Välkommen till kursen Bild i skolan 30hp (distans)

På denna sida kan du läsa mer om kursregistrering, kursupplägg med mera. Här hittar du även länkar till din kursplan och kursens schema. Kom ihåg att tacka ja till din plats via antagning.se!

Kursinformation

Kursen ges på helfart under vecka 03-22.
Kursnamn

Bild i skolan (distans)

Kurskod

BPG301

Anmälningskod

23117

Ansvarig akademi

Akademin för Utbildning och Ekonomi

Kursansvarig lärare


Johannes Ramö Streith

E-post: johannes.ramo.streith@hig.se

Tel: 070 666 09 75

Kursadministration

Jenny Jansson

E-post: studentsupport@hig.se


Registrera dig på kursen!

För att kunna registrera dig på din kurs behöver du först skapa ditt användarkonto. Läs mer om hur du gör i våra "fem steg för att komma igång".

Om du inte registrerar dig på kursen i tid, mister du din plats. Kontakta din kursadministratör innan registreringsperioden löpt ut om du har problem med kursregistrering.

Om du är antagen med villkor kan du inte själv registrera dig på din kurs.

Period för kursregistrering: 04 januari - 17 januari

Om kursen

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursupplägg och kommunikationssätt

Kursupplägg

Hej och varmt välkommen till kursen ”Bild i skolan”!

När detta brev skrivs är planeringsläget inför vårterminen väldigt osäkert. Undervisningen under våren kommer, så vitt vi vet just nu, bedrivas på distans till följd av Covid-19 och de restriktioner som finns såväl på Högskolan i Gävle som nationellt. Våra träffar kommer därför att äga rum via Zoom, träffarna är examinerande. Kurstillfällena kommer bland annat att innehålla miniföreläsningar, gruppsamtal, redovisningar och litteraturseminarier. Det praktiska bildarbetet kommer också att introduceras vid kurstillfällena och genomförs sedan i grupp via Zoom eller individuellt. För att genomföra det praktiska bildarbetet behöver du bildmaterial för analogt arbete, se lista nedan, samt möjlighet att arbeta digitalt med hjälp av smartphone och/eller läsplatta. Planeringen av våren kan, om nya riktlinjer kring Covid-19 presenteras, komma att ändras och kurstillfällena kan då komma att återgå till att vara campusförlagda.

Datum för undervisning via Zoom. Alla angivna dagar kl 9:00 – 15:30 om inte annat anges.

18 januari kl. 9:00 – 11:30 Kursintroduktion, se länk nedan
19, 20, 21 januari Färg och Form
2, 3. 4 februari Tryck
9, 10, 11 februari Bild och läroplanen samt litteraturseminarium
24, 25, 26 februari Digitala tekniker
9, 10, 11 mars Serier samt litteraturseminarium
16, 17, 18 mars Film
29, 30, 31 mars Visuell kultur
13, 14, 15 april Konst samt litteraturseminarium
19, 20, 21 april Betyg och bedömning
28, 29 april (29/4 kl. 9:00 – 12:00) Redovisning och Introduktion till temaarbetet
18, 19 maj Handledning (en av dagarna)
1, 2 juni Redovisning (en av dagarna)

Förutom undervisningen kopplad till Zoom-träffarna innehåller kursen också eget arbete i form av litteraturstudier, praktiska uppgifter, inlämningsuppgifter samt ett avslutande bildpedagogiskt projekt. Samtliga delar är examinerande.

