Välkommen till kursen Socialt arbete, hälsa och ohälsa i samhälls- och arbetsliv, 15 hp!

På denna sida kan du läsa mer om kursregistrering, kursupplägg med mera. Här hittar du även länkar till din kursplan och kursens schema. Kom ihåg att tacka ja till din plats via antagning.se!

Kursinformation

Kursen ges på halvfart under vecka 03-22.

Kursnamn

Socialt arbete, hälsa och ohälsa i samhälls- och arbetsliv

Kurskod

SAA302

Anmälningskod

25111

Ansvarig akademi

Akademi för hälsa och arbetsliv

Kursansvarig lärare

Namn: Catharina Löf
E-post: catharina.lof@hig.se
Telefon: 026-648500

Kursadministration

Namn: Marie Åhrman
E-post: studentsupport@hig.se


Registrera dig på kursen!

För att kunna registrera dig på din kurs behöver du först skapa ditt användarkonto. Läs mer om hur du gör i våra "fem steg för att komma igång".

Om du inte registrerar dig på kursen i tid, mister du din plats. Kontakta din kursadministratör innan registreringsperioden löpt ut om du har problem med kursregistrering.

Om du är antagen med villkor kan du inte själv registrera dig på din kurs.

Period för kursregistrering: 4 januari – 17 januari

Om kursen

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursplan

Litteraturlista

  • Kursens schema
  • Schema finns tillgängligt senast 4 veckor innan kursstart
Kursupplägg och kommunikationssätt

Kursupplägg

The course is based on online activities which means lectures, group work, and seminars. Some lectures are recorded in advance and some lectures are livestreamed and recorded . Lectures that are record in advance will have a following hour on zoom with the teacher, as a possibility to discuss the lecture and ask questions. Lectures introduce literature and provide a basis for discussions.

Group tasks
Course participants are preliminary divided into several base groups. Each base group are directed to a “theme” group (for example, a client group or people in a particular professional area) which they then follow throughout the course. ((It could be, for example, a group that you work with already in your profession and/or want to know more about. Please note: More information and choice of "client group" is made already in connection with the course introduction.)) Each base group will then prepare different tasks during the semester, most of them will also link to the selected group.

Since seminars/webinars etc. have different focus, specific instructions are given for each assignment. As a rule, a text should be posted on Canvas in Assignments (the University's internal pages) some time before the seminar. Please note that, if not stated on the specific task, the group tasks become available to all students who attend the course, not just to your own group and should be read by all students.

Absence at seminars/webinars: If missing a seminar, absence may be compensated with another seminar. The examiner decides whether an assignment could be replaced with a different assignment. A maximum of one seminar may be replaced with a written assignment.

Examination
The group assignments are examined with the grades pass/fail

The course ends with an individual take home task. Grades A, B, C, D, E, Fx, F

Course evaluation takes place in connection with the final seminar, as well as via a web survey

Kommunikationssätt

This master course are due to the pandemic situation, only performed online. Since this course is open to non-Swedish speaking students the course is given in English. If there are no students not understanding Swedish, the course will partly be given in Swedish language.

Kursvärdering

Kursvärdering

Efter att din kurs har avslutats kommer du att få en webbaserad kursvärderingsenkät skickad till din e-postadress. Dina svar i kursvärderingen är mycket värdefulla och synpunkterna hjälper oss att förbättra och utveckla kursen. Alla studenter som har läst kursen får sedan en rapport där alla synpunkter finns sammanställda.

Riktat pedagogiskt stöd

Behöver du ansöka om riktat pedagogiskt stöd?

Om du behöver pedagogiskt stöd på grund av en funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan kursen börjar. Ansök gärna direkt när du har blivit antagen.

Återbud och avbrott på kurs

Återbud och avbrott på kurs

Om du inte tänker läsa kursen är det viktigt att du lämnar återbud så snart som möjligt. På så sätt kan platsen erbjudas till någon annan. Om du inte ännu registrerat dig så lämnar du återbud via ”Mina sidor” på antagning.se.

Om du vill avbryta kursen efter att du registrerat dig, så gör du det i Ladok. Om du gör avbrottet inom tre veckor efter kursstart kan du söka och bli antagen till kursen igen.

Stöd, service och support

Biblioteket

Biblioteket ligger mitt på campus och är öppet för alla. Aktivera ditt HiG-kort som lånekort på Biblioteket för att kunna låna böcker. Alla elektroniska resurser, så som e-böcker, artiklar och databaser når du via webbsidan med ditt användarkonto.

Gratis Microsoft Officepaket

  • Som student har du möjligheten att installera Microsoft Office på upp till fem datorer. Officepaketet innehåller Word, Excel, Powerpoint, Outlook och Onenote.

Studentcentrum

Studentcentrum i hus 22 är den naturliga mötesplatsen på Högskolan. Här träffar du kunnig personal som kan hjälpa dig med det mesta som rör dina studier. Här finns också Café Prego. Du kan även mejla dina studierelaterade frågor till studentcentrum@hig.se.

Stöd under studietiden

På Högskolan i Gävle finns flera stödfunktioner, som till exempel studievägledning, studenthälsa, skrivarverkstad och pedagogiskt stöd för studenter med olika typer av funktionsnedsättningar.

Trådlöst nätverk (wifi)

  • Nätverket Eduroam (EDUcation ROAMing) ger dig tillgång till internet på Högskolans campus samt på andra universitet och högskolor som är anslutna till Eduroam. Eduroam fungerar dessutom på flera flygplatser, järnvägsstationer och hotell.

Webbmöten via Zoom

  • Zoom är ett verktyg för att hålla möten och föreläsningar på distans via Internet. Du behöver en webbkamera och ett headset med mikrofon för att delta.
Publicerad av: Marie Åhrman Sidansvarig: Maria Strand Sidan uppdaterades: 2021-01-08
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)