Nu drar Högskolans forskare ut på turné på länets skolor
Hur kan vägen från skolelev till forskare se ut? Det ska mellan- och högstadieelever i Gävleborg och Älvkarleby få veta när Högskolan nu för tredje gången upprepar succén med forskarturnén.
Den här veckan åker forskare och doktorander från Högskolan i Gävle ut till olika grundskolor för att berätta för elever om just sin forskarresa.
"Barn har alltid de bästa frågorna"
Forskarna besöker elever i årskurs 4–9. Syftet med turnén är att inspirera skolelever inför sina framtida studieval, samtidigt som forskarna får möjlighet att dela med sig av erfarenheter och kunskaper i sitt ämne.
– Barn är naturligt nyfikna och fulla av bra idéer, det är precis den typen av människor som har potentialen att bli duktiga forskare. Men hur många barn vet att forskare ens är ett jobbalternativ? Eller vad de ska göra för att bli forskare? Jag är med på forskarturnén för att berätta om ett karriäralternativ som jag tycker är roligt och spännande – plus för att få chansen att umgås med barn en stund. Barn har alltid de bästa frågorna! säger Jennie Jackson, forskare inom arbetshälsovetenskap.
Text: Anna Sällberg
Lista med forskare, ämnen, skolor och datum:
- Fredrik Svensson, ”Humaniora: engelsk litteratur”, Kilafors skola i Bollnäs (22 maj)
- El Mostafa Oubejji, ”Didaktik”, Stora Sätraskolan och Lilla Sätraskolan i Gävle (22 maj)
- Jonas Boustedt, ”Datavetenskap”, Alirskolan i Bollnäs (22 maj)
- Julia Åhlén, ”Geospatial informationsvetenskap”, Staffansskolan i Gävle (22 maj)
- Lars Hillström, "Biologi", Vallbacksskolan i Gävle (22 maj) och Lillhagsskolan i Gävle (23 maj)
- Björn Karlsson, ”Solenergi”, Vikingaskolan i Gävle (22 maj) och Färila skola i Ljusdal (24 maj)
- Charlotta Rönn, ”Pedagogik”, Bergby centralskola i Gävle (22 maj) och Bringstad i Nordanstig (23 maj)
- Sven Svensson, ”Arbetshälsovetenskap”, Malsta skola i Hudiksvall (22 maj) och Bobygda skola i Delsbo (23 maj)
- Sandra Wright, ”Biologi”, Sofiaskolan i Gävle (23 maj)
- Kuhelee Chandel, Geospatial Information Sciences”, Rotskärsskolan i Skutskär (23 maj)
- Jennie Jackson, ”Hälsofrämjande inkluderande arbetsliv”, Lilla Sätraskolan i Gävle (23 maj)
- Oscar Bautista Gonzalez, ”AI in steel manufacturing processes”, Sofiedalskolan i Gävle (23 maj) och Stora Sätraskolan (25 maj)
- Birgit Lindgren Ödén, ”Livssyner i ett differentierat mångfaldssamhälle, Vågbroskolan, Söderhamn (24 maj)
- Maria Fregidou-Malama, ”Företagsekonomi”, Lillhagsskolan och Vallbacksskolan i Gävle (26 maj)
- Mikael Björling, ”Fysikalisk kemi alternativt ventilation”, Nynässkolan i Gävle (26 maj)
- Håkan Hugosson, ”Fysik”, Hagaströms skola i Gävle (26 maj)
- Asifa Iqbal, ”Trygghet i urbana miljöer”, Nynässkolan, Gävle (26 maj)
Sidan uppdaterades 2024-02-12