Zoomlänk till kursintroduktionen den 18 januari https://hig-se.zoom.us/j/67006851350

Materiallista:
- Blyertspenna, 4B och 8B, en av varje
- Ritkol eller kolstift, en ask eller några stycken
- Penslar, rund 3, 6, 12 och platt 6, 12, en av varje
- Moddlare, 1-2 st
- Disksvamp, 1- 2 st
- Brytbladskniv/mattkniv eller skalpell, 1 st
- Vattenlöslig flytande färg på flaska (kallas ofta readymix, guoache, skolfärg eller flaskfärg) röd, blå, gul, vit och svart, ca 250 ml av varje
- Färgpennor eller akvarellpennor med träskaft som går att vässa, ett set, med 10-12 pennor
- Tuschpenna 0.5 svart,1 st
- Ritpapper A3, tjocklek: 110 – 135 g, ca 100 ark
- Färgat kopieringspapper s k tonpapper A4, olika färger, tjocklek 100 - 120 g, ca 20 ark
- Limstift, 1 st
- Sax, 1 st
- Plastilina/Modellera, ett set i olika färger
(Materiallistan beskriver nödvändigt grundmaterial. Eventuellt kan ytterligare något material tillkomma.)

Varmt välkommen!

Johannes och Ingela

Lärare i kursen är:

Ingela Fernström, inafem@hig.se

Johannes Ramö Streith, josrah@hig.se

Yvonne Lindh, yvelih@hig.se

Kommunikationssätt

Kommunikation i kursen sker via Zoom och Canvas.

Kursvärdering

Kursvärdering

Efter att din kurs har avslutats kommer du att få en webbaserad kursvärderingsenkät skickad till din e-postadress. Dina svar i kursvärderingen är mycket värdefulla och synpunkterna hjälper oss att förbättra och utveckla kursen. Alla studenter som har läst kursen får sedan en rapport där alla synpunkter finns sammanställda.

Riktat pedagogiskt stöd

Behöver du ansöka om riktat pedagogiskt stöd?

Om du behöver pedagogiskt stöd på grund av en funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan kursen börjar. Ansök gärna direkt när du har blivit antagen.

Återbud och avbrott på kurs

Återbud och avbrott på kurs

Om du inte tänker läsa kursen är det viktigt att du lämnar återbud så snart som möjligt. På så sätt kan platsen erbjudas till någon annan. Om du inte ännu registrerat dig så lämnar du återbud via ”Mina sidor” på antagning.se.

Om du vill avbryta kursen efter att du registrerat dig, så gör du det i Ladok. Om du gör avbrottet inom tre veckor efter kursstart kan du söka och bli antagen till kursen igen.

Stöd, service och support

Biblioteket

Biblioteket ligger mitt på campus och är öppet för alla. Aktivera ditt HiG-kort som lånekort på Biblioteket för att kunna låna böcker. Alla elektroniska resurser, så som e-böcker, artiklar och databaser når du via webbsidan med ditt användarkonto.

Gratis Microsoft Officepaket

  • Som student har du möjligheten att installera Microsoft Office på upp till fem datorer. Officepaketet innehåller Word, Excel, Powerpoint, Outlook och Onenote.

Studentcentrum

Studentcentrum i hus 22 är den naturliga mötesplatsen på Högskolan. Här träffar du kunnig personal som kan hjälpa dig med det mesta som rör dina studier. Här finns också Café Prego. Du kan även mejla dina studierelaterade frågor till studentcentrum@hig.se.

Stöd under studietiden

På Högskolan i Gävle finns flera stödfunktioner, som till exempel studievägledning, studenthälsa, skrivarverkstad och pedagogiskt stöd för studenter med olika typer av funktionsnedsättningar.

Trådlöst nätverk (wifi)

  • Nätverket Eduroam (EDUcation ROAMing) ger dig tillgång till internet på Högskolans campus samt på andra universitet och högskolor som är anslutna till Eduroam. Eduroam fungerar dessutom på flera flygplatser, järnvägsstationer och hotell.

Webbmöten via Zoom

  • Zoom är ett verktyg för att hålla möten och föreläsningar på distans via Internet. Du behöver en webbkamera och ett headset med mikrofon för att delta.
Publicerad av: Jenny Jansson Sidansvarig: Maria Strand Sidan uppdaterades: 2020-12-09
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)