Välkommen till kursen Fastighetsförmedling A, 7,5 hp!

På denna sida kan du läsa mer om kursregistrering, kursupplägg med mera. Här hittar du även länkar till din kursplan och kursens schema. Kom ihåg att tacka ja till din plats via antagning.se!

Kursinformation

Kursen ges på helfart under vecka 35-39.

Kursnamn

Fastighetsförmedling A

Kurskod

FEG161

Anmälningskod

11104

Ansvarig akademi

Akademin för utbildning och ekonomi

Kursansvarig lärare

Anna Engvers

E-post: anna.engvers@hig.se

Tel: 072-8573419

Kursadministration

Eva Persson

E-post: studentsupport@hig.se


Registrera dig på kursen!

För att kunna registrera dig på din kurs behöver du först skapa ditt användarkonto. Läs mer om hur du gör i våra "fem steg för att komma igång".

Om du inte registrerar dig på kursen i tid, mister du din plats. Kontakta din kursadministratör innan registreringsperioden löpt ut om du har problem med kursregistrering.

Om du är antagen med villkor kan du inte själv registrera dig på din kurs.

Viktig information inför din studiestart

Under inledningen av höstterminen 2021 kommer undervisningen i huvudsak att genomföras nätbaserat. Men det finns utrymme för att vissa moment ska kunna genomföras på campus. För att du som student ska få så bra förutsättningar som möjligt för att studera på distans så finns en guide med riktlinjer. Tänk på att exempelvis använda kamera vid digitala möten.

Så mycket trevligare att kunna se varandra!

Att tänka på vid deltagande på digital undervisning

Period för kursregistrering: 16 augusti - 29 augusti

Om kursen

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursplan

Litteraturlista

Kursupplägg och kommunikationssätt

Kursupplägg

Kursen Fastighetsförmedling A, 7,5 hp syftar till att ge dig som ny student på Fastighetsmäklarprogrammet en introduktion till mäklaryrket, mäklarbranschen och bostadsmarknaden i Sverige.

Du kommer under kursen att träffa flera gästföreläsare från branschen. De är experter inom sina områden och bidrar med sina kunskaper inom området. Närvaro via zoom vid dessa tillfällen rekommenderas starkt.

Kursen examineras genom en skriftlig tentamen vecka 39, genom en individuell inlämningsuppgift, samt genom en PM-uppgift som utförs i grupp. Du blir tidigt i kursen tilldelad vilka gruppkamrater du ska arbeta med. PM-arbetet som utförs i grupp avslutas med ett obligatoriskt seminarium tisdagen den 28 september, tider meddelas senare.

Vid första kurstillfället, måndagen den 30 augusti kl. 9.15, kommer programansvariga Jonas Molin, Mats Lövgren och jag själv (Anna Engvers) att gå igenom vad det innebär att läsa vid Högskolan i Gävle, Fastighetsmäklarprogrammets innehåll och upplägg samt Kursintroduktion för denna kurs. Då presenteras innehåll och upplägg mera i detalj. Den här introduktionsdagen deltar ni i via zoom, https://hig-se.zoom.us/j/68707596639

Med anledning av den pågående pandemin så kommer kursens föreläsningar att anpassas då vi följer folkhälsomyndighetens riktlinjer. Vissa av kursens föreläsningar kommer ni att kunna ta del av live via zoom och andra kommer ni att få tillgång till i inspelat format. Zoom får ni tillgång till via HiG. Jag vill dock understryka att detta ÄR en campusutbildning och att liveföreläsningar via zoom är en tillfällig lösning med anledning av rådande omständigheter. För mer info gällande zoom, se https://hig.se/Ext/Sv/Biblioteket/Learning-Center/Webbmoten-via-Zoom.html

Det är ditt engagemang och din aktiva medverkan som tillsammans med de inblandade lärarnas engagemang och kunskaper bidrar till att skapa den trevliga och lärorika kurs som vi gemensamt ser fram emot. Tillsammans ska vi verka för att branschens attraktivaste mäklarstudenter utbildas här på Högskolan i Gävle.

Kommunikationssätt

I denna kurs sker kommunikationen från mig som kursansvarig genom Högskolans utbildningsplattform Canvas. På Canvas hittar du detaljerad information om kursens upplägg, schema, examinationer mm.
Logga in i Canvas


Bra att veta om tentamen

Bra att veta om tentamen

Det är obligatoriskt att anmäla sig till salstentamen och omtentamen på Högskolan i Gävle. Till salstentamen på campus ska du anmäla dig via Ladok senast tio dagar före tentamensdagen. Vi tar inte emot efteranmälningar när den sista anmälningsdagen är passerad.

Om du läser en kurs på distans och har behov av att skriva tentamen på annan ort måste du ansöka om detta i förväg. Ansökan ska vara inlämnad senast tre veckor före tentamensdagen.

Kursvärdering

Kursvärdering

Efter att din kurs har avslutats kommer du att få en webbaserad kursvärderingsenkät skickad till din e-postadress. Dina svar i kursvärderingen är mycket värdefulla och synpunkterna hjälper oss att förbättra och utveckla kursen. Alla studenter som har läst kursen får sedan en rapport där alla synpunkter finns sammanställda.

Riktat pedagogiskt stöd

Behöver du ansöka om riktat pedagogiskt stöd?

Om du behöver pedagogiskt stöd på grund av en funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan kursen börjar. Ansök gärna direkt när du har blivit antagen.

Återbud och avbrott på kurs

Återbud och avbrott på kurs

Om du inte tänker läsa kursen är det viktigt att du lämnar återbud så snart som möjligt. På så sätt kan platsen erbjudas till någon annan. Om du inte ännu registrerat dig så lämnar du återbud via ”Mina sidor” på antagning.se.

Om du vill avbryta kursen efter att du registrerat dig, så gör du det i Ladok. Om du gör avbrottet inom tre veckor efter kursstart kan du söka och bli antagen till kursen igen.

Stöd, service och support

Biblioteket

Biblioteket ligger mitt på campus och är öppet för alla. Aktivera ditt HiG-kort som lånekort på Biblioteket för att kunna låna böcker. Alla elektroniska resurser, så som e-böcker, artiklar och databaser når du via webbsidan med ditt användarkonto.

Gratis Microsoft Officepaket

  • Som student har du möjligheten att installera Microsoft Office på upp till fem datorer. Officepaketet innehåller Word, Excel, Powerpoint, Outlook och Onenote.

Studentcentrum

Studentcentrum i hus 22 är den naturliga mötesplatsen på Högskolan. Här träffar du kunnig personal som kan hjälpa dig med det mesta som rör dina studier. Här finns också Café Prego. Du kan även mejla dina studierelaterade frågor till studentcentrum@hig.se.

Stöd under studietiden

På Högskolan i Gävle finns flera stödfunktioner, som till exempel studievägledning, studenthälsa, skrivarverkstad och pedagogiskt stöd för studenter med olika typer av funktionsnedsättningar.

Trådlöst nätverk (wifi)

  • Nätverket Eduroam (EDUcation ROAMing) ger dig tillgång till internet på Högskolans campus samt på andra universitet och högskolor som är anslutna till Eduroam. Eduroam fungerar dessutom på flera flygplatser, järnvägsstationer och hotell.

Webbmöten via Zoom

  • Zoom är ett verktyg för att hålla möten och föreläsningar på distans via Internet. Du behöver en webbkamera och ett headset med mikrofon för att delta.
Publicerad av: Sandra Svahn Sidansvarig: Maria Strand Sidan uppdaterades: 2021-06-11
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)