Anmälan och antagning
På följande sidor hittar du mer information om hur du gör för att anmäla dig till en utbildning. Du kan också läsa om vad behörighet, meriter och annat som kan hjälpa dig i anmälnings- och antagningsprocessen innebär.
På följande sidor hittar du mer information om hur du gör för att anmäla dig till en utbildning. Du kan också läsa om vad behörighet, meriter och annat som kan hjälpa dig i anmälnings- och antagningsprocessen innebär.
Du söker våra utbildningar via Antagning.se. Antagning.se är en gemensam sajt som de flesta högskolor och universitet i Sverige använder för anmälan till sina utbildningar.
Du söker till program och kurser i en och samma anmälan. Tänk därför på att prioritera dina sökalternativ i rätt ordning.
Du behöver skapa ett användarkonto på Antagning.se för att kunna anmäla dig.
Skapa konto
Om du är student på Högskolan i Gävle behöver du inte skapa ett användarkonto på Antagning.se. Du klickar på Logga in och väljer Högskolan i Gävle i menyn i inloggningsrutan. När du klickat på "Gå vidare till inloggning" loggar du in med det användarkonto som du fått via Högskolan i Gävle.
På Mina sidor på Antagning.se kan du följa din anmälan, kontrollera dina meriter, dina personuppgifter och din behörighet. Där läser och svarar du också på dina kontrollbesked och antagningsbesked. Observera att du måste svara på ditt antagningsbesked för att behålla din plats (gäller inte sommarkurser eller anmälningar efter urval 2).
Anmälan till utbildningar som börjar på höstterminen ska ha kommit in den 15 april och anmälan till utbildningar som börjar på vårterminen ska ha kommit in den 15 oktober. För sommarkurser ska anmälan ha kommit in den 15 mars.
Utbildningar som vänder sig till en internationell målgrupp söker du via den engelskspråkiga webbplatsen universityadmissions.se. Sista anmälningsdag varierar mellan olika utbildningar. Mer information om sista anmälningsdag finns på webbplatsen.
Webbanmälan öppnar cirka en månad innan sista anmälningsdag för respektive antagningsomgång.
Om du inte kan eller vill använda webben för att anmäla dig, finns möjligheten att göra en skriftlig anmälan till Antagningsservice.
Du som har sekretessmarkerade personuppgifter kan välja mellan två olika sekretessnivåer när du gör din anmälan. Du kan välja mellan fullt sekretesskydd eller bara skyddad adress.
Du kan själv gå in och göra ändringar i din anmälan om du gjort den på Antagning.se. Efter sista anmälningsdag går det inte ändra prioriteringsordningen i din anmälan.
Du kan däremot ta bort utbildningar ur din ansökan fram till och med första urvalet (sker cirka en vecka innan antagningsbeskedet skickas ut).
Om du lägger till någon utbildning i din anmälan efter sista anmälningsdag så betraktar Antagningsservice din ansökan till den utbildningen som en sen anmälan. Det påverkar dock inte de andra utbildningarna som du har sökt.
Om du har gjort en brevanmälan (se stycket ovan om "Skriftlig anmälan") och vill ändra din anmälan måste du kontakta Antagningsservice på telefonnummer 0771-550 720 innan den sista anmälningsdagen.