Välkommen till kursen Socialt arbete med ungdomar 7,5 hp (it-distans)

På denna sida kan du läsa mer om kursregistrering, kursupplägg med mera. Här hittar du även länkar till din kursplan och kursens schema. Kom ihåg att tacka ja till din plats via antagning.se!

Kursinformation

Kursen ges på halvfart under vecka 14-23 2020
Kursnamn

Socialt arbete med ungdomar

Kurskod

SA906A

Anmälningskod

25144

Ansvarig akademi

Akademin för hälsa och arbetsliv

Kursansvarig lärare


Mattias Bengtsson
E-post: mattias.bengtsson@hig.se
Tel: 026-648941

Kursadministration

Marie Åhrman
E-post: studentsupport@hig.se


Registrera dig på kursen!

För att kunna registrera dig på din kurs behöver du först skapa ditt användarkonto. Läs mer om hur du gör i våra "fem steg för att komma igång".

Om du inte registrerar dig på kursen i tid, mister du din plats. Kontakta din kursadministratör innan registreringsperioden löpt ut om du har problem med kursregistrering.

Om du är antagen med villkor kan du inte själv registrera dig på din kurs.

Period för kursregistrering: 23 mars - 29 mars

Om kursen

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursupplägg

Kursupplägg

Välkomna till kursen Socialt arbete med ungdomar som ges helt på distans. Kursen startar med en kursintroduktion Tisdagen den 31/3 kl 10-12. Kursen innehåller ett antal föreläsningar och examineras genom 3 skriftliga inlämningsuppgifter, varav de två första också innehåller en form av obligatorisk (examinerande) kamratrespons (mer information om hur detta går till under introduktionen). Eftersom tiderna då vi ”träffas” på nätet är begränsade innebär studiehandledningen ett mycket viktigt dokument och studenten förväntas ta ett stort eget ansvar för inhämtande av information och att följa anvisningar om examinerande inlämningar/deadlines.

Kommunikationssätt

Vi har ett Webbkonferensverktyg som heter ZOOM som tillsammans med vår lärplattform Blackboard kommer att utgöra grunden för all undervisning på kursen. Kursen innehåller alltså inga träffar på Campus.
För att kunna delta via ZOOM behöver du en stabil internetuppkoppling och en dator/platta med fungerande ljud. För vissa datorer kan ett Headset (hörlurar med mikrofon) krävas.
Mer information om hur detta går till (samt självtest) kommer ni att hitta på Blackboard när kursen öppnas för er (senast en vecka före kursstart).
På Blackboard kommer ni också få tillgång till samtlig övrig information kring kursen.
De flesta föreläsningarna (även kursintroduktionen) kommer att ges ”live” via internet på bestämda tider men också spelas in och på det sättet även finnas tillgänglig på övrig tid under kursens gång. Har man möjlighet att delta på de tider som kommer att presenteras i schema är ju detta så klart en bonus då man kommer att ha möjlighet att ställa frågor direkt till föreläsaren via sin mikrofon eller den chat som också är tillgänglig i programmet. Det förekommer också att tidigare inspelade föreläsningar, som alltså inte ges live, används i undervisningen.

Övrig information
Välkommen att studera hos oss!



Kursvärdering

Kursvärdering

Efter att din kurs har avslutats kommer du att få en webbaserad kursvärderingsenkät skickad till din e-postadress. Dina svar i kursvärderingen är mycket värdefulla och synpunkterna hjälper oss att förbättra och utveckla kursen. Alla studenter som har läst kursen får sedan en rapport där alla synpunkter finns sammanställda.

Särskilt pedagogiskt stöd

Behöver du ansöka om särskilt pedagogisk stöd?

Om du behöver pedagogiskt stöd på grund av en funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan kursen börjar. Ansök gärna direkt när du har blivit antagen.

Återbud och avbrott på kurs

Återbud och avbrott på kurs

Om du inte tänker läsa kursen är det viktigt att du lämnar återbud så snart som möjligt. På så sätt kan platsen erbjudas till någon annan. Om du inte ännu registrerat dig så lämnar du återbud via ”Mina sidor” på antagning.se.

Om du vill avbryta kursen efter att du registrerat dig, så gör du det i Ladok. Om du gör avbrottet inom tre veckor efter kursstart kan du söka och bli antagen till kursen igen.

Stöd, service och support

Biblioteket

Biblioteket ligger mitt på campus och är öppet för alla. Aktivera ditt HiG-kort som lånekort på Biblioteket för att kunna låna böcker. Alla elektroniska resurser, så som e-böcker, artiklar och databaser når du via webbsidan med ditt användarkonto.

Gratis Microsoft Officepaket

  • Som student har du möjligheten att installera Microsoft Office på upp till fem datorer. Officepaketet innehåller Word, Excel, Powerpoint, Outlook och Onenote.

Studentcentrum

Studentcentrum i hus 22 är den naturliga mötesplatsen på Högskolan. Här träffar du kunnig personal som kan hjälpa dig med det mesta som rör dina studier. Här finns också Café Prego. Du kan även mejla dina studierelaterade frågor till studentcentrum@hig.se.

Stöd under studietiden

På Högskolan i Gävle finns flera stödfunktioner, som till exempel studievägledning, studenthälsa, skrivarverkstad och pedagogiskt stöd för studenter med olika typer av funktionsnedsättningar.

Trådlöst nätverk (wifi)

  • Nätverket Eduroam (EDUcation ROAMing) ger dig tillgång till internet på Högskolans campus samt på andra universitet och högskolor som är anslutna till Eduroam. Eduroam fungerar dessutom på flera flygplatser, järnvägsstationer och hotell.

Webbmöten via Zoom

  • Zoom är ett verktyg för att hålla möten och föreläsningar på distans via Internet. Du behöver en webbkamera och ett headset med mikrofon för att delta.
Publicerad av: Marie Åhrman Sidansvarig: Maria Strand Sidan uppdaterades: 2019-12-05
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)