7

FEB 2025

kl. 09.00-16.15

RucX Summit 2025

Den årliga konferensen, RucX Summit, där RucX medlemmar träffas genomförs i år 7 februari. Temat för dagen är, Välbefinnande och närvaro i skolan.

Glada skolbarn

Datum: 7 februari 2025
Plats: Högskolan i Gävle, sal 41:204 (Valhall)
Tid: 9.00–16.15, registrering 8.30–9.00
Målgrupp: Evenemanget riktar sig endast till RucX medlemmar.

RucX Summit Utgör en arena och mötesplats för omvärldsspaning, erfarenhets och kunskaps­utbyte där aktörer inom utbildningssektorn möts med målet att på såväl kort som lång sikt bidra till ökad måluppfyllelse, stärkta utbildningsorganisationer och ökad bildningsnivå inom RucX verksamhetsområden. Centrala aktörer är professionella yrkesutövare och förtroendevalda.

08.30 Registrering, smörgås och kaffe/te
09.00 Högskolans Rektor, Ylva Fältholm, och RucX hälsar välkommen
09.15 Dagens huvudtalare, Åse Fagerlund – Filosofie Doktor och specialistpsykolog i neuropsykologi, affilierad forskare vid Pedagogiska fakulteten, Helsingfors universitet samt psykoterapeut och bedriver egen mottagning.
10.15 Frukt och kaffe paus
11.30 Lunch serveras i högskolerestaurangen Markan
12.30 Mingel med deltagare
13.00 Valbart seminarium 1, 2 eller 3
14.15 Valbart seminarium 4 eller 5
15.15 Eftermiddagsfika i Valhall till ”soffhäng” med Åse Fagerlund. Seminariesammanfattning och frågestund samt tankar framåt med.
16.15 Dagen avslutas

Huvudtalare

Åse Fagerlund är dagens moderator och huvudtalare. Hon är Filosofie doktor och specialistpsykolog i neuropsykologi. Åse är affilierad forskare vid Pedagogiska fakulteten, Helsingfors universitet. Hon har sedan 2015 lett en forskningsgrupp som fokuserat på hur vi kan stärka psykisk hälsa och välbefinnande hos barn och unga. Åse är också psykoterapeut och har en egen mottagning där hon träffar barn, unga och vuxna. Åse kommer att prata om psykisk hälsa och välbefinnande i skolan. Hon lyfter aktuell forskning och konkreta exempel på vad vi kan göra för att stärka välbefinnande hos elever och personal.

”Det finns många utmaningar i skolan idag, både för elever och skolpersonal. Den här föreläsningen kommer att sätta fokus på hur vi kan stärka psykiskt välbefinnande och resurser i skolan för både elever och personal. Forskning visar att systematiska skolsatsningar på psykiskt välbefinnande främjar elevers inlärningsförmåga och kreativa tänkande. Elever upplever också ett ökat personligt engagemang och inre motivation för sitt skolarbete, ökad självkänsla, positiva känslor, hoppfullhet och fler tryggare relationer till andra.”

Seminarie 1: Samverkan för ökad skolnärvaro

Du får lyssna till Jenny Myrberg, processledare från socialtjänsten i Sandviken som berättar om hur de under åren 2022–2024 har drivit ett samverkansprojekt gällande skolfrånvaro. Det är kunskapsförvaltningen och individ– och familjeomsorgsförvaltningen tillsammans med Barn– och familjehälsan och Ungdomsmottagningen inom regionen som varit involverade i arbetet. Samarbete har mynnat ut i gemensamma utbildningsinsatser, nya arbetssätt, struktur för uppföljning och slutligen en samverkansmodell för ökad skolnärvaro. Sofia Björkqvist, är projektledare vid Kunskapsförvaltningen i Sandviken och hon berättar om det samverkansprojekt som förvaltningen initierat under samma period. I detta interna utvecklingsarbete med fokus på att förebygga skolfrånvaro har skolan anställt fyra närvaro-koordinatorer. På det här seminariet får du som deltagare ta del av erfarenheter och lärdomar från båda dessa projekt/satsningar.

Seminarium 2: FUN – Främja Ungas Närvaro – Hudiksvall och Gävle

FUN är ett projekt som ägs av Regionen och som är finansierat av Europeiska socialfonden. Målgruppen för projektet är elever som är 13–16 år. Grunden till projektet är att det finns ett problem med att grundskoleelever inte når gymnasiebehörighet, inte fullföljer sina studier och att det finns ojämlikheter inom målgruppen. Inom FUN ger vi elever verktyg för att må bra, lära sig bra och välja en hållbar väg framåt i livet!

