Välkommen till kursen Kreativt skrivande 1-30 30 hp

På denna sida kan du läsa mer om kursregistrering, kursupplägg med mera. Här hittar du även länkar till din kursplan och kursens schema. Kom ihåg att tacka ja till din plats via antagning.se!

Kursinformation

Kursen ges på helfart under vecka 03-22
Kursnamn

Kreativt skrivande 1-30 hp

Kurskod

SLG009

Anmälningskod

22200

Ansvarig akademi

Akademin för utbildning och ekonomi

Kursansvarig lärare


Jan Sjölund

E-post: jsn@hig.se

Tel: 026-648172

Kursadministration

Monika Karlsson

E-post: studentsupport@hig.se


Registrera dig på kursen!

För att kunna registrera dig på din kurs behöver du först skapa ditt användarkonto. Läs mer om hur du gör i våra "fem steg för att komma igång".

Om du inte registrerar dig på kursen i tid, mister du din plats. Kontakta din kursadministratör innan registreringsperioden löpt ut om du har problem med kursregistrering.

Om du är antagen med villkor kan du inte själv registrera dig på din kurs.

Period för kursregistrering: Vecka 1 och 2, 4 januari - 17 januari

Om kursen

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursupplägg

Kursupplägg

Den är kursen innehåller fyra moment: Introduktion, Litterär gestaltning I, Journalistiskt skrivande I samt Litterär gestaltning II. Ni kommer i stort sett varje vecka att få skrivövningar att lämna in – och ni kommer nästan lika regelbundet att få ta emot och ge respons på egna och andras texter. Därtill finns litteratur att läsa, litteratur som examineras på lärarledda seminarier på högskolan (eller via Zoom om vi måste undervisa online på grund av pandemin). Den som inte kan komma på ett examinerande seminarium får istället en skriftlig examinationsuppgift. Vilka seminarier som är examinerande och inte framgår av momentschemat.

Undervisningen den här terminen består alltså av huvudsakligen två moment: Arbete med egna och andras skrivövningar samt litteraturseminarier. Examinationen består av inlämning av text – till formen liknar den mest det som brukar kallas hemtenta.

Kommunikationssätt

Kommunikationen under kursen sker huvudsakligen via tre kanaler: klassrummet (eller Zoom), Canvas och mail (det går naturligtvis också att ringa oss lärare). Den viktigaste kanalen för att ni ska vara uppdaterade är Canvas; där meddelar vi till exempel om ett seminarium flyttats eller ställts in och via Canvas besvarar vi oftast frågor om kurslitteratur med mera (så att alla får veta samma sak).

Hur det blir med campus/online-frågan för kursen återkommer vi till när det närmar sig kursstart! Allt beror ju på hur pandemin utvecklar sig. Vi vill helst ses fysiskt på högskolan såklart, men det är historiskt besvärliga tider så vi måste få återkomma med info i den frågan, sannolikt via Canvas i den kurs ni går fram till dess (mkv 1-30 hp).

Det var det allra viktigaste! Jag ser fram emot att träffa er.

Bästa,

Jan Sjölund, kursansvarig

Kursvärdering

Kursvärdering

Efter att din kurs har avslutats kommer du att få en webbaserad kursvärderingsenkät skickad till din e-postadress. Dina svar i kursvärderingen är mycket värdefulla och synpunkterna hjälper oss att förbättra och utveckla kursen. Alla studenter som har läst kursen får sedan en rapport där alla synpunkter finns sammanställda.

Riktat pedagogiskt stöd

Behöver du ansöka om riktat pedagogiskt stöd?

Om du behöver pedagogiskt stöd på grund av en funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan kursen börjar. Ansök gärna direkt när du har blivit antagen.

Återbud och avbrott på kurs

Återbud och avbrott på kurs

Om du inte tänker läsa kursen är det viktigt att du lämnar återbud så snart som möjligt. På så sätt kan platsen erbjudas till någon annan. Om du inte ännu registrerat dig så lämnar du återbud via ”Mina sidor” på antagning.se.

Om du vill avbryta kursen efter att du registrerat dig, så gör du det i Ladok. Om du gör avbrottet inom tre veckor efter kursstart kan du söka och bli antagen till kursen igen.

Stöd, service och support

Biblioteket

Biblioteket ligger mitt på campus och är öppet för alla. Aktivera ditt HiG-kort som lånekort på Biblioteket för att kunna låna böcker. Alla elektroniska resurser, så som e-böcker, artiklar och databaser når du via webbsidan med ditt användarkonto.

Gratis Microsoft Officepaket

  • Som student har du möjligheten att installera Microsoft Office på upp till fem datorer. Officepaketet innehåller Word, Excel, Powerpoint, Outlook och Onenote.

Studentcentrum

Studentcentrum i hus 22 är den naturliga mötesplatsen på Högskolan. Här träffar du kunnig personal som kan hjälpa dig med det mesta som rör dina studier. Här finns också Café Prego. Du kan även mejla dina studierelaterade frågor till studentcentrum@hig.se.

Stöd under studietiden

På Högskolan i Gävle finns flera stödfunktioner, som till exempel studievägledning, studenthälsa, skrivarverkstad och pedagogiskt stöd för studenter med olika typer av funktionsnedsättningar.

Trådlöst nätverk (wifi)

  • Nätverket Eduroam (EDUcation ROAMing) ger dig tillgång till internet på Högskolans campus samt på andra universitet och högskolor som är anslutna till Eduroam. Eduroam fungerar dessutom på flera flygplatser, järnvägsstationer och hotell.

Webbmöten via Zoom

  • Zoom är ett verktyg för att hålla möten och föreläsningar på distans via Internet. Du behöver en webbkamera och ett headset med mikrofon för att delta.
Publicerad av: Monika Karlsson Sidansvarig: Maria Strand Sidan uppdaterades: 2020-11-20
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)