Välkommen till kursen Copywriting, 7,5 hp! Campus

På denna sida kan du läsa mer om kursregistrering, kursupplägg med mera. Här hittar du även länkar till din kursplan och kursens schema. Kom ihåg att tacka ja till din plats via antagning.se!

Kursinformation

Kursen ges på helfart under vecka 46-50.

Kursnamn

Copywriting

Kurskod

SLG010

Anmälningskod

12200

Ansvarig akademi

Akademin för utbildning och ekonomi

Kursansvarig lärare

Jan Sjölund

jsn@hig.se

026-648172

Kursadministration

Monika Karlsson

studentsupport@hig.se

Registrera dig på kursen!

För att kunna registrera dig på din kurs behöver du först skapa ditt användarkonto. Läs mer om hur du gör i våra "fem steg för att komma igång".

Om du inte registrerar dig på kursen i tid, mister du din plats. Kontakta din kursadministratör innan registreringsperioden löpt ut om du har problem med kursregistrering.

Om du är antagen med villkor kan du inte själv registrera dig på din kurs.

Period för kursregistrering i ladok: 26 oktober - 8 november

Om kursen

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursplan

Litteraturlista

Kursupplägg och kommunikationssätt

Kursupplägg

Hej på er! Välkomna till Copywritingkursen!

Vi kommer att träffas två till tre gånger i veckan på seminarier – ibland halvdagsseminarier/föreläsningar, ibland heldagsseminarier med betydande inslag av grupparbeten/diskussion under dagen. Mellan seminarierna får ni egna uppgifter att jobba med – uppgifter som leder fram till underlaget för det slutarbete ni ska lämna in för examination vid kursens slut.

Läsning av kurslitteratur är en förutsättning för att ni ska kunna tillgodogöra er seminarierna och nå kursmålen. Vissa seminarier är examinerande, andra inte. Det betyder inte att de icke-examinerande seminarierna är mindre viktiga egentligen; det betyder snarare att vi lärare utifrån målen i kursplanen måste försäkra oss om att ni lärt er vissa grundläggande moment. Kursen utgör till stor del en process, så ni har hur som helst mycket att vinna på att komma på samtliga seminarier.

Kommunikationssätt

I skrivandets stund är det ännu lite oklart hur coronasituationen påverkar kursen. Kan vi undervisa på campus ses vi i seminarier och håller kontakt i övrigt via mail och läroplattformen Canvas. Om vi måste gå över till ett rent onlineupplägg kommer vi att hålla seminarierna via Zoom. Vi får återkomma till det!

Övrig information
För att ni ska kunna förbereda er och ordna med kurslitteraturen före kursstarten (ni behöver den direkt och det går rätt fort framåt) så kopierar jag här nedan in de viktigaste böckerna litteraturlistan. OBS! Det kan bli aktuellt med någon mer, men de här tre vet jag kommer att användas direkt:

Heath, Chip & Dan (2008). Made to Stick: Why some ideas survive and others die. New York: Random House. sidor: 323

Åkerberg, Mathias; Wiklander, Christer (2011). Sälj det med ord: Konsten att skriva reklam. Malmö: Roos & Tegnér. sidor: 280

Öhlin, Per Robert (2012). Fame to Claim: 12 kreativa hjältestrategier för att få uppmärksamhet och sympati i en skeptisk värld. Nacka Strand: The Brainy Bug. sidor: 180

Från och med höstterminen 2020 ersätter Canvas den nuvarande lärplattformen Blackboard. När du har registrerat dig på din kurs via Ladok skrivs du automatiskt in på kursen i Canvas. Det kan ta upp till 60 minuter innan ditt användarnamn lagts till i lärplattformen och du kan se din kurs i Canvas.

Logga in i Canvas

Kursvärdering

Kursvärdering

Efter att din kurs har avslutats kommer du att få en webbaserad kursvärderingsenkät skickad till din e-postadress. Dina svar i kursvärderingen är mycket värdefulla och synpunkterna hjälper oss att förbättra och utveckla kursen. Alla studenter som har läst kursen får sedan en rapport där alla synpunkter finns sammanställda.

Särskilt pedagogiskt stöd

Behöver du ansöka om särskilt pedagogisk stöd?

Om du behöver pedagogiskt stöd på grund av en funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan kursen börjar. Ansök gärna direkt när du har blivit antagen.

Återbud och avbrott på kurs

Återbud och avbrott på kurs

Om du inte tänker läsa kursen är det viktigt att du lämnar återbud så snart som möjligt. På så sätt kan platsen erbjudas till någon annan. Om du inte ännu registrerat dig så lämnar du återbud via ”Mina sidor” på antagning.se.

Om du vill avbryta kursen efter att du registrerat dig, så gör du det i Ladok. Om du gör avbrottet inom tre veckor efter kursstart kan du söka och bli antagen till kursen igen.

Stöd, service och support

Biblioteket

Biblioteket ligger mitt på campus och är öppet för alla. Aktivera ditt HiG-kort som lånekort på Biblioteket för att kunna låna böcker. Alla elektroniska resurser, så som e-böcker, artiklar och databaser når du via webbsidan med ditt användarkonto.

Gratis Microsoft Officepaket

  • Som student har du möjligheten att installera Microsoft Office på upp till fem datorer. Officepaketet innehåller Word, Excel, Powerpoint, Outlook och Onenote.

Studentcentrum

Studentcentrum i hus 22 är den naturliga mötesplatsen på Högskolan. Här träffar du kunnig personal som kan hjälpa dig med det mesta som rör dina studier. Här finns också Café Prego. Du kan även mejla dina studierelaterade frågor till studentcentrum@hig.se.

Stöd under studietiden

På Högskolan i Gävle finns flera stödfunktioner, som till exempel studievägledning, studenthälsa, skrivarverkstad och pedagogiskt stöd för studenter med olika typer av funktionsnedsättningar.

Trådlöst nätverk (wifi)

  • Nätverket Eduroam (EDUcation ROAMing) ger dig tillgång till internet på Högskolans campus samt på andra universitet och högskolor som är anslutna till Eduroam. Eduroam fungerar dessutom på flera flygplatser, järnvägsstationer och hotell.

Webbmöten via Zoom

  • Zoom är ett verktyg för att hålla möten och föreläsningar på distans via Internet. Du behöver en webbkamera och ett headset med mikrofon för att delta.
Publicerad av: Monika Karlsson Sidansvarig: Maria Strand Sidan uppdaterades: 2020-05-28
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)