Välkommen till kursen Marknadsföring B, 7,5 hp!

På denna sida kan du läsa mer om kursregistrering, kursupplägg med mera. Här hittar du även länkar till din kursplan och kursens schema. Kom ihåg att tacka ja till din plats via antagning.se!

Kursinformation

Kursen ges på helfart/halvfart/kvartsfart under vecka 46-03.

Kursnamn

Marknadsföring B

Kurskod

FEG240

Anmälningskod

11133

Ansvarig akademi

Akademin för utbildning och ekonomi

Kursansvarig lärare

Namn: Zahra Ahmadi 

E-post: zahra.ahmadi@hig.se

Telefon: 070-1811248

Kursadministration

Namn: Angelica Selin

E-post: studenssupport@hig.se


Registrera dig på kursen!

För att kunna registrera dig på din kurs behöver du först skapa ditt användarkonto. Läs mer om hur du gör i våra "fem steg för att komma igång".

Om du inte registrerar dig på kursen i tid, mister du din plats. Kontakta din kursadministratör innan registreringsperioden löpt ut om du har problem med kursregistrering.

Om du är antagen med villkor kan du inte själv registrera dig på din kurs.

Period för kursregistrering: 4 November - 10 November 2019

Om kursen

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursplan

Litteraturlista

Kursupplägg och kommunikationssätt

Kursupplägg

Hej och välkommen till min kurs i Marknadsföring! För mig är det här höstens höjdpunkt vad gäller kurser! I min forskning studerar jag hur konsumenter gör sina inköpsval. Min forskargrupp & mina studenter har tex undersökt hur olika typer av märkning (miljö & kvalitet) av varor påverkar konsumenter, hur kändisar kan marknadsföra sig via Snapchat, hur valet av färger i reklam påverkar köpbeslut och en massa annat spännande.

Vi kommer göra djupdykningar i de senaste forskningsrönen om marknadsföring och tillsammans kika på hur dessa rön påverkar utformningen av den marknadsföring ni möter i samhället! Ni kommer lära er en hel drös nya verktyg för att bättre förstå vilken roll marknadsföringen spelar i dagens samhälle & företag, och vi kommer särskilt att titta närmare på just strategisk marknadsföring i sociala medier för att länka ihop den ”torra” forskningen med sånt som är levande och som ni möter i er vardag! Tillsammans är det mitt mål att ni ska få utveckla just ERA intressen inom marknadsföring på ett sätt som är lärorikt.

Så räkna med några tuffa men roliga veckor på den här kursen. Vi kommer träffas flera gånger per vecka och jobba med kursens material. Nytt för hösten är att jag har två gästföreläsare ”på kroken”- sedan tidigare har vi en av Gävles marknadsföringslegender som gästföreläsare – men i år kommer vi även möta personer som jobbar aktivt med ”marketing research” inom ett stort mediabolag. Sen kommer vi ersätta det traditionella kurspm:et med en spännande övning som kallas för ”The BuzzFeed marketing challenge” – en marknadsföringsövning som testats med stor framgång vid amerikanska universitet för att verkligen få koppla ihop teori med verklighet. Och mitt mål är att allt vi gör på kursen ska hänga ihop. Sen ligger fokus på kursens sluttenta – och för att ni ska känna att ni hinner hänga med och hinner greppa allt material så kommer vi ha seminarier med olika teman för att ni ska få öva er på vägen. Jag kommer vägleda er och vara er mentor under dessa veckor!

Tillsammans ska vi utnyttja det faktum att detta är en kurs i något så kul som marknadsföring och se till att ha så kul man bara kan ha på en högskola på vägen! ;)

Se till att skaffa Aakers bok (Strategic Market Management) samt Bryman & Bell (Företagsekonomiska forskningsmetoder) i god tid före kursen. ;) Se även till att börja lägga olika former av marknadsföring, som du möter under de närmsta veckorna, på minnet. Bra/udda/smart TV-reklam, viral marketing via tex buzzfeed, youtube eller facebook, nya sätt att göra reklam via tex instagram eller snapchat osv. Ha särskild koll på om det är nåt företag som verkar göra extra stora kampanjer (via olika kanaler) – alla såna exempel kommer vara bra att ha i ”bakfickan” när kursen börjar! ;) Den som vill kan redan nu gå med i kursens (frivilliga) facebook-grupp där vi redan nu kan börja diskutera och dela bra marknadsföring utanför ”klassrummet”! Tveka aldrig att chatta med mig via sociala medier! Gruppen hittar ni här: https://goo.gl/VCQRzb

Välkomna till kursstarten om ett par veckor!