I Hudiksvalls kommun arbetar projektmedarbetare Emma Lindberg och Patrik Ellert med riktade insatser mot elever som är helt eller till stor del frånvarande från skolan.
Efter att ha träffat många elever och familjer sedan projektets början i mars 2023 har Emma och Patrik sett att det ofta är en kombination av individuell sårbarhet, skolsituationen och den sociala situationen som bidrar till frånvaron. För att stödja framåt har de hittat arbetssätt som kan skapa vägar tillbaka till skolan, delaktighet och en meningsfull vardag.

I Gävle projektleder Ulf Ögren och Maria Skogsberg FUN på Lillhagsskolans 7–9. De ger eleverna på skolan en extra lektion i veckan där de får mer kunskap om vad en kan göra för att må bra, lära sig på ett smart sätt och välja en väg framåt i livet som passar en. Arbetssättet bygger på samarbete mellan skolans elevhälsopersonal och klassföreståndarna inom tre områden; Hälsa, Lärande och Framtid för att stärka elevernas tilltro till sina förmågor och deras handlingskompetens. Denna insats inom universell promotion bygger på sambandet mellan hälsa och lärande, hur de påverkar varandra ömsesidigt och hur det är kopplat till fortsatta studier, arbete och livet i stort, både nu och i framtiden.

Seminarium 3: Förskola på tur, Bollnäs

I Bollnäs projektleder Björn Lans och Maria Skyttner från Föreningsalliansen Förskola på tur. Barn behöver röra sig för att växa och utvecklas, därför är det viktigt att barn och ungdomar får den stöttning som behövs för att vara fysiskt aktiva samt för att förebygga ohälsa. Genom projektet ges alla femåringar i Bollnäs kommun möjlighet att prova på olika aktiviteter. Genom en utökning av projektet får även elever i anpassad grundskola möjlighet att delta. Upplägget ser annorlunda ut, men bygger på samma principer som för 5–åringarna. Det kräver omfattande anpassningar av aktiviteterna, specialiserad personal och ytterligare resurser för att garantera en meningsfull upplevelse för dessa elever.

Seminarium 4: Föräldrarådgivarna – Socialtjänsten i Sandviken

Jenny Myrberg, projektledare och Johan Sand, biträdande enhetschef – båda från individ– och familjeomsorgs-förvaltningen, Sandviken kommun samt Pär Grell, universitetslektor Socialt arbete, Högskolan Gävle, berättar om att sedan höstterminen 2024 har Sandvikens kommun sex föräldrarådgivare anställda inom socialtjänsten med uppdrag att jobba ute på förskolor och skolor med att ge stöd och råd till föräldrar/vårdnadshavare i föräldrarollen och att stötta familjer när livet på olika sätt är utmanande och svårt.

Under det här seminariet kommer projektledare, ansvarig chef och satsningens följeforskare tillsammans berätta om bakgrund till satsningen, hur föräldrarådgivarna arbetar och vilka erfarenheter och lärdomar som gjorts så här långt.

Seminarium 5: SAW – Stärka ungdomars välmående och psykiska hälsa

Lisbeth Kristiansen, Tove Bylund Grenklo och Maria Savela berättar om hur de implementerar och undersöker om en vetenskapligt baserad insats (SAW–intervention) som avser att stärka elevernas välmående och psykiska hälsa, ger effekter på elevernas hälsa och minskar upplevda problem och skolstress. I förlängningen är förhoppningen att trivseln och närvaron i skolan stärks och därmed påverkar skolprestationerna positivt.

SAW–interventionen vänder sig till elever i gymnasiet som i smågrupper träffar elevhälsans personal sex gånger. Detta sker efter att elevhälsans personal undervisas av forskare i SAW-metodiken inklusive det aktuella kunskapsläget inom centrala områden som stresshantering, fysisk, psykisk, social och sexuell hälsa samt om trakasserier och kränkningar i verkliga livet såväl som digitalt.

Tid och plats

07 feb 2025

09.00

Valhall, Högskolan i Gävle

Lägg till i min kalender

Kontakt

Signhild Olsson, profilbild

Signhild Olsson

Verksamhetsansvarig RucX

Sidan uppdaterades 2024-12-19