Välkommen till kursen Examensarbete för ämneslärare: Svenska med didaktisk inriktning (91-120) 30 hp, distans

På denna sida kan du läsa mer om kursregistrering, kursupplägg med mera. Här hittar du även länkar till din kursplan och kursens schema. Kom ihåg att tacka ja till din plats via antagning.se!

Kursinformation

Kursen ges på helfart under vecka 04-23
Kursnamn

Examensarbete för ämneslärare: Svenska med didaktisk inriktning (91-120) 30 hp

Kurskod

SVA302

Anmälningskod

22207 distans

Ansvarig akademi

Akademin för utbildning och ekonomi

Kursansvarig lärare

Helena Wistrand

E-post: helena.wistrand@hig.se

Tel: 070-742129


Kursadministration

Monika Karlsson

E-post: studentsupport@hig.se


Registrera dig på kursen!

För att kunna registrera dig på din kurs behöver du först skapa ditt användarkonto. Läs mer om hur du gör i våra "fem steg för att komma igång".

Om du inte registrerar dig på kursen i tid, mister du din plats. Kontakta din kursadministratör innan registreringsperioden löpt ut om du har problem med kursregistrering.

Om du är antagen med villkor kan du inte själv registrera dig på din kurs.

Period för kursregistrering: Vecka 3, 13 - 19 januari

Om kursen

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursplan, kurslitteratur och schema

Schema

Kursupplägg

Kursupplägg

Välkomna till kursen där ni ska skriva era examensarbeten!

Vi som är kursansvariga heter Britt Johanne Farstad och Helena Wistrand. Britt är lektor i svenska med litteraturvetenskaplig inriktning och Helena är lektor i svenska språket. Vi har det övergripande ansvaret för kursen och vi kommer att vara två av något flera handledare under vårterminens arbete.

Examensarbetet är det viktiga moment som avslutar utbildningen till lärare. Det kommer att kräva en hel del arbete. Framför allt krävs god planering för att examensarbetet ska bli av så god kvalitet som möjligt. Vi som är era lärare kommer att göra vad vi kan för att hjälpa er och vi förväntar oss att ni satsar helhjärtat på kursen. Uppsatsarbetet ger er möjlighet att fördjupa er i ett ämne som intresserar er. Ni får gärna skriva examensarbe-tena i par. Det är bra om ni som redan har bestämt vad ni vill inrikta er på meddelar det, helst under december (till Helena eller Britt).

Kursen startar med att ni på egen hand går igenom några tidigare uppsatser och börjar formulera ämnet för examensarbetet. Ni kommer att få instruktioner i Blackboard. Den 21 januari kl. 10–15 har vi den första gemensamma träffen (obligatorisk innedag). Då diskuterar vi de uppsatser som ni har läst och era första beskrivningar av ämnet. Vi går också igenom planeringen för hela terminen. Lokal: 51:220.

I kursens första del ingår föreläsningar och seminarier om teorier och metoder som ni behöver för att skriva ett akademiskt arbete av god kvalitet. Schemalagda seminarier är obligatoriska. Därefter kommer en period med fördjupning inom det område som ni har valt att undersöka. Ett viktigt inslag i kursen är de handledningsträffar i grupp då upp-satsernas struktur och innehåll diskuteras.

Obligatoriska träffar läggs in i schemat som kommer att finnas i Blackboard.

Vi ser fram emot en termin med ett intressant innehåll!

Vänliga hälsningar
Britt Farstad och Helena Wistrand

Kursvärdering
Efter att din kurs avslutats kommer du att få en webbaserad kursvärderingsenkät skickad till dig via din e-postadress på högskolan. Dina svar i kursvärderingen är mycket värdefulla och synpunkterna hjälper oss att förbättra och utveckla kursen inför nästa genomförande. Alla studenter som läst kursen får också en rapport där alla synpunkter finns sammanställda.

Kommunikationssätt

Kommunikation sker vid seminarier och handledningstillfällen på campus eller i Zoom, samt via mejl och Blackboard.

Kursvärdering

Kursvärdering

Efter att din kurs har avslutats kommer du att få en webbaserad kursvärderingsenkät skickad till din e-postadress. Dina svar i kursvärderingen är mycket värdefulla och synpunkterna hjälper oss att förbättra och utveckla kursen. Alla studenter som har läst kursen får sedan en rapport där alla synpunkter finns sammanställda.

Särskilt pedagogiskt stöd

Behöver du ansöka om särskilt pedagogisk stöd?

Om du behöver pedagogiskt stöd på grund av en funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan kursen börjar. Ansök gärna direkt när du har blivit antagen.

Återbud och avbrott på kurs

Återbud och avbrott på kurs

Om du inte tänker läsa kursen är det viktigt att du lämnar återbud så snart som möjligt. På så sätt kan platsen erbjudas till någon annan. Om du inte ännu registrerat dig så lämnar du återbud via ”Mina sidor” på antagning.se.

Om du vill avbryta kursen efter att du registrerat dig, så gör du det i Ladok. Om du gör avbrottet inom tre veckor efter kursstart kan du söka och bli antagen till kursen igen.

Stöd, service och support

Biblioteket

Biblioteket ligger mitt på campus och är öppet för alla. Aktivera ditt HiG-kort som lånekort på Biblioteket för att kunna låna böcker. Alla elektroniska resurser, så som e-böcker, artiklar och databaser når du via webbsidan med ditt användarkonto.

Gratis Microsoft Officepaket

  • Som student har du möjligheten att installera Microsoft Office på upp till fem datorer. Officepaketet innehåller Word, Excel, Powerpoint, Outlook och Onenote.

Studentcentrum

Studentcentrum i hus 22 är den naturliga mötesplatsen på Högskolan. Här träffar du kunnig personal som kan hjälpa dig med det mesta som rör dina studier. Här finns också Café Prego. Du kan även mejla dina studierelaterade frågor till studentcentrum@hig.se.

Stöd under studietiden

På Högskolan i Gävle finns flera stödfunktioner, som till exempel studievägledning, studenthälsa, skrivarverkstad och pedagogiskt stöd för studenter med olika typer av funktionsnedsättningar.

Trådlöst nätverk (wifi)

  • Nätverket Eduroam (EDUcation ROAMing) ger dig tillgång till internet på Högskolans campus samt på andra universitet och högskolor som är anslutna till Eduroam. Eduroam fungerar dessutom på flera flygplatser, järnvägsstationer och hotell.

Webbmöten via Zoom

  • Zoom är ett verktyg för att hålla möten och föreläsningar på distans via Internet. Du behöver en webbkamera och ett headset med mikrofon för att delta.
Publicerad av: Monika Karlsson Sidansvarig: Maria Strand Sidan uppdaterades: 2020-01-15
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)