Studentguiderna visar vägen den första tiden

2019-09-02 

Som ny student på en högskola kan det vara som att komma till en helt ny värld med akademiskt språk, tentor, kurslitteratur och föreläsningar. Julia Forsberg och Henrik Lunderbye-Färnefors är två av Högskolan i Gävles studentguider som vägleder de nya studenterna.

Julia Forsberg och Henrik Lunderbye-Färnefors.

Julia Forsberg och Henrik Lunderbye-Färnefors.

Julia Forsberg läser det tredje året på ekonomprogrammet och hon har tidigare suttit med i styrelsen i studentföreningen Gavlecon där hon fick mersmak för att engagera sig inom Högskolan.

– De flesta studenter visar en enorm uppskattning för vårt arbete och att känna sig behövd och uppskattad ger mig energi. Det sociala sammanhanget är också lärorikt och bidrar till att jag tränar upp min naturliga sociala förmåga. Detta uppdrag ger mig dessutom en extra merit på cv:t vilket också är en bonus!

Ska finnas tillgänglig för frågor

I rollen som studentguide ingår det att vara tillgänglig för frågor måndag–fredag för de nya studenterna från datumet då antagningsbeskedet kommer och sedan en bit in på terminen. Nya studenter kan till exempel mejla, smsa eller ringa mig om de har funderingar över något.

– Det är många frågor om bostäder, kurslitteratur och utbildningars upplägg. För mig är det viktigaste att alltid bemöta de nya studenterna med en god ton och visa att jag uppskattar att de ställer frågor till mig. Jag vet själv hur förvirrande allt var i början och det går inte att veta allting från början!

Vill hjälpa till med stort som smått

Henrik Lunderbye-Färnefors studerar vid industridesignprogrammet och är inne på sitt andra år.

– Jag ville bli studentguide eftersom jag älskar att hjälpa folk och att träffa människor. För mig är den viktigaste uppgiften att finnas där. Oavsett om det är någon som behöver hjälp med en skrivare eller om man behöver prata om större saker. Då ska jag finnas där, lyssna och göra mitt bästa för att kunna hjälpa till.

Varför behövs studentguider?

– Det är ett viktigt uppdrag och alla behöver inte hjälp av en studentguide, men när det väl dyker upp något som en studentguide kan hjälpa till med så är man otroligt tacksam att de finns. Det är väldigt fint att vi studenter kan hjälpa varandra. Jag tycker att det är fantastiskt att Högskolan i Gävle har sett det behovet och lägger stora resurser på att det ska finnas studentguider. Jag gillar att jag får vara en del i att skapa en trivsam och levande högskola!

Text och foto: Anna Sällberg

Publicerad av: Anna Sällberg Sidansvarig: Veronica Liljeroth Sidan uppdaterades: 2019-09-02
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)