Välkommen till kursen Handelsrättslig översiktskurs, 15 hp internet-distans!

På denna sida kan du läsa mer om kursregistrering, kursupplägg med mera. Här hittar du även länkar till din kursplan och kursens schema. Kom ihåg att tacka ja till din plats via antagning.se!

Kursinformation

Kursen ges på halvfart under vecka 35-02.

Kursnamn

 Handelsrättslig översiktskurs

Kurskod

JU200A

Anmälningskod

 11311

Ansvarig akademi

Akademin för utbildning och ekonomi

Kursansvarig lärare

Harry Schüssler
E-post harry.schussler@hig.se

Telefon 0709-56 99 55 ,vardagar 09.00-24.00, helger 10.00-24.00

Kursadministration

Eva Persson

E-post: studentsupport@hig.se


Registrera dig på kursen!

För att kunna registrera dig på din kurs behöver du först skapa ditt användarkonto. Läs mer om hur du gör i våra "fem steg för att komma igång".

Om du inte registrerar dig på kursen i tid, mister du din plats. Kontakta din kursadministratör innan registreringsperioden löpt ut om du har problem med kursregistrering.

Om du är antagen med villkor kan du inte själv registrera dig på din kurs.

Viktig information inför din studiestart

Under inledningen av höstterminen 2021 kommer undervisningen i huvudsak att genomföras nätbaserat. Men det finns utrymme för att vissa moment ska kunna genomföras på campus. För att du som student ska få så bra förutsättningar som möjligt för att studera på distans så finns en guide med riktlinjer. Tänk på att exempelvis använda kamera vid digitala möten.

Så mycket trevligare att kunna se varandra!

Att tänka på vid deltagande på digital undervisning

Period för kursregistrering: 16 augusti - 29 augusti

Om kursen

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursplan med litteraturlista

  • Kursens schema - kursen ges via internet-distans
Kursupplägg och kommunikationssätt

Kursupplägg

Välkommen till höstens juridikkurs på distans!
Vi hoppas att kursen ska bli både lärorik och trevlig. Det här är en helt webbaserad kurs. Någon liveträff anordnas alltså inte. I stället använder vi oss av Canvas, en webbaserad plattform som du når via en dator med uppkoppling mot Internet. Där kommer kursmaterial att finnas i form av bildspel, uppgifter och en studiehandledning. Den sistnämnda innehåller ett schema för terminen och information om hur kursen är upplagd. Läs den noga!
Och obs: missa inte vad som står under rubriken Kursstartfrågor.

Canvas
Du bör bekanta dig med Canvas så snart du kan före kursstart. Information om Canvas finns på högskolans hemsida.

Registrering
Måndagen den 30 augusti 2021 måste du senast vara registrerad och ha tillgång till Canvas. Annars hinner du inte göra de obligatoriska kursstartuppgifterna, se nedan.

IT-problem?
Om du får problem kring användarnamn och lösenord så kontakta IT-support, som finns i Studentcentrum på Campus. Du kan nå dem på 026-64 88 80 vardagar 9.00–15.00. (Tiderna är dock mer begränsade under semestertider.) Deras e-post är itsupport@hig.se. Glöm inte att ange namn och personnummer vid kontakt med dem.

Administrativa problem?
För administrativa frågor, kontakta akademisekreteraren Eva Persson via akademikansliet på studentsupport@hig.se eller via växeln, 026-64 85 00. Periodvis kan dock telefonerna vara avstängda.

Hjälpsidor
Högskolans biblioteksavdelning har samlat en hel del information för nya studenter på sin hemsida, hig.se. Där finns mer information om Canvas och annan vägledning särskilt till distansstudenter.

Kursstartfrågor
Din första uppgift på denna kurs är att logga in på Canvas, gå till kurssidan och där hitta en inledande uppgift bestående av ett antal kursstartfrågor. Avsikten med frågorna är dels att du lättare ska komma igång med kursen och få en överblick över den, dels att kursledningen ska få reda på vilka som verkligen avser att följa kursen. Om du inte besvarar frågorna i tid kan du inte räkna med att få gå kursen.

Kursstartfrågorna ska göras individuellt. Du behöver inte alls vara rädd för att svara fel på frågorna. Du har ju precis börjat kursen och det är därför naturligt att du inte kan så mycket om ämnet. (Men gör gärna frågorna igen i slutet av kursen!) Det finns inget krav på visst minsta antal rätt på frågorna. Det enda som krävs är att du lämnar in dina svar (på det ställe där frågorna finns) senast måndagen den 30 augusti (kl. 24.00).

