Välkommen till kursen Högskolepedagogik – Didaktiska perspektiv på undervisning och lärande i högre utbildning 7,5 hp
Här kan du läsa mer om kursregistrering, kursupplägg med mera. Här hittar du även länkar till din kursplan och kursens schema.
Här kan du läsa mer om kursregistrering, kursupplägg med mera. Här hittar du även länkar till din kursplan och kursens schema.
Kursen är öppen för registrering i Ladok 2–15 januari.
För att behålla din plats på kursen måste du registrera dig på din kurs i tid. Kontakta studentsupport@hig.se innan registreringsperioden löpt ut om du har problem med kursregistrering.
Om du är antagen med villkor kan du inte själv registrera dig på din kurs.
Kurs- och anmälningskod | DIA002 – 23333 |
---|---|
Kursperiod och studietakt | Vecka 03 – 22 (kvartsfart) |
Kursplan och litteraturlista | Sök ut kursplan och litteraturlista Efter du hittat litteraturlistan kom ihåg att du måste klicka på länken 2023-01-16 (under ”Gäller fr.o.m.”) för att komma till den litteraturlista som börjar gälla VT23. |
Schema | |
Kursansvarig lärare | Ulrika Bergstrand |
Frågor kring registrering och antagning |
Schema och kursöversikt 230116 - 230604 DIA002 Högskolepedagogik - Didaktiska perspektiv på undervisning och lärande i högre utbildning 7,5 hp | |
Mån 16/1 kl.15-16 zoom | Introduktion Ulrika Bergstrand, adjunkt i pedagogik |
- redogöra för tillämpliga metoder inom det högskoledidaktiska forskningsfältet | |
Tors 19/1 kl.13-16 Sal | Kl.13-15 Kunskap, lärande och Case Kl.15-16 Info om antagning, Jeanette Andersson, antagningshandläggare |
- analysera och förklara hur examination och utvärdering kan ske på ett sådant sätt att den stödjer individers och gruppers lärande | |
Tors 23/2 kl.13-16 Sal | Examination och utvärdering Daniel Pettersson, professor i pedagogik |
- redogöra för tillämpliga metoder inom det högskoledidaktiska forskningsfältet - identifiera och kommunicera egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat som grund för utveckling av utbildning och av den egna professionen | |
Tors 23/3 kl.13-16 Sal | IT som verktyg inom utbildning Sara Mörtsell, doktorand i didaktik |
- relatera didaktisk teori och undervisningspraktik till etik och likabehandlingsarbete | |
Tors 20/4 kl.13-16 Sal | Etik och likabehandlingsarbete Kajsa Svaleryd, samordnare lika villkor och Sofia Lagerberg Alfredsson, samordnare riktat pedagogiskt stöd |
- planera, analysera, och genomföra ett undervisningsmoment med syfte att studenten utvecklar förmåga till förståelse, kritiskt tänkande, självständighet och förändringsberedskap - utvärdera resultatet av ett undervisningspass i relation till den planering som ligger till grund för undervisningen | |
Tors 25/5 kl.13-17 Sal | Redovisning En fiktiv kursplanering (grupp) Ulrika Bergstrand och Daniel Pettersson |
- jämföra och förhålla sig till forskningsresultat som grund för utveckling av utbildning och av den egna professionen - identifiera och kommunicera egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat som grund för utveckling av utbildning och av den egna professionen | |
4/6 | Inlämning av pedagogisk grundsyn (individuell) |
Zoom | Extra tillfälle för den som inte deltagit vid examinationerna. Seminarieledare Ulrika Bergstrand. |
Kursen ges av Akademin för Utbildning och Ekonomi
Det är obligatoriskt att anmäla sig till salstentamen och omtentamen på Högskolan i Gävle. Till salstentamen på campus ska du anmäla dig via Ladok senast tio dagar före tentamensdagen. Vi tar inte emot efteranmälningar när den sista anmälningsdagen är passerad.
Om du läser en kurs på distans och har behov av att skriva tentamen på annan ort måste du ansöka om detta i förväg. Ansökan ska vara inlämnad senast tre veckor före tentamensdagen.
Om du behöver pedagogiskt stöd på grund av en funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan kursen börjar. Ansök gärna direkt när du har blivit antagen.