- Högskolan i Gävle
- / Utbildning
- / Program
- / Grundlärarprogrammet
- / Inriktning arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1 - 3 240 hp
- / Kurser inom programmet
Programnamn
Grundlärarprogrammet inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskola åk 1-3
Översikt av de kurser som utgör programmet:
Årskurs 1
Termin 1
|
Kunskap och lärande ur ett historiskt och nutida perspektiv 7.5 hp
Område Didaktik, Pedagogik
|
Kursen ingår i utbildningsvetenskaplig kärna i grundlärarprogrammet.
Termin 1
|
Förskoleklassens och skolans organisatoriska och historiska bakgrund 7.5 hp
Område Pedagogik
|
Kursen behandlar utbildningsväsendets organisation och historiska bakgrund samt de traditioner som ligger till grund för studiet av utbildning. I kursen introduceras ett läroplansteoretiskt perspektiv. Kursen syftar till att utifrån aktuell forskning sätta in utbildning och lärande i ett historiskt och nutida perspektiv och genom detta synliggöra lärarens historiska och nutida samhällsuppdrag. Vidare avser kursen att ge insikter i sociala, könsmässiga och etniska skillnaders betydelse för utbildning. I samarbete med bibliotek och läranderesurser vid Högskolan i Gävle sker en föreläsning och workshop kring informationssökning. I kursen introduceras studenten till akademiskt skrivande samt till vetenskapligt tänkande och arbetssätt. Studenterna introduceras också i
skrivande av yrkesloggbok.
Termin 2
|
Svenska II för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1–3 (inkl. 7,5 hp VFU) 15 hp
Område Svenska språket
|
Termin 2
|
Grupprocesser och pedagogiskt ledarskap i förskoleklass och årskurs 1-3 7.5 hp
Område Didaktik, Pedagogik
|
Kursen ingår i utbildningsvetenskaplig kärna i grundlärarprogrammet (F-3)
Termin 2
|
Demokratins villkor och hållbar utveckling i förskoleklass och årskurs 1-3 7.5 hp
Område Pedagogik
|
Kursen ingår i utbildningsvetenskaplig kärna i grundlärarprogrammet.
Årskurs 2
Termin 1
|
Aritmetik och algebra ur ett didaktiskt perspektiv, inriktning F-3 15 hp
Område Matematik
|
Kursen ger kunskaper om begrepp som ingår i grundskolans matematik och förtrogenhet med pedagogiska hjälpmedel för att åskådliggöra matematiska begrepp. Kursen ger även kunskap om barns matematikinlärning.
Kursen tar upp följande moment:
- Barns matematiska tänkande
- Historik om olika talsystem
- Talsystem, positionssystem
- Aritmetik
- Huvudräkning och algoritmräkning
- Laborativt material
- Problemlösningsstrategier
Termin 1
|
Matematikinlärning med inriktning mot förskoleklass och årskurs 1-3, geometri 7.5 hp
Område Matematik
|
Kursen behandlar geometri, statistik och sannolikhetslära och undervisning i dessa ämnen för de lägre åldrarna.
Kursen ger övning i att använda och värdera pedagogiska hjälpmedel, både analoga och digitala, som åskådliggör ämnena ur ett barnperspektiv. Kursen tar även upp språkets betydelse för matematikinlärning.
Termin 1
|
Matematikdidaktik i undervisning och forskning 7.5 hp
Område Matematik
|
Kursen behandlar bland annat följande områden
- matematikdidaktisk forskning i nationellt och internationellt perspektiv
- strategier för problemlösning
- att undervisa genom problemlösning
- betygssättning och bedömning
- teorier om matematiklärande
Termin 2
|
Verksamhetsförlagd utbildning i matematik med inriktning mot förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 7.5 hp
Område Matematik
|
Kursen syftar till att ge blivande lärare praxisnära kunskap i matematik genom att
• studenten får genomföra och utvärdera sin egen pedagogiska verksamhet under ledningen av den lokala lärarutbildaren
• studenten under kursen kommer att möta olika undervisningssätt, arbets- och utvärderingsformer
• studenten får göra en fältstudieuppgift i anknytning till sin egen praktik.
Termin 2
|
Specialpedagogik med inriktning mot förskoleklass och årskurs 1-3 7.5 hp
Område Pedagogik
|
Kursen ingår i utbildningsvetenskaplig kärna i grundlärarprogrammet.
