Ladok för studenter

Ladok använder du bland annat för att registrera dig på dina kurser, anmäla dig till tentor och för att se dina studieresultat. När du loggar in i Ladok första gången är det viktigt att du kontrollerar dina kontaktuppgifter så att information från högskolan når rätt adress.

Det här kan du göra i Ladok

  • Anmäla avbrott på dina kurser
  • Anmäla dig till tentamen
  • Ansöka om examensbevis
  • Ansöka om tillgodoräknande
  • Följa dina ärenden (examensansökan och ansökan om tillgodoräknande)
  • Hämta dina intyg
  • Registrera dig på de kurser du är antagen till
  • Se dina studieresultat
  • Ändra dina uppgifter (adress och kontaktvägar)

Så här loggar du in i Ladok

Du har tillgång till Ladok under hela din studietid. Du loggar in med ditt användarkonto. Följ stegen nedan.

  1. Gå till student.ladok.se
  2. Sök på Gävle eller hig.se och välj "University of Gävle".
    Du ska inte välja "Hogskolan i Gavle Library".
  3. Logga in med ditt användarkonto

Introduktionsfilm om Ladok

Anmälan till tentamen

Ansökan om tillgodoräknande

Ansökan om examensbevis

Om ditt användarkonto inte längre är aktivt

Om du inte längre har ett aktivt användarkonto vid Högskolan i Gävle kan du skaffa ett Edu-id. Detta använder du sedan för att logga in i Ladok för att till exempel skriva ut intyg eller ansöka om examen. Istället för "University of Gävle" väljer du då "eduID" på inloggningssidan till Ladok för studenter för att identifiera dig när du loggar in. Logga in med ditt Edu-id.

Läs mer om Edu-id

Inloggning till eduId

Support

Om du har problem med Ladok, till exempel inloggningsproblem eller tycker att dina uppgifter inte stämmer ska du mejla studentcentrum@hig.se.

Kontakt

E-post
studentcentrum@hig.se

Telefon
026-64 85 00 (växel)

Publicerad av: Veronica Liljeroth Sidansvarig: Maria Strand Sidan uppdaterades: 2021-02-04
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)