Välkommen till kursen Handelsrättslig översiktskurs 15 hp (it-distans) 

På denna sida kan du läsa mer om kursregistrering, kursupplägg med mera. Här hittar du även länkar till din kursplan och kursens schema. Kom ihåg att tacka ja till din plats via antagning.se!

Kursinformation

Kursen ges på halvfart under vecka 03–22.
Kursnamn

Handelsrättslig översiktskurs (internet-distans) 15 hp

Kurskod

JU200A

Anmälningskod

21312 och 21319

Ansvarig akademi

Akademin för utbildning och ekonomi

Kursansvarig lärare


Harry Schussler

E-post: hsr@hig.se

Tel: 0709-56 99 55.
Telefontider: vardagar 9-24, helger 10-24

Kursadministration

Eva Persson

E-post: kurs-aue@hig.se

Registrera dig på kursen!

För att kunna registrera dig på din kurs behöver du först skapa ditt användarkonto. Läs mer om hur du gör i våra "fem steg för att komma igång".

Om du inte registrerar dig på kursen i tid, mister du din plats. Kontakta din kursadministratör innan registreringsperioden löpt ut om du har problem med kursregistrering.

Om du är antagen med villkor kan du inte själv registrera dig på din kurs.

Period för kursregistrering: 2018-01-08 - 2018-01-14

Om kursen

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursplan med litteraturlista

  • Kursen har inget schema
Kursupplägg

Kursupplägg

Till antagna på vårens kurs: Handelsrättslig översiktskurs 15 hp, distans, anmälningskod 21312 och21319

Välkommen till vårens juridikkurs på distans!
Vi hoppas att kursen ska bli både lärorik och trevlig. Det här är en helt webbaserad kurs. Någon liveträff anordnas alltså inte. I stället använder vi oss av Blackboard, en webbaserad plattform som du når via en dator med uppkoppling mot Internet. Där kommer kursmaterial att finnas i form av bildspel, uppgifter och en studiehandledning. Den sistnämnda innehåller ett schema för terminen och information om hur kursen är upplagd. Läs den noga!

Blackboard
Du bör bekanta dig med Blackboard så snart du kan före kursstart. Information om kursen och om Blackboard finns i studiehandledningen. Du hittar den under fliken ”Information” på kurssidan. För att logga in på Blackboard går du till sidan: http://lms.hig.se/ och uppger samma användarnamn och lösenord som du har fått för studentdatorkontot. Du kan gå in och kika redan nu om du så önskar, men först måste du skriva in dig.
Om du behöver hjälp med Blackboard kan du kontakta högskolans avdelning för Blackboard-support. De har öppet för besök klockan 09.00–12.00 varje vardag. Du kan också ringa 026-64 87 00 vardagar 9.00–15.00. (Tiderna är dock mer begränsade under semestertider.) Deras e-post är blackboard@hig.se.

Inskrivning
Högskolan i Gävle har nyligen börjat använda ett system med automatisk inskrivning. Det allra första du bör göra är att kontrollera att du är inskriven och i annat fall omedelbart kontakta kansliet.

Måndagen den 15 januari 2018 måste du senast vara inskriven och ha tillgång till Blackboard. Annars hinner du inte göra de obligatoriska kursstartuppgifterna, se nedan.

IT-problem?
Om du får problem kring användarnamn och lösenord så kontakta it-support, som finns i Studentcentrum på Campus. De har öppet för besök klockan 09.00–15.00 varje vardag. Du kan också ringa 026-64 88 80 vardagar 9.00–15.00. (Tiderna är dock mer begränsade under semestertider.) Deras e-post är itsupport@hig.se. Glöm inte att ange namn och personnummer vid kontakt med dem.

Administrativa problem?
För administrativa frågor, kontakta akademisekreteraren Eva Persson (som du når på 026-64 89 26, alternativt via akademikansliet på kurs-aue@hig.se eller via växeln, 026-64 85 00). Periodvis kan dock telefonerna vara avstängda.

Hjälpsidor
Högskolans Biblioteksavdelning har samlat en hel del information för nya studenter på sin hemsida. Där finns mer information om Blackboard och annan vägledning särskilt till distansstudenter.

På den här sidan kan du hitta länkar som är bra att ha tillgång till under studierna: Ny student. Vi vill även tipsa om ”Studentportalen”.

Kursstartfrågor
Din första uppgift på denna kurs är att logga in på Blackboard, gå till kurssidan och där hitta rubriken Uppgifter i menyn till vänster. Där finner du en inledande uppgift bestående av ett antal kursstartfrågor. Avsikten med frågorna är dels att du lättare ska komma igång med kursen och få en överblick över den, dels att kursledningen ska få reda på vilka som verkligen avser att följa kursen. Om du inte besvarar frågorna i tid kan du inte räkna med att få gå kursen.

Kursstartfrågorna ska göras individuellt. Du behöver inte alls vara rädd för att svara fel på frågorna. Du har ju precis börjat kursen och det är därför naturligt att du inte kan så mycket om ämnet. (Men gör gärna frågorna igen i slutet av kursen!) Det finns inget krav på visst minsta antal rätt på frågorna. Det enda som krävs är att du lämnar in dina svar (på det ställe där frågorna finns) senast måndagen den 15 januari (kl. 24.00).