Termin 2
|
Texthantering för skolans yngre åldrar 7.5 hp
Område Svenska språket
|
I kursen studeras textundervisningen i skolans årskurs F-3 med tonvikt på träning av elevers kritiska läs-, skriv- och samtalsförmågor där genrer, genus, multimodalitet och intertextualitet är exempel på granskningsperspektiv. Den elev- och läsarorienterande pedagogiken undersöks i förhållande till olika slags texter i och utanför skolan. Dessutom studeras förhållandet mellan elevers olika textvärldar, hemma och i skolan.
Termin 2
|
Pedagogisk dokumentation och utvärdering med inriktning mot förskoleklass och årskurs 1-3 7.5 hp
Område Didaktik, Pedagogik
|
Kursen syftar till att fördjupa kännedomen om pedagogisk dokumentation och utvärdering. I kursen behandlas teorier och metoder för pedagogisk dokumentation och utvärdering. Till detta kopplas tillämpad pedagogisk dokumentation och utvärdering, etiska överväganden och didaktiska perspektiv.
Årskurs 3
Termin 1
|
Naturorienterande ämnen och teknik för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3 15 hp
|
Kursens ingående ämnen, biologi, fysik, kemi och teknik gemensamma mål är att integrera ämnesinnehåll och ämnesdidaktik för undervisning i grundskolans årskurs 1-3.
Termin 1
|
Samhällsorientering för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3 15 hp
|
Ämnesstudier med didaktisk inriktning i geografi, historia, religion och samhällskunskap med koncentration på det ämnesspecifika innehållet för förskoleklass och årskurs 1-3.
Samhällsorienterings ämnesinnehåll behandlas i relation till den värdegrund som präglar styrdokumenten samtidigt som frågan varför undervisningen ska ha detta innehåll behandlas. I kursen visas också, genom valda undervisningsexempel, hur ämnesinnehåll kan organiseras och bearbetas genom didaktiska överväganden i förhållande till elevers behov och utvecklingsnivå.
Olika informationskällor som kritiskt granskas och värderas används i kursen.
Termin 2
|
Estetiska lärprocesser för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3 15 hp
|
Kursen ger en introduktion i gestaltande kunskapsprocesser och teorier om estetiska lärprocesser, och belyser och diskuterar ledarskap och gruppdynamik inom estetisk verksamhet.
Termin 2
|
Engelska för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3 15 hp
Område Engelska
|
Kursen ingår i grundlärarprogrammet. Kursen ger en grundläggande genomgång av engelskans grammatiska och fonologiska strukturer från ett kontrastivt perspektiv. Vidare studeras några centrala aspekter av andraspråksinlärning och engelsk språkdidaktik med speciellt fokus på yngre barns tillägnande av ett främmande språk. Läsning och diskussion av engelskspråkig barnlitteratur ger studenterna inblickar i delar av den engelskspråkiga kulturen och hur den kan användas i språkundervisning.
Kursinnehållet syftar i hög grad till att utveckla studenternas egna färdigheter i engelska och medvetenhet om språkets funktioner. I samtliga moment övas muntlig och skriftlig språkfärdighet genom kontinuerliga seminarieuppgifter. Vidare behandlas mer systematiskt viktiga huvuddrag i engelskans ljudsystem och meningsstruktur, särskilt med tyngdpunkt på skillnader gentemot svenskan.
Årskurs 4
Termin 2
|
Examensarbete för grundlärare F-3: biologi, fysik, kemi och teknik med ämnesdidaktisk inriktning 30 hp
|
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. visa förmåga att med handledning genomföra ett självständigt vetenskapligt ämnesdidaktiskt arbete yrkesrelevant för F-3
2. visa förmåga att dokumentera det egna arbetet i form av ett examensarbete
3. visa förmåga att presentera och försvara det egna arbetet muntligt
4. visa förmåga att granska och opponera på ett annat examensarbete.
Termin 2
|
Examensarbete för grundlärare F-3: matematik med ämnesdidaktisk inriktning 30 hp
Område Matematik
|
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. visa förmåga att med handledning genomföra ett självständigt vetenskapligt ämnesdidaktiskt arbete yrkesrelevant för F-3
2. visa förmåga att dokumentera det egna arbetet i form av ett examensarbete
3. visa förmåga att presentera och försvara det egna arbetet muntligt
4. visa förmåga att granska och opponera på ett annat examensarbete.