Välkommen till kursen Fastighetsrätt 15 hp

På denna sida kan du läsa mer om kursregistrering, kursupplägg med mera. Här hittar du även länkar till din kursplan och kursens schema. Kom ihåg att tacka ja till din plats via antagning.se!

Kursinformation

Kursen ges på helfart under vecka 03–12.
Kursnamn

Fastighetsrätt 15 hp

Kurskod

JUG300

Anmälningskod

21303

Ansvarig akademi

Akademin för utbildning och ekonomi

Kursansvarig lärare


Ulf Bengtsson

E-post: ulf.bengtsson@hig.se

Tel: 026-64 86 08

Kursadministration

Eva Persson

E-post: studentsupport@hig.se


Registrera dig på kursen!

För att kunna registrera dig på din kurs behöver du först skapa ditt användarkonto. Läs mer om hur du gör i våra "fem steg för att komma igång".

Om du inte registrerar dig på kursen i tid, mister du din plats. Kontakta din kursadministratör innan registreringsperioden löpt ut om du har problem med kursregistrering.

Om du är antagen med villkor kan du inte själv registrera dig på din kurs.

Period för kursregistrering: 2021-01-04--2021-01-17

Om kursen

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursupplägg

Kursupplägg

Särskiltmeddelande från kursansvarig

Välkommen till kursen Fastighetsrätt B, 15hp VT 2021

Du hälsas hjärtligt välkommen till vårterminens kurs i Fastighetsrätt. Kursen startar den 18 januari kl. 8:15 via zoom. Ett schema över undervisningstillfällena finns på webben, hig.se. Föreläsningar, övningar, workshops och seminarier kommer att ske via Zoom eller annat webbverktyg som livesändningar enligt tiderna i schema (OBS det kan förekomma justeringar i schema).

Inför första kurstillfället vill jag gärna påpeka ett par saker. Det är lämpligt att förbereda sig inför kursen genom att repetera avsnitten om Allmän rättslära och Avtalsrätt i Lundbergs bok ”Juridik – civlirätt, straffrätt, processrätt”. Det förutsätts att Du redan till första kurstillfället har lagbok samt Standardavtalen AB 04 (Allmänna bestämmelser för byggnads-, anläggnings- och installationsentreprenader) och ABS 18 (Allmänna bestämmelser för småhusentreprenade med Konsumenttjänstlagen) tillgänggliga så du kan använda dem direkt. Du bör inte använda en äldre upplaga av lagboken än 2019 med kompletteringar. Vi behandlar gällande rätt under kursen. Du ansvarar själv för uppdatering av aktuell lagtext genom att hämta nyare lagstiftning via exempelvis ”JUNO”. Dessutom bör du ha börjat att läsa i Mattias Nilssons kompendium (finns i Canvas) och Hööks bok om entreprenadrätt då bl a dessa genomgås under kursens första vecka.

Under kursen kommer vi att använda oss av Canvas (öppnas den 12 jan). Där hittar Du bl.a. schema, vissa instuderingsuppgifter, den obligatoriska pm-uppgiften (tillgänglig from 12 januari) och kursplan med litteraturförteckning samt vissa föreläsningsbilder (vissa kommer att finnas tillgängliga för utskrift from 17 januari). Canvas når Du via Högskolans hemsida. Kolla gärna runt i Canvas så snart du kan (efter den 12 jan)!

Kurslitteraturen får den studerande själv beställa/köpa vilket bör göras omgående. Det frågekompendium som Sture Lyreskog sammanställt tillhandahålls via Canvas. Övrigt material som exempelvis mer instuderingsfrågor och ”lästips” kommer att tillhandahållas via Canvas under kursens gång.

Till gruppövningar samt PM-uppgift som ges under kursen kommer ni att själva dela in er i Basgrupper som tillsammans förbereder övningar och PM. Ni kan bara välja en basgrupp som gäller under hela kursen. Det finns i canvas en instruktion om hur detta går till. Basgrupperna 1-10 kommer att tillhöra gruppövningsgrupp A. Basgrupperna 11-20 kommer att tillhöra gruppövningsgrupp B. Basgrupperna 21-30 kommer att tillhöra gruppövningsgrupp C. Basgrupperna 31-40 kommer att tillhöra gruppövningsgrupp D. Gruppövningsgrupp (A, B, C, D) har olika tider för gruppundervisningen. Tiderna för respektive gruppövningsgrupp framgår av schemat. Välj basgrupp så snart ni kan (först till kvarn…) dock tidigast den 12 jan kl 9.00 och senast den 18 januari kl 9.00. Vi har inget emot om ni senare önskar byta grupp, men ni måste i så fall meddela oss om vem ni byter plats med.

