Välkommen till kursen Organisation och yrkesroll i socialt arbete 7,5 hp!

På denna sida kan du läsa mer om kursregistrering, kursupplägg med mera. Här hittar du även länkar till din kursplan och kursens schema. Kom ihåg att tacka ja till din plats via antagning.se!

Kursinformation

Kursen ges på halvfart under vecka 36-45.

Kursnamn

Organisation och yrkesroll i socialt arbete 7,5 hp

Kurskod

SAA109

Anmälningskod

15121

Ansvarig akademi

Akademi för hälsa och arbetsliv

Kursansvarig lärare

Pia Tham

E-post: pia.tham@hig.se 

Tel: 026-648680

Kursadministration

Marie Åhrman

E-post: Studentsupport@hig.se


Registrera dig på kursen!

För att kunna registrera dig på din kurs behöver du först skapa ditt användarkonto. Läs mer om hur du gör i våra "fem steg för att komma igång".

Om du inte registrerar dig på kursen i tid, mister du din plats. Kontakta din kursadministratör innan registreringsperioden löpt ut om du har problem med kursregistrering.

Om du är antagen med villkor kan du inte själv registrera dig på din kurs.

Period för kursregistrering: 17 augusti - 30 augusti

Om kursen

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursplan

Litteraturlista

Kursupplägg och kommunikationssätt

Kursupplägg

Kursen som ges på avancerad nivå är fristående och bedrivs på halvfart. Pga. rådande Coronapandemi kommer närvaro på campus inte att krävas vid något kurstillfälle men däremot behöver du vara med via zoom vid kursintroduktionen och vid det sista tillfället i början av november då grupprapporterna examineras. Föreläsningarna kommer att sändas via zoom så du har möjlighet att vara med på distans och kunna ha en dialog med föreläsaren. Föreläsningarna spelas också in så det finns möjlighet att se dem i efterhand när det passar dig.


Efter introduktionstillfället då ni också delar in er i mindre arbetsgrupper (ca 5 personer per grupp), inleds kursen med en teoretisk del innefattande 4 föreläsningar av olika lärare och med efterföljande gruppdiskussioner i era arbetsgrupper. Tid för gruppdiskussionerna bestämmer ni själva. Ni sammanfattar er diskussion och publicerar på kurssajten Canvas.

Under kursen kommer du tillsammans med studiekamraterna i arbetsgruppen att genomföra en mindre fältstudie i en av er vald organisation inom socialt arbete där ni har fokus på hur verksamheten skulle kunna utvecklas. Arbetet med fältstudien inleds med ett idéseminarium. De som så önskar har möjlighet att få grupphandledning (tider meddelas senare). Vid det avslutande examinationsseminariet presenterar alla grupper sina arbeten och ställer en fråga till de övriga grupperna. Fältrapporten får betyget G eller IG. Vid sidan av fältrapporten lämnar du även in en individuell examinationsuppgift som betygssätts från A-F.




Kommunikationssätt

Kommunikationen sker via Zoom och Canvas.


Kursvärdering

Kursvärdering

Efter att din kurs har avslutats kommer du att få en webbaserad kursvärderingsenkät skickad till din e-postadress. Dina svar i kursvärderingen är mycket värdefulla och synpunkterna hjälper oss att förbättra och utveckla kursen. Alla studenter som har läst kursen får sedan en rapport där alla synpunkter finns sammanställda.

Särskilt pedagogiskt stöd

Behöver du ansöka om särskilt pedagogisk stöd?

Om du behöver pedagogiskt stöd på grund av en funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan kursen börjar. Ansök gärna direkt när du har blivit antagen.

Återbud och avbrott på kurs

Återbud och avbrott på kurs

Om du inte tänker läsa kursen är det viktigt att du lämnar återbud så snart som möjligt. På så sätt kan platsen erbjudas till någon annan. Om du inte ännu registrerat dig så lämnar du återbud via ”Mina sidor” på antagning.se.

Om du vill avbryta kursen efter att du registrerat dig, så gör du det i Ladok. Om du gör avbrottet inom tre veckor efter kursstart kan du söka och bli antagen till kursen igen.

Stöd, service och support

Biblioteket

Biblioteket ligger mitt på campus och är öppet för alla. Aktivera ditt HiG-kort som lånekort på Biblioteket för att kunna låna böcker. Alla elektroniska resurser, så som e-böcker, artiklar och databaser når du via webbsidan med ditt användarkonto.

Gratis Microsoft Officepaket

  • Som student har du möjligheten att installera Microsoft Office på upp till fem datorer. Officepaketet innehåller Word, Excel, Powerpoint, Outlook och Onenote.

Studentcentrum

Studentcentrum i hus 22 är den naturliga mötesplatsen på Högskolan. Här träffar du kunnig personal som kan hjälpa dig med det mesta som rör dina studier. Här finns också Café Prego. Du kan även mejla dina studierelaterade frågor till studentcentrum@hig.se.

Stöd under studietiden

På Högskolan i Gävle finns flera stödfunktioner, som till exempel studievägledning, studenthälsa, skrivarverkstad och pedagogiskt stöd för studenter med olika typer av funktionsnedsättningar.

Trådlöst nätverk (wifi)

  • Nätverket Eduroam (EDUcation ROAMing) ger dig tillgång till internet på Högskolans campus samt på andra universitet och högskolor som är anslutna till Eduroam. Eduroam fungerar dessutom på flera flygplatser, järnvägsstationer och hotell.

Webbmöten via Zoom

  • Zoom är ett verktyg för att hålla möten och föreläsningar på distans via Internet. Du behöver en webbkamera och ett headset med mikrofon för att delta.
Publicerad av: Marie Åhrman Sidansvarig: Maria Strand Sidan uppdaterades: 2020-06-16
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)