Välkommen till kursen Fastighetsrätt, distans, 15 hp!

På denna sida kan du läsa mer om kursregistrering, kursupplägg med mera. Här hittar du även länkar till din kursplan och kursens schema. Kom ihåg att tacka ja till din plats via antagning.se!

Kursinformation

Kursen ges på halvfart under vecka xx-xx.

Kursnamn

 Fastighetsrätt 15 hp

Kurskod

JU202B

Anmälningskod

11315

Ansvarig akademi

Akademin för utbildning och ekonomi

Kursansvarig lärare

Ulf Bengtsson
E-post: ulf.bengtsson@hig.se
Telefon: 026-648608

Kursadministration

Eva Persson
E-post: kurs-aue@hig.se

Registrera dig på kursen!

För att kunna registrera dig på din kurs behöver du först skapa ditt användarkonto. Läs mer om hur du gör i våra "fem steg för att komma igång".

Om du inte registrerar dig på kursen i tid, mister du din plats. Kontakta din kursadministratör innan registreringsperioden löpt ut om du har problem med kursregistrering.

Om du är antagen med villkor kan du inte själv registrera dig på din kurs.

Period för kursregistrering: datum månad – datum månad

Om kursen

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursplan med litteraturlista

Kursupplägg och kommunikationssätt

Kursupplägg

Särskilt meddelande från kursansvarig

Välkommen till kursen Fastighetsrätt B, 15hp HT 2018

Hjärtligt välkommen till vårterminens kurs i Fastighetsrätt. Kursen startar den 7 september kl. 17:15 i sal 51:325. Ett schema över undervisningstillfällena finns på webben, hig.se.

Inför första kurstillfället vill jag gärna påpeka ett par saker. Det är lämpligt att förbereda sig inför kursen genom att repetera avsnitten om Allmän rättslära och Avtalsrätt i Ramberg / Malmströms bok ”Civlirätt” eller liknande bok som du läst på någon juridisk översiktskurs som ju utgör förkunskaps krav på kursen. Det förutsätts att Du redan till första undervisningstillfället tar med lagbok samt Standardavtalen AB 04 (Allmänna bestämmelser för byggnads-, anläggnings- och installationsentreprenader) och ABS 09 (Allmänna bestämmelser för småhusentreprenade med Konsumenttjänstlagen). Du bör inte använda en äldre upplaga av lagboken än 2016 med kompletteringar. Vi behandlar gällande rätt under kursen. Du ansvarar själv för uppdatering av aktuell lagtext genom att hämta nyare lagstiftning via exempelvis ”Zeteo”. Dessutom bör du ha läst Mattias Nilssons kompendium (finns i Blackboard) och Hööks bok om entreprenadrätt då dessa genomgås under kursens första undervisningshelg samt förberett övningsfrågorna som kommer att finnas i Blackboard (se särskilt PM om entreprenadrättspasset under content i Blackboard). Vi kör igång med föreläsning direkt efter introduktionen.

Under kursen kommer vi att använda oss av Blackboard (öppnas den 25 aug).. Där hittar Du bl.a. schema, vissa instuderingsuppgifter, den obligatoriska pm-uppgiften (tillgänglig senast from 30 augusti) och kursplan med litteraturförteckning samt vissa föreläsningsbilder som kommer att göras tillgängliga under kursens gång. Blackboard når Du via Högskolans hemsida. Har du inget datakonto kan du ansöka om detta via Blackboards hemsida. Försök att enrolla dig så snart du kan om du tänker gå kursen. Enroll koden till Blackboard kommer i det välkomstbrev som mailas till dej särskilt.

PM med information och anvisningar om entreprenadrätts passet samt instuderings- och övningsfrågor kommer att finnas under content i Blackboard. Övningsuppgifterna kommer att diskuteras vid första undervisningslördagen. OH- bilderna till detta pass finns tillgängliga i pappersform vid föreläsningen den 7 september. Det kommer även att finnas även lästips för hela kursen utlagt under information i Blackboard.

