Tips för studier på hemmaplan

När undervisning och examination sker på distans ställs högre krav på dig som student att skapa en hållbar studiemiljö. Mer eget arbete och färre inbokade tider kan vara en utmaning. Det är därför viktigt att skapa bra rutiner och att planera och strukturera dina studier. Här hittar du tips som förhoppningsvis kan vara till hjälp.

HIG studenter höstterminen 2017

Behåll dina rutiner

Behåll samma rutiner så gott det går genom att gå upp i vanlig tid, gör dig i ordning och ät frukost, oavsett om du studera på campus eller distans. Om du brukar cykla eller gå till skolan kan du gärna ta en cykeltur/promenad innan du sätter igång att studera.

Utse en arbetsplats

Gör i ordning en plats vid skrivbordet eller köksbordet där du har allt du kan tänkas behöva inom räckhåll, till exempel litteratur, pennor, studiehandledning och kalender. Att utse en arbetsplats avsedd endast för studier brukar göra det lättare att komma igång.

  • Låt sängen vara en plats för vila och inte en arbetsplats.
  • Det är bra om du har möjlighet att variera din arbetsställning, till exempel genom att stå upp emellanåt.

Planera din tid

När du planerar din tid skapar du en överblick över dagen, veckan och kursen. Du ser tydligare vad du behöver göra och det brukar vara lättare att komma igång. En annan fördel med att planera är att du inte behöver komma ihåg allt, utan du kan släppa det när du väl skrivit ner det i planeringen. Det är viktigt att du hittar ett sätt som fungerar för just dig, och om planeringen inte håller, ge inte upp utan planera om istället.

  • Gör en rimlig planering som går att hålla.
  • Planera in tid för återhämtning, gärna två dagar per vecka.
  • Bestäm en tid när du ska sluta för dagen och efter den tiden släpper du fokus på studierna.
  • Planera in tid för att göra en ny planering.
  • Använd någon form av kalender (i pappersform eller digital), eller använd våra veckoscheman nedan.

Ta paus regelbundet

Både för hälsan och koncentrationen är det viktigt att ta paus i pluggandet. Det är lätt att bli stillasittande när du pluggar hemma, så ställ gärna en timer på 25-45 minuter och ta en kort paus när klockan ringer.

  • Gör gärna lite benböj eller spring upp och ner för trappan ett par gånger under pausen.
  • Planera också in en längre paus för lunch. Då kan du med fördel även passa på att gå en promenad.

Minska på dina distraktioner

Du kommer ha lättare att behålla fokus på studierna om du minskar på dina distraktioner. Börja med att identifiera vad det är som distraherar just dig. Här är några generella tips som brukar hjälpa de flesta studenter:

  • Stäng av ljudet på telefonen och lägg den gärna i ett annat rum när du inte använder den. Det finns även inställningar i telefonen så du på olika sätt kan begränsa din skärmtid.
  • Sitt inte framför tv:n och plugga.
  • Stäng ner flikar på datorn med sociala medier och annat som kan locka.
  • Sitt inte så du ser disk som behöver diskas eller tvätt som behöver tvättas.

Håll kontakten med studiekamraterna

Se till att hålla kontakten med dina studiekamrater. Skapa gärna studiegrupper där ni kan utbyta tankar och idéer. Ta en fika tillsammans över nätet, gärna med video så ni kan se varandra.

Rör på dig

Det finns många fördelar med att vara fysiskt aktiv och all form av rörelse påverkar din hälsa positivt. Du blir piggare, starkare och minnet kan förbättras. Träning både minskar stress direkt och har en förebyggande effekt mot stress. Dessutom sover du bättre. Så försök få rörelse och fysisk aktivitet som en del av din vardagsrutin. Det kommer påverka dina studier positivt.

  • Få in rörelse i vardagen och undvik stillasittande långa stunder.
  • Träna gärna 2-3 gånger i veckan. Promenader är bra att börja med.
  • Träna hemma. Googla på hemmaträning så hittar du massor av tips och träningspass.

Fyll på med bra energi

Om du fyller på med bra energi regelbundet så orkar du plugga hela dagen. Ät frukost, lunch, middag och gärna något mellanmål.

Använda smarta appar

Det finns en mängd smarta appar och digitala hjälpmedel att använda i studierna. Använd gärna appar som hjälp men låt inte tekniken ta för mycket av tiden.

  • Pomodorotekniken - 25-minutersmetoden, plugga i 25 min, ta 5 minuter paus.
  • Time Timer - håll koll på hur lång tid det är kvar.
  • My Noise - studera till ljud som du gillar.
  • Forest - behåll koncentrationen medan du låter trädet växa.
  • Appar för att hantera din skärmtid - få en daglig översikt av dina digitala vanor (Exempel: Digitalt välmående, Moment och Checky).
Publicerad av: Lisa Olsson Sidansvarig: Veronica Liljeroth Sidan uppdaterades: 2020-06-24
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)