Välkommen till kursen Estetiska lärprocesser för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3 15 hp (distans)

På denna sida kan du läsa mer om kursregistrering, kursupplägg med mera. Här hittar du även länkar till din kursplan och kursens schema. Kom ihåg att tacka ja till din plats via antagning.se!

Kursinformation

Kursen ges på helfart under vecka 03-12.
Kursnamn

Estetiska lärprocesser för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3 (distans)

Kurskod

BPG502

Anmälningskod

23107

Ansvarig akademi

Akademin för Utbildning och Ekonomi

Kursansvarig lärare


Lena O Magnusson

E-post: lena.o.magnusson@hig.se

Tel: 026-64 84 46

Kursadministration

Jenny Jansson

E-post: studentsupport@hig.se


Registrera dig på kursen!

För att kunna registrera dig på din kurs behöver du först skapa ditt användarkonto. Läs mer om hur du gör i våra "fem steg för att komma igång".

Om du inte registrerar dig på kursen i tid, mister du din plats. Kontakta din kursadministratör innan registreringsperioden löpt ut om du har problem med kursregistrering.

Om du är antagen med villkor kan du inte själv registrera dig på din kurs.

Period för kursregistrering: 04 januari - 17 januari

Om kursen

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursupplägg och kommunikationssätt

Kursupplägg

Hej och välkommen till kursen Estetiska lärprocesser, 15, hp. Kursen är uppdelad i två moment. Det första momentet är på 12 hp. Det sträcker sig över veckorna 3-10 och innehåller eget praktiskt arbete, läsande, skrivande och planering av undervisning samt lärarledd undervisning (examinerande seminarier) som berör estetisk verksamhet och estetiska lärprocesser i pedagogiska sammanhang.

Det andra momentet sträcker sig över två veckor och är på 3 hp, här arbetar ni med en praktisk uppgift och en skrivuppgift med koppling till litteraturen i momentet. Det sista arbetet redovisas vid gruppvisa seminarium under v. 12. På grund av rådande pandemi ges hela kursen på distans och med examinerande undervisningstillfällen under hela kursen. I båda momenten examineras ni på praktiska och teoretiska uppgifter.

Jag vill uppmärksamma er på att det är en ny litteraturlista som gäller i kursen från och med VT21 så se till att välj den när ni ska se vilken kurslitteratur ni behöver. Några delar av kurslitteraturen kommer att ligga som pdf på Canvas, ni ser vilka i litteraturlistan.

Ni kommer att behöva ha tillgång till material av olika slag under kursens gång eftersom ni kommer att arbeta praktiskt. Studenter betalar vanligtvis en liten materialavgift för att använda de material vi har i bildsalen i arbete med uppgifter inom kursen, vilket inte är aktuellt nu eftersom hela kursen ges på distans. Ni kommer att behöva möjlighet att skriva ut bilder och ni kommer att behöva bilder från tidningar (som ni kan klippa ut och använda) för att jobba med collage. Ni behöver tillgång till en Ipad eller mobil som kan fungera för att ta fotografier när ni ska jobba med film. Ni kommer att behöva tillgång till färg och eventuellt kritor av olika slag. Ni kommer att behöva ha plats i era mobiltelefoner för att ladda ner appar för arbete med film. Mer information om detta kommer vid kursstart.

Kommunikationssätt

All undervisning sker via zoom på grund av den rådande pandemin. Schema för seminarier, föreläsningar och diskussioner kommer att läggas ut på canvas inför kursstart. Ni kommer att ha undervisning via zoom som är examinerande under vecka 3, 5, 7, 9 och under v. 12. Kursintroduktion ges den 18 januari på förmiddagen.

Kursvärdering

Kursvärdering

Efter att din kurs har avslutats kommer du att få en webbaserad kursvärderingsenkät skickad till din e-postadress. Dina svar i kursvärderingen är mycket värdefulla och synpunkterna hjälper oss att förbättra och utveckla kursen. Alla studenter som har läst kursen får sedan en rapport där alla synpunkter finns sammanställda.

Riktat pedagogiskt stöd

Behöver du ansöka om riktat pedagogiskt stöd?

Om du behöver pedagogiskt stöd på grund av en funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan kursen börjar. Ansök gärna direkt när du har blivit antagen.

Återbud och avbrott på kurs

Återbud och avbrott på kurs

Om du inte tänker läsa kursen är det viktigt att du lämnar återbud så snart som möjligt. På så sätt kan platsen erbjudas till någon annan. Om du inte ännu registrerat dig så lämnar du återbud via ”Mina sidor” på antagning.se.

Om du vill avbryta kursen efter att du registrerat dig, så gör du det i Ladok. Om du gör avbrottet inom tre veckor efter kursstart kan du söka och bli antagen till kursen igen.

Stöd, service och support

Biblioteket

Biblioteket ligger mitt på campus och är öppet för alla. Aktivera ditt HiG-kort som lånekort på Biblioteket för att kunna låna böcker. Alla elektroniska resurser, så som e-böcker, artiklar och databaser når du via webbsidan med ditt användarkonto.

Gratis Microsoft Officepaket

  • Som student har du möjligheten att installera Microsoft Office på upp till fem datorer. Officepaketet innehåller Word, Excel, Powerpoint, Outlook och Onenote.

Studentcentrum

Studentcentrum i hus 22 är den naturliga mötesplatsen på Högskolan. Här träffar du kunnig personal som kan hjälpa dig med det mesta som rör dina studier. Här finns också Café Prego. Du kan även mejla dina studierelaterade frågor till studentcentrum@hig.se.

Stöd under studietiden

På Högskolan i Gävle finns flera stödfunktioner, som till exempel studievägledning, studenthälsa, skrivarverkstad och pedagogiskt stöd för studenter med olika typer av funktionsnedsättningar.

Trådlöst nätverk (wifi)

  • Nätverket Eduroam (EDUcation ROAMing) ger dig tillgång till internet på Högskolans campus samt på andra universitet och högskolor som är anslutna till Eduroam. Eduroam fungerar dessutom på flera flygplatser, järnvägsstationer och hotell.

Webbmöten via Zoom

  • Zoom är ett verktyg för att hålla möten och föreläsningar på distans via Internet. Du behöver en webbkamera och ett headset med mikrofon för att delta.
Publicerad av: Jenny Jansson Sidansvarig: Maria Strand Sidan uppdaterades: 2020-12-10
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)