Jonas

Kommunikationssätt

Eftersom kursen och ämnet till stor del har ”sociala medier” som fokus, kommer vi också att kommunicera genom sociala medier – som ett komplement till alla de seminarier och vanliga sätt att kommunicera så klart! Facebookgruppen är ett exempel, samt att det är ok (och smidigt) att kontakta mig direkt via FB-chatten.

Bra att veta om tentamen

Bra att veta om tentamen

Det är obligatoriskt att anmäla sig till salstentamen och omtentamen på Högskolan i Gävle. Till salstentamen på campus ska du anmäla dig via Ladok senast tio dagar före tentamensdagen. Om du missar att anmäla dig får du endast skriva tentamen i mån av plats.

Om du läser en kurs på distans och har behov av att skriva tentamen på annan ort måste du ansöka om detta i förväg. Ansökan ska vara inlämnad senast tre veckor före tentamensdagen.

Kursvärdering

Kursvärdering

Efter att din kurs har avslutats kommer du att få en webbaserad kursvärderingsenkät skickad till din e-postadress. Dina svar i kursvärderingen är mycket värdefulla och synpunkterna hjälper oss att förbättra och utveckla kursen. Alla studenter som har läst kursen får sedan en rapport där alla synpunkter finns sammanställda.

Särskilt pedagogiskt stöd

Behöver du ansöka om särskilt pedagogisk stöd?

Om du behöver pedagogiskt stöd på grund av en funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan kursen börjar. Ansök gärna direkt när du har blivit antagen.

Återbud och avbrott på kurs

Återbud och avbrott på kurs

Om du inte tänker läsa kursen är det viktigt att du lämnar återbud så snart som möjligt. På så sätt kan platsen erbjudas till någon annan. Om du inte ännu registrerat dig så lämnar du återbud via ”Mina sidor” på antagning.se.

Om du vill avbryta kursen efter att du registrerat dig, så gör du det i Ladok. Om du gör avbrottet inom tre veckor efter kursstart kan du söka och bli antagen till kursen igen.

Allmän information

Biblioteket
Biblioteket ligger mitt på campus och är öppet för alla. Aktivera ditt HiG-kort som lånekort på Biblioteket för att kunna låna böcker. Alla elektroniska resurser, så som e-böcker, artiklar och databaser når du via hemsidan med ditt användarkonto.

Hig.se/student
Hig.se/student är webbsidan för dig som studerar här på Högskolan. Härifrån hittar du länkar till sidor som rör dina studier och annan information. Här finns också ett nyhetsflöde som uppdateras kontinuerligt med aktuell studentinformation.

It-support
Till it-supporten vänder du dig om du upplever tekniska eller datorrelaterade problem. It-supporten är öppen för besök måndag-fredag 09.00-15.00. Du kan även kontakta dem på telefon: 026-64 88 80, eller e-post: itsupport@hig.se.

Studentcentrum
Studentcentrum i hus 22 är den naturliga mötesplatsen på Högskolan. Här träffar du kunnig personal som kan hjälpa dig med det mesta som rör dina studier. Här finns också ett café och informationsskärmar som visar dagens schematillfällen och studierelaterad information. Du kan även mejla dina studierelaterade frågor till studentcentrum@hig.se.

Stöd under studietiden
På Högskolan i Gävle finns flera stödfunktioner, som till exempel studievägledning, studenthälsa, skrivarverkstad och pedagogiskt stöd för studenter med olika typer av funktionsnedsättningar.

Webbmöten via Zoom
Zoom är ett verktyg för att hålla möten och föreläsningar på distans via Internet. Du behöver en webbkamera och ett headset med mikrofon för att delta.

Publicerad av: Kristina Rossander Palm Sidansvarig: Maria Strand Sidan uppdaterades: 2019-07-16
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)