Högskolans studentmejl stängs för gott

Studentmejlen stängs för gott den 30 juni 2019, därför vill vi att du registrerar en egen mejladress i Ladok så att du även i fortsättningen kan ta emot information från Högskolan, till exempel mejl från Blackboard. Om du behöva logga in på din studentmejl finns en länk här längst ner på sidan.

Så här ändrar du din mejladress i Ladok

Du som har en mejladress som slutar med @student.hig.se behöver ändra den så snart som möjligt. Följ stegen nedan för att uppdatera dina kontaktuppgifter i Ladok. Den nya mejladressen synkas över till övriga webbtjänster, som t.ex. Blackboard, med undantag för biblioteket.

  1. Gå till student.ladok.se och logga in med ditt användarkonto
  2. Klicka på "Mina uppgifter" uppe till höger.
  3. Klicka på "Ändra kontaktvägar".
  4. Fyll i din e-postadress och klicka "Spara".
  5. Klar!
Bilden visar hur Ladok ser ut i inloggat läge och visar att du hittar "Mina uppgifter" uppe till höger.

Steg 2. Klicka på "Mina uppgifter" uppe till höger.

Bilden visar hur Ladok ser ut i inloggat läge och visar var du hittar "Ändra kontaktvägar".

Steg 3. Klicka på "Ändra kontaktvägar".

Varför är det viktigt att byta mejladress?

Det är viktigt att du har uppdaterade kontaktuppgifter i Ladok för att du ska få den information Högskolan skickar till dig via mejl. All information som skickas via Blackboard går till exempel till den mejladress du har i Ladok.

Högskolan utfärdar sedan första januari 2019 digitala examensbevis. Examensbeviset skickas till dig via mejl. Därför är det extra viktigt att du har rätt mejladress i Ladok och att du ändrar detta så snart som möjligt.

Gå till Ladok för att byta mejladress

Publicerad av: Lisa Olsson Sidansvarig: Veronica Liljeroth Sidan uppdaterades: 2019-04-05
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)