Grupparbete
Kursen fullgörs i huvudsak genom aktiv medverkan i grupparbete (förutom kursstartfrågorna och den avslutande tentan, som görs individuellt). Kursens deltagare kommer att delas in i basgrupper med vardera 4-8 studenter. Varje basgrupp ska lämna in lösningar på fyra insändningsuppgifter. Aktiv medverkan krävs för att bli godkänd på kursen.

Basgrupperna kommer att publiceras på kursens Canvassida så snart gruppindelningen är klar, dock tidigast den 31 augusti. När du vet vilken grupp du tillhör ska du göra ett första inlägg i din grupps forum med information till dina kursare om hur och när du nås.

Kurslitteraturen
Information om kurslitteraturen finns i Studiehandledningen. Ett tips är att du läser
informationen där innan du köper böcker. En lämplig bok att börja med är Mattias Nilssons introduktionsbok. Lagbok i någon form (från Norstedts, Thomson Fakta, Studentbokhandeln eller Iustus) kommer också att behövas tidigt under kursen.

Om det uppstår något problem eller om du har andra frågor inför kursen, är du självfallet välkommen att kontakta mig.


Med vänlig hälsning
Harry Schüssler Kursansvarig lärare
Mejl: harry.schussler@hig.se
Mobil: 0709-56 99 55. Telefontider: vardagar 9-24, helger 10-24

Bra att veta om tentamen

Bra att veta om tentamen

Det är obligatoriskt att anmäla sig till salstentamen och omtentamen på Högskolan i Gävle. Till salstentamen på campus ska du anmäla dig via Ladok senast tio dagar före tentamensdagen. Vi tar inte emot efteranmälningar när den sista anmälningsdagen är passerad.

Om du läser en kurs på distans och har behov av att skriva tentamen på annan ort måste du ansöka om detta i förväg. Ansökan ska vara inlämnad senast tre veckor före tentamensdagen.

Kursvärdering

Kursvärdering

Efter att din kurs har avslutats kommer du att få en webbaserad kursvärderingsenkät skickad till din e-postadress. Dina svar i kursvärderingen är mycket värdefulla och synpunkterna hjälper oss att förbättra och utveckla kursen. Alla studenter som har läst kursen får sedan en rapport där alla synpunkter finns sammanställda.

Riktat pedagogiskt stöd

Behöver du ansöka om riktat pedagogiskt stöd?

Om du behöver pedagogiskt stöd på grund av en funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan kursen börjar. Ansök gärna direkt när du har blivit antagen.

Återbud och avbrott på kurs

Återbud och avbrott på kurs

Om du inte tänker läsa kursen är det viktigt att du lämnar återbud så snart som möjligt. På så sätt kan platsen erbjudas till någon annan. Om du inte ännu registrerat dig så lämnar du återbud via ”Mina sidor” på antagning.se.

Om du vill avbryta kursen efter att du registrerat dig, så gör du det i Ladok. Om du gör avbrottet inom tre veckor efter kursstart kan du söka och bli antagen till kursen igen.

Stöd, service och support

Biblioteket

Biblioteket ligger mitt på campus och är öppet för alla. Aktivera ditt HiG-kort som lånekort på Biblioteket för att kunna låna böcker. Alla elektroniska resurser, så som e-böcker, artiklar och databaser når du via webbsidan med ditt användarkonto.

Gratis Microsoft Officepaket

  • Som student har du möjligheten att installera Microsoft Office på upp till fem datorer. Officepaketet innehåller Word, Excel, Powerpoint, Outlook och Onenote.

Studentcentrum

Studentcentrum i hus 22 är den naturliga mötesplatsen på Högskolan. Här träffar du kunnig personal som kan hjälpa dig med det mesta som rör dina studier. Här finns också Café Prego. Du kan även mejla dina studierelaterade frågor till studentcentrum@hig.se.

Stöd under studietiden

På Högskolan i Gävle finns flera stödfunktioner, som till exempel studievägledning, studenthälsa, skrivarverkstad och pedagogiskt stöd för studenter med olika typer av funktionsnedsättningar.

Trådlöst nätverk (wifi)

  • Nätverket Eduroam (EDUcation ROAMing) ger dig tillgång till internet på Högskolans campus samt på andra universitet och högskolor som är anslutna till Eduroam. Eduroam fungerar dessutom på flera flygplatser, järnvägsstationer och hotell.

Webbmöten via Zoom

  • Zoom är ett verktyg för att hålla möten och föreläsningar på distans via Internet. Du behöver en webbkamera och ett headset med mikrofon för att delta.
Publicerad av: Sandra Svahn Sidansvarig: Maria Strand Sidan uppdaterades: 2021-06-08
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)