Webbtjänster och system

Som student vid Högskolan i Gävle kan du utföra de flesta av dina ärenden via webben. Du kan till exempel kontrollera ditt schema, anmäla dig till tentamen och registrera dig på kurser. Nedan hittar du flera av de tjänster du erbjuds.  

Skapa användarkonto

Som student på Högskolan i Gävle har du tillgång till flera i webbtjänster via ditt användarkonto. Du behöver inte ansöka om ett användarkonto, utan skapar det själv via webben.

Skapa ditt användarkonto

Studentportalen

I Studentportalen hittar du flera webbtjänster som kan vara bra för dig som är student vid Högskolan i Gävle. Där finns individuellt anpassad information för dig. Bland annat kan du se dina studieresultat, ditt schema och dina kontaktuppgifter.

Du kan också registrera dig själv på dina kurser och skapa egna intyg. Det finns även aktuell information i Studentportalen där du ser när det är dags att söka kurser, aktuella aktiviteter eller när det tillkommer nya tjänster i Studentportalen. För att logga in behöver du ett användarkonto.

Inloggning Studentportalen

Blackboard — högskolans lärplattform

Högskolan i Gävle använder lärplattformen Blackboard. Det fungerar som ditt webbaserade klassrum. Där finns studiehandledning, instruktioner, kursmaterial, uppgifter och så vidare. Kort sagt alla uppgifter som rör den enskilda kursen hittar du där.

Inloggning Blackboard

Hjälpsidor för Blackboard

Högskolans supportsystem

Den bästa kontaktvägen för att få svar på dina frågor är att använda Högskolans supportsystem. Systemet används av de flesta funktionerna på Högskolan. Via supporten kan du till exempel få svar på it-frågor eller frågor som rör studieadministration, Blackboard eller biblioteket.

Du loggar in med ditt användarkonto för att ställa din fråga. Svaret skickas till den e-postadress som du har registrerad hos Högskolan. Om du hellre vill att vi mejlar dig på en annan adress, skriv in det i ärendet.

Högskolans supportsystem

Ladok

Ladok är ett nationellt studiedokumentationssystem som ger Sveriges högskolor och universitet stöd i olika delar av den studieadministrativa processen. Som student har du också tillgång till Ladok och kan utföra flera tjänster både under och efter dina studier. Du kan till exempel registrera dig på dina kurser, skapa intyg och ansöka om examensbevis. Logga in i Ladok via Studentportalen.

Information om Ladok

Utskrifter

Det finns multimaskiner för kopiering och utskrifter runt om på campus. Som student på Högskolan i Gävle tilldelas du utskrifter motsvarande 100 kronor. Har du slut på fria utskrifter har du möjlighet att köpa ytterligare utskrifter.

Mer information om utskrifter, kopiering och skanning

Tentamensanmälan

En tentamen är en vanligt förekommande form av examination vid Högskolan i Gävle. Anmälan till salstentamen är obligatorisk. Anmälan till tentamen och omtentamen görs via Kronox eller Ladok.

Mer information om tentamen

Schemavisning

När du är registrerad på en kurs kan du se ditt personliga schema i Studentportalen. Du kan även söka fram ditt schema.

Sök schema via Kronox

Mer information om schemavisning

E-post

Högskolan i Gävle använder sig av den e-postadress du har angivit i vårt studiedokumentationssystem Ladok när vi kontaktar dig via e-post. Studenter som påbörjade sina studier innan höstterminen 2017 har fortsatt tillgång till sin studentmejl (Gmail).

E-post för studenter (endast för studenter antagna innan höstterminen 2017)

Publicerad av: Lisa Olsson Sidansvarig: Veronica Liljeroth Sidan uppdaterades: 2018-05-29
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)