Välkommen till kursen Journalistiskt skrivande 7,5 hp

På denna sida kan du läsa mer om kursregistrering, kursupplägg med mera. Här hittar du även länkar till din kursplan och kursens schema. Kom ihåg att tacka ja till din plats via antagning.se!

Kursinformation

Kursen ges på helfart under vecka 14-18
Kursnamn

Journalistiskt skrivande

Kurskod

SLG008

Anmälningskod

22214 campus

Ansvarig akademi

Akademin för utbildning och ekonomi

Kursansvarig lärare


Jan Sjölund

E-post: jsn@hig.se

Tel: 026-648172

Kursadministration

Monika Karlsson

E-post: studentsupport@hig.se


Registrera dig på kursen!

För att kunna registrera dig på din kurs behöver du först skapa ditt användarkonto. Läs mer om hur du gör i våra "fem steg för att komma igång".

Om du inte registrerar dig på kursen i tid, mister du din plats. Kontakta din kursadministratör innan registreringsperioden löpt ut om du har problem med kursregistrering.

Om du är antagen med villkor kan du inte själv registrera dig på din kurs.

Period för kursregistrering: Vecka 13, 23 - 29 mars

Om kursen

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursupplägg

Kursupplägg

Hej och välkomna till kursen Journalistiskt skrivande 7,5 hp! Jag heter Jan Sjölund, är journalist/författare/copywriter i grunden men undervisar sedan många år i skrivande här på Högskolan i Gävle. Det här blir fjärde våren som jag undervisar en grupp studenter från en kommunikatörsutbildning i journalistik – något som jag ser fram emot utifrån de tidigare erfarenheterna! Vi har haft många bra diskussioner på seminarierna, till exempel om kommunikatörens kontra journalistens uppdrag. Ni kommer dessutom att läsa den här kursen tillsammans med studenter som går inriktningen Professionellt skrivande, vilket ytterligare vidgar perspektiven.

Vi kommer (som framgår av kursens schema) att ses i snitt två gånger i veckan på halv- eller heldagsseminarier. Mellan seminarierna får ni skrivuppgifter att jobba med – ibland får ni respons av andra kursdeltagare, ibland av lärare på kursen. Läsning av kurslitteratur är en förutsättning för att ni ska kunna tillgodogöra er seminarierna och nå kursmålen. Examinationen kommer att bestå av en så kallad slutportfölj, i vilken ett antal texter ska ingå. Texterna skrivs hemma inför slutinlämningen.

Kommunikationssätt

Utöver kontakten i samband med seminarierna utgör Blackboard den centrala kommunikationsplattformen för kursen – där läggs alla viktiga dokument ut (kursplan, momentschema, skrivuppgifter etc.) och där meddelas om något seminarium måste ställas in eller flyttas. Ju tidigare ni går in och ”enrollerar” er på kursen på Blackboard desto bättre! OBS! Det schema som delas ut av lärare (eller läggs ut på Blackboard) är det som gäller – det digitala schema ni hittar via hig.se är mer att betrakta som arbetsmaterial/salsbokning.

Därmed önskar jag er än en gång välkomna till kursen! Och påminner om att det är läge att beställa kurslitteraturen i god tid! Ni kommer att behöva den omedelbart vid kursens inledning.

Vi hörs och ses!

Bästa hälsningar,

Janne

Kursvärdering

Kursvärdering

Efter att din kurs har avslutats kommer du att få en webbaserad kursvärderingsenkät skickad till din e-postadress. Dina svar i kursvärderingen är mycket värdefulla och synpunkterna hjälper oss att förbättra och utveckla kursen. Alla studenter som har läst kursen får sedan en rapport där alla synpunkter finns sammanställda.

Särskilt pedagogiskt stöd

Behöver du ansöka om särskilt pedagogisk stöd?

Om du behöver pedagogiskt stöd på grund av en funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan kursen börjar. Ansök gärna direkt när du har blivit antagen.

Återbud och avbrott på kurs

Återbud och avbrott på kurs

Om du inte tänker läsa kursen är det viktigt att du lämnar återbud så snart som möjligt. På så sätt kan platsen erbjudas till någon annan. Om du inte ännu registrerat dig så lämnar du återbud via ”Mina sidor” på antagning.se.

Om du vill avbryta kursen efter att du registrerat dig, så gör du det i Ladok. Om du gör avbrottet inom tre veckor efter kursstart kan du söka och bli antagen till kursen igen.

Stöd, service och support

Biblioteket

Biblioteket ligger mitt på campus och är öppet för alla. Aktivera ditt HiG-kort som lånekort på Biblioteket för att kunna låna böcker. Alla elektroniska resurser, så som e-böcker, artiklar och databaser når du via webbsidan med ditt användarkonto.

Gratis Microsoft Officepaket

  • Som student har du möjligheten att installera Microsoft Office på upp till fem datorer. Officepaketet innehåller Word, Excel, Powerpoint, Outlook och Onenote.

Studentcentrum

Studentcentrum i hus 22 är den naturliga mötesplatsen på Högskolan. Här träffar du kunnig personal som kan hjälpa dig med det mesta som rör dina studier. Här finns också Café Prego. Du kan även mejla dina studierelaterade frågor till studentcentrum@hig.se.

Stöd under studietiden

På Högskolan i Gävle finns flera stödfunktioner, som till exempel studievägledning, studenthälsa, skrivarverkstad och pedagogiskt stöd för studenter med olika typer av funktionsnedsättningar.

Trådlöst nätverk (wifi)

  • Nätverket Eduroam (EDUcation ROAMing) ger dig tillgång till internet på Högskolans campus samt på andra universitet och högskolor som är anslutna till Eduroam. Eduroam fungerar dessutom på flera flygplatser, järnvägsstationer och hotell.

Webbmöten via Zoom

  • Zoom är ett verktyg för att hålla möten och föreläsningar på distans via Internet. Du behöver en webbkamera och ett headset med mikrofon för att delta.
Publicerad av: Patrik Möllhagen Sidansvarig: Maria Strand Sidan uppdaterades: 2020-03-06
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)