladok. Om du gör avbrottet inom tre veckor efter kursstart kan du söka och bli antagen till kursen igen.

Stöd, service och support

Biblioteket

Biblioteket ligger mitt på campus och är öppet för alla. Aktivera ditt HiG-kort som lånekort på Biblioteket för att kunna låna böcker. Alla elektroniska resurser, så som e-böcker, artiklar och databaser når du via webbsidan med ditt användarkonto.

Gratis Microsoft Officepaket

  • Som student har du möjligheten att installera Microsoft Office på upp till fem datorer. Officepaketet innehåller Word, Excel, Powerpoint, Outlook och Onenote.

Studentcentrum

Studentcentrum i hus 22 är den naturliga mötesplatsen på Högskolan. Här träffar du kunnig personal som kan hjälpa dig med det mesta som rör dina studier. Här finns också Café Prego. Du kan även mejla dina studierelaterade frågor till studentcentrum@hig.se.

Stöd under studietiden

På Högskolan i Gävle finns flera stödfunktioner, som till exempel studievägledning, studenthälsa, skrivarverkstad och pedagogiskt stöd för studenter med olika typer av funktionsnedsättningar.

Trådlöst nätverk (wifi)

  • Nätverket Eduroam (EDUcation ROAMing) ger dig tillgång till internet på Högskolans campus samt på andra universitet och högskolor som är anslutna till Eduroam. Eduroam fungerar dessutom på flera flygplatser, järnvägsstationer och hotell.

Webbmöten via Zoom

  • Zoom är ett verktyg för att hålla möten och föreläsningar på distans via Internet. Du behöver en webbkamera och ett headset med mikrofon för att delta.
Publicerad av: Lena Hjelm Sidansvarig: Maria Strand Sidan uppdaterades: 2020-06-29
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)