Grupparbete
Kursen fullgörs i huvudsak genom aktiv medverkan i grupparbete (förutom kursstartfrågorna och den avslutande tentan, som görs individuellt). Kursens deltagare kommer att delas in i basgrupper med vardera 4-8 studenter. Varje basgrupp ska lämna in lösningar på fyra insändningsuppgifter. Aktiv medverkan krävs för att bli godkänd på kursen.

Listan på vilka som ingår i basgrupperna kommer att publiceras på kursens Blackboardsida så snart gruppindelningen är klar, dock tidigast den 16 januari. När du vet vilken grupp du tillhör ska du göra ett första inlägg i din grupps forum med information till dina kursare om hur och när du nås.

Kurslitteraturen
Information om kurslitteraturen finns i Studiehandledningen. Ett tips är att du läser informationen där innan du köper böcker. En lämplig bok att börja med är Mattias Nilssons introduktionsbok. Lagbok i någon form (från Norstedts, Thomson Fakta, Studentbokhandeln eller Iustus) kommer också att behövas tidigt under kursen. Om det uppstår något problem eller om du har andra frågor inför kursen, är du självfallet välkommen att kontakta mig.

Med vänlig hälsning
Harry Schüssler, kursansvarig lärare

Bra att veta om tentamen

Bra att veta om tentamen

Det är obligatoriskt att anmäla sig till salstentamen och omtentamen på Högskolan i Gävle. Till salstentamen på campus ska du anmäla dig via Studentportalen (klicka på länken under "Mina studier") senast tio dagar före tentamensdagen. Om du missar att anmäla dig får du endast skriva tentamen i mån av plats.

Om du läser en kurs på distans och har behov av att skriva tentamen på annan ort måste du ansöka om detta i förväg. Ansökan ska vara inlämnad senast tre veckor före tentamensdagen.

Kursvärdering

Kursvärdering

Efter att din kurs har avslutats kommer du att få en webbaserad kursvärderingsenkät skickad till din e-postadress. Dina svar i kursvärderingen är mycket värdefulla och synpunkterna hjälper oss att förbättra och utveckla kursen. Alla studenter som har läst kursen får sedan en rapport där alla synpunkter finns sammanställda.

Särskilt pedagogiskt stöd

Behöver du ansöka om särskilt pedagogisk stöd?

 

Om du behöver pedagogiskt stöd på grund av en funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan kursen börjar.

Återbud och avbrott på kurs

Återbud och avbrott på kurs

Om du inte tänker läsa kursen är det viktigt att du lämnar återbud så snart som möjligt. På så sätt kan platsen erbjudas till någon annan. Du lämnar återbud via ”Mina sidor” på antagning.se.

Om du avbryter dina studier på kursen inom tre veckor efter kursstarten, så har du möjlighet att söka om kursen igen. Du kan göra detta avbrott själv genom att lämna återbud på antagning.se.

Allmän information

Biblioteket
Biblioteket ligger mitt på campus och är öppet för alla. Aktivera ditt HiG-kort som lånekort på Biblioteket för att kunna låna böcker. Alla elektroniska resurser, så som e-böcker, artiklar och databaser når du via hemsidan med ditt användarkonto.

HiG-kortet
HiG-kortet är tre kort i ett. Kortet fungerar som ett passerkort till entrédörrar och datorsalar, som lånekort på biblioteket och som utskrifts- och kopieringskort. HiG-kortet hämtar du ut i receptionen i Studentcentrum, hus 22.

Hig.se/student
Hig.se/student är webbsidan för dig som studerar här på Högskolan. Härifrån hittar du länkar till sidor som rör dina studier och annan information. Här finns också ett nyhetsflöde som uppdateras kontinuerligt med aktuell studentinformation.

It-support
Till it-supporten vänder du dig om du upplever tekniska eller datorrelaterade problem. It-supporten är öppen för besök måndag-fredag 09.00-15.00. Du kan även kontakta dem på telefon: 026-64 88 80, eller e-post: itsupport@hig.se.

Schema
När du är registrerad på en kurs kan du söka fram och spara ditt personliga schema i Studentportalen. Du kan även söka fram ditt schema på webben eller i appen KronoX.

Studentcentrum
Studentcentrum i hus 22 är den naturliga mötesplatsen på Högskolan. Här träffar du kunnig personal som kan hjälpa dig med det mesta som rör dina studier. Här finns också ett café och informationsskärmar som visar dagens schematillfällen och studierelaterad information. Du kan även mejla dina studierelaterade frågor till studentcentrum@hig.se.

Stöd under studietiden
På Högskolan i Gävle finns flera stödfunktioner, som till exempel studievägledning, studenthälsa, skrivarverkstad och pedagogiskt stöd för studenter med olika typer av funktionsnedsättningar.

Publicerad av: Joelin Quigley Berg Sidansvarig: Maria Strand Sidan uppdaterades: 2018-03-08
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)