Litteraturförteckning finns i kursplanen (se länk på förra sidan). Böckerna får den studerande själv beställa/köpa i bokhandeln vilket man bör göra omgående. Införskaffa era böcker i god tid före kursstarten. Kompendium om med instuderingsfrågor bör införskaffas vid introduktionstillfället. Övrigt material som exempelvis mer instuderingsfrågor och ”lästips” kommer att tillhanda hållas endera i pappersform eller via ”Blackboard” under kursens gång.

Maila genast till kurs-aue@hig.se ( med subjekt ”Fasträtt B”) om du inte har för avsikt att gå kursen då vi har många reserver som vill gå kursen.

Det är angeläget att Du infinner Dig vid det första undervisningstillfället för registrering och information om gruppindelning för obligatoriska PM-uppgifter samt för införskaffande av visst studiematerial.

Väl mött den 7 september!

Ulf Bengtsson

 

Bra att veta om tentamen

Bra att veta om tentamen

Det är obligatoriskt att anmäla sig till salstentamen och omtentamen på Högskolan i Gävle. Till salstentamen på campus ska du anmäla dig via Studentportalen (klicka på länken under "Mina studier") senast tio dagar före tentamensdagen. Om du missar att anmäla dig får du endast skriva tentamen i mån av plats.

Om du läser en kurs på distans och har behov av att skriva tentamen på annan ort måste du ansöka om detta i förväg. Ansökan ska vara inlämnad senast tre veckor före tentamensdagen.

Kursvärdering

Kursvärdering

Efter att din kurs har avslutats kommer du att få en webbaserad kursvärderingsenkät skickad till din e-postadress. Dina svar i kursvärderingen är mycket värdefulla och synpunkterna hjälper oss att förbättra och utveckla kursen. Alla studenter som har läst kursen får sedan en rapport där alla synpunkter finns sammanställda.

Särskilt pedagogiskt stöd

Behöver du ansöka om särskilt pedagogisk stöd?

Om du behöver pedagogiskt stöd på grund av en funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan kursen börjar.

Återbud och avbrott på kurs

Återbud och avbrott på kurs

Om du inte tänker läsa kursen är det viktigt att du lämnar återbud så snart som möjligt. På så sätt kan platsen erbjudas till någon annan. Du lämnar återbud via ”Mina sidor” på antagning.se.

Om du avbryter dina studier på kursen inom tre veckor efter kursstarten, så har du möjlighet att söka om kursen igen. Du kan göra detta avbrott själv genom att lämna återbud på antagning.se.

Allmän information

Biblioteket
Biblioteket ligger mitt på campus och är öppet för alla. Aktivera ditt HiG-kort som lånekort på Biblioteket för att kunna låna böcker. Alla elektroniska resurser, så som e-böcker, artiklar och databaser når du via hemsidan med ditt användarkonto.

Hig.se/student
Hig.se/student är webbsidan för dig som studerar här på Högskolan. Härifrån hittar du länkar till sidor som rör dina studier och annan information. Här finns också ett nyhetsflöde som uppdateras kontinuerligt med aktuell studentinformation.

It-support
Till it-supporten vänder du dig om du upplever tekniska eller datorrelaterade problem. It-supporten är öppen för besök måndag-fredag 09.00-15.00. Du kan även kontakta dem på telefon: 026-64 88 80, eller e-post: itsupport@hig.se.

Studentcentrum
Studentcentrum i hus 22 är den naturliga mötesplatsen på Högskolan. Här träffar du kunnig personal som kan hjälpa dig med det mesta som rör dina studier. Här finns också ett café och informationsskärmar som visar dagens schematillfällen och studierelaterad information. Du kan även mejla dina studierelaterade frågor till studentcentrum@hig.se.

Stöd under studietiden
På Högskolan i Gävle finns flera stödfunktioner, som till exempel studievägledning, studenthälsa, skrivarverkstad och pedagogiskt stöd för studenter med olika typer av funktionsnedsättningar.

Webbmöten via Adobe Connect eller Zoom
Adobe Connect och Zoom är två verktyg för att hålla möten och föreläsningar på distans via Internet. Du behöver en webbkamera och ett headset med mikrofon för att delta.

Publicerad av: Eva Persson Sidansvarig: Maria Strand Sidan uppdaterades: 2018-07-04
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)