Välkommen till sommarkursen Etik och ledarskap 15 hp!

På denna sida kan du läsa mer om kursregistrering, kursupplägg med mera. Här hittar du även länkar till din kursplan och kursens schema.

Kursinformation

Kursen ges på distans helfart vecka 23-32.

Kursnamn

Etik och ledarskap 15 hp

Kurskod

HRP00A

Anmälningskod

33202, distans

Ansvarig akademi

Akademin för utbildning och ekonomi

Kursansvarig lärare

Kerstin Jurdell

E-post: kerstin.jurdell@hig.se

Tel: 070-8582248

Kursadministration

Monika Karlsson

E-post: studentsupport@hig.se

Registrera dig på kursen!

För att kunna registrera dig på din kurs behöver du först skapa ditt användarkonto. Läs mer om hur du gör i våra "fem steg för att komma igång".

Om du inte registrerar dig på kursen i tid, mister du din plats. Kontakta din kursadministratör innan registreringsperioden löpt ut om du har problem med kursregistrering.

Om du är antagen med villkor kan du inte själv registrera dig på din kurs.

Viktig information inför din studiestart

Under inledningen av höstterminen 2021 kommer undervisningen i huvudsak att genomföras nätbaserat. Men det finns utrymme för att vissa moment ska kunna genomföras på campus. För att du som student ska få så bra förutsättningar som möjligt för att studera på distans så finns en guide med riktlinjer. Tänk på att exempelvis använda kamera vid digitala möten.

Så mycket trevligare att kunna se varandra!

Att tänka på vid deltagande på digital undervisning

Period för kursregistrering: 24 maj - 6 Juni

Om du inte registrera dig under registreringsperioden går din plats till reserv.

Om kursen

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursplan

Litteraturlista

Kursupplägg

Kursupplägg

Kursen kommer att ges i form av inspelade föreläsningar innan de examinerande seminarierna äger rum via Zoom. Datum för seminarier är tisdag 8 juni, torsdag 10 juni, tisdag 15 juni, tisdag 22 juni, tisdag 29 juni, torsdag 1 juni samt tisdag 10 augusti. Gruppen kommer att delas in i två hälfter där grupp A deltar 10.00-12.00 och grupp B deltar 13.00-15.00. Seminarierna kommer att beröra egna erfarenheter av etiska dilemman samt följer upp föreläsningarna. Inför varje seminarium kommer studiefrågor att formuleras som berör föreläsningens innehåll.
Detaljschema med inläsningsanvisningar av kurslitteratur kommer att publiceras senare på Canvas.. Examination sker genom att skriva två PM som bedöms och betygsätts. Första PM redovisas den 29 juni. Slutlig examination sker den 10 augusti. NÄRMARE ANVISNING OM HUR EXAMINATION KOMMER ATT SKE GÅR ATT LÄSA I DETALJSCHEMAT som publiceras senare via Canvas.

Kommunikationssätt

Kommunikationen kommer att ske via studieplattformen Canvas. Där kommer inspelade föreläsningar att finnas innan seminarierna, liksom en film om Hannah Arendts tänkande kring totalitära stater. Seminarierna äger rum via Zoom där länken publiceras på Canvas. Detaljschema samt övrigt undervisningsmaterial kommer fortlöpande att publiceras på Canvas. Kontakt med undervisande lärare sker genom mailkontakt samt telefon.

Logga in i Canvas

Kursvärdering

Kursvärdering

Efter att din kurs har avslutats kommer du att få en webbaserad kursvärderingsenkät skickad till din e-postadress. Dina svar i kursvärderingen är mycket värdefulla och synpunkterna hjälper oss att förbättra och utveckla kursen. Alla studenter som har läst kursen får sedan en rapport där alla synpunkter finns sammanställda.

Riktat pedagogiskt stöd

Behöver du ansöka om riktat pedagogiskt stöd?

Om du behöver pedagogiskt stöd på grund av en funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan kursen börjar. Ansök gärna direkt när du har blivit antagen.

Återbud och avbrott på kurs

Återbud och avbrott på kurs

Om du inte tänker läsa kursen är det viktigt att du lämnar återbud så snart som möjligt. På så sätt kan platsen erbjudas till någon annan. Om du inte ännu registrerat dig så lämnar du återbud via ”Mina sidor” på antagning.se.

Om du vill avbryta kursen efter att du registrerat dig, så gör du det i Ladok. Om du gör avbrottet inom tre veckor efter kursstart kan du söka och bli antagen till kursen igen.

Stöd, service och support

Biblioteket

Biblioteket ligger mitt på campus och är öppet för alla. Aktivera ditt HiG-kort som lånekort på Biblioteket för att kunna låna böcker. Alla elektroniska resurser, så som e-böcker, artiklar och databaser når du via webbsidan med ditt användarkonto.

Gratis Microsoft Officepaket

  • Som student har du möjligheten att installera Microsoft Office på upp till fem datorer. Officepaketet innehåller Word, Excel, Powerpoint, Outlook och Onenote.

Studentcentrum

Studentcentrum i hus 22 är den naturliga mötesplatsen på Högskolan. Här träffar du kunnig personal som kan hjälpa dig med det mesta som rör dina studier. Här finns också Café Prego. Du kan även mejla dina studierelaterade frågor till studentcentrum@hig.se.

Stöd under studietiden

På Högskolan i Gävle finns flera stödfunktioner, som till exempel studievägledning, studenthälsa, skrivarverkstad och pedagogiskt stöd för studenter med olika typer av funktionsnedsättningar.

Trådlöst nätverk (wifi)

  • Nätverket Eduroam (EDUcation ROAMing) ger dig tillgång till internet på Högskolans campus samt på andra universitet och högskolor som är anslutna till Eduroam. Eduroam fungerar dessutom på flera flygplatser, järnvägsstationer och hotell.

Webbmöten via Zoom

  • Zoom är ett verktyg för att hålla möten och föreläsningar på distans via Internet. Du behöver en webbkamera och ett headset med mikrofon för att delta.
Publicerad av: Monika Karlsson Sidansvarig: Maria Strand Sidan uppdaterades: 2021-04-21
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)