Om du får problem med gruppindelningen kontakta då snarast via mail Veronica.Lanke.Fredriksson@hig.se (med Subjekt ”gruppindelning FR”). Maila genast till studentsupport@hig.se om du inte har för avsikt att gå kursen.

Det är angeläget att Du infinner Dig vid det första undervisningstillfället för registrering och information om kursensupplägg och gruppindelning för obligatoriska PM-uppgifter.

Väl mött den 18 januari!

Ulf Bengtsson


Bra att veta om tentamen

Bra att veta om tentamen

Det är obligatoriskt att anmäla sig till salstentamen och omtentamen på Högskolan i Gävle. Till salstentamen på campus ska du anmäla dig via Ladok senast tio dagar före tentamensdagen. Om du missar att anmäla dig får du endast skriva tentamen i mån av plats.

Om du läser en kurs på distans och har behov av att skriva tentamen på annan ort måste du ansöka om detta i förväg. Ansökan ska vara inlämnad senast tre veckor före tentamensdagen.

Kursvärdering

Kursvärdering

Efter att din kurs har avslutats kommer du att få en webbaserad kursvärderingsenkät skickad till din e-postadress. Dina svar i kursvärderingen är mycket värdefulla och synpunkterna hjälper oss att förbättra och utveckla kursen. Alla studenter som har läst kursen får sedan en rapport där alla synpunkter finns sammanställda.

Riktat pedagogiskt stöd

Behöver du ansöka om riktat pedagogiskt stöd?

Om du behöver pedagogiskt stöd på grund av en funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan kursen börjar. Ansök gärna direkt när du har blivit antagen.

Återbud och avbrott på kurs

Återbud och avbrott på kurs

Om du inte tänker läsa kursen är det viktigt att du lämnar återbud så snart som möjligt. På så sätt kan platsen erbjudas till någon annan. Om du inte ännu registrerat dig så lämnar du återbud via ”Mina sidor” på antagning.se.

Om du vill avbryta kursen efter att du registrerat dig, så gör du det i Ladok. Om du gör avbrottet inom tre veckor efter kursstart kan du söka och bli antagen till kursen igen.

Stöd, service och support

Biblioteket

Biblioteket ligger mitt på campus och är öppet för alla. Aktivera ditt HiG-kort som lånekort på Biblioteket för att kunna låna böcker. Alla elektroniska resurser, så som e-böcker, artiklar och databaser når du via webbsidan med ditt användarkonto.

Gratis Microsoft Officepaket

  • Som student har du möjligheten att installera Microsoft Office på upp till fem datorer. Officepaketet innehåller Word, Excel, Powerpoint, Outlook och Onenote.

Studentcentrum

Studentcentrum i hus 22 är den naturliga mötesplatsen på Högskolan. Här träffar du kunnig personal som kan hjälpa dig med det mesta som rör dina studier. Här finns också Café Prego. Du kan även mejla dina studierelaterade frågor till studentcentrum@hig.se.

Stöd under studietiden

På Högskolan i Gävle finns flera stödfunktioner, som till exempel studievägledning, studenthälsa, skrivarverkstad och pedagogiskt stöd för studenter med olika typer av funktionsnedsättningar.

Trådlöst nätverk (wifi)

  • Nätverket Eduroam (EDUcation ROAMing) ger dig tillgång till internet på Högskolans campus samt på andra universitet och högskolor som är anslutna till Eduroam. Eduroam fungerar dessutom på flera flygplatser, järnvägsstationer och hotell.

Webbmöten via Zoom

  • Zoom är ett verktyg för att hålla möten och föreläsningar på distans via Internet. Du behöver en webbkamera och ett headset med mikrofon för att delta.
Publicerad av: Eva Persson Sidansvarig: Maria Strand Sidan uppdaterades: 2021-01-13
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)