Gå till eugreenalliance
Sök

Fysisk aktivitet

Det finns många fördelar med att vara fysiskt aktiv och all form av rörelse kan påverka din hälsa positivt. Du blir piggare, starkare och minnet kan förbättras. Dessutom sover du bättre. Försök därför att få in mer rörelse i vardagen och undvik stillasittande långa stunder.

Hur ser det ut för dig?

Du som är vuxen rekommenderas att röra dig en halvtimme om dagen, till exempel ta en rask promenad. All rörelse är dock positiv, så varje steg räknas. Här kan du göra ett test kring dina motionsvanor. Formuläret består av sju frågor och du får direkt feedback med konkreta råd.

Här kan du testa dina motionsvanor och få återkoppling

Studenthälsan kan ge stöd att komma igång

Vill du börja röra på dig mer? Studenthälsans hälsovägledaren erbjuder samtal utifrån olika funderingar som du kan ha kring dina levnadsvanor. Framför allt kan du få hjälp med det viktigaste - motivationen till förändring och förbättring.

Här hittar du kontaktuppgifter till Studenthälsan

Mer info om motion och träning

Publicerad av: Lisa Olsson Sidansvarig: Maria Strand Sidan uppdaterades: 2024-